Gå til innhold

Papillon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke så mye kunnskap når det kommer til og "låne" bort en hannhund for og la han parre seg, er det noen som har kunnskap om dette?

Min Papillon er renraset, har stamtavle (fine foreldre) , og er registrert i NKK.

Hvordan går man fram? Og kan man forvente og tjene noe på det?

Takk for svar :)

Gjest Bobler
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben. Hunden må være helsesjekket og testes for diverse sykdommer. Den bør også være stilt ut litt for å ha en indikasjon på om den er "riktig" i forhold til rasestandarden. Gemyttet skal være bra og han skal minst være 2år. Og du må selvfølgelig parre han med en renraset papillon med stamtavle, og sjekket for samtlige sykdommer.

Hva du får for det kommer ann på hva tispas eier vil gi og hva som er vanlig for din rase. For min rase er det vanlig med prisen for en valp, mens andre får f.eks 1000kr valpen.

Så må jeg spørre: Hvorfor ønsker du å parre han?

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med raseklubben. Hunden må være helsesjekket og testes for diverse sykdommer. Den bør også være stilt ut litt for å ha en indikasjon på om den er "riktig" i forhold til rasestandarden. Gemyttet skal være bra og han skal minst være 2år. Og du må selvfølgelig parre han med en renraset papillon med stamtavle, og sjekket for samtlige sykdommer.

Hva du får for det kommer ann på hva tispas eier vil gi og hva som er vanlig for din rase. For min rase er det vanlig med prisen for en valp, mens andre får f.eks 1000kr valpen.

Så må jeg spørre: Hvorfor ønsker du å parre han?

Ok, så da er det under et år til før han kan isåfall parres, han er frisk , men han skal øyelyses nå i sommer med broren sin.

Jeg ønsker og parre han fordi jeg mener det ikke skader han, fordi jeg vil parre han for hans del , og fordi jeg syntes han er en pen gutt, og jeg kunne kanskje tenkt meg en valp med hans gener, og for all del, pengene kommer godt med.

Gjest Bobler
Skrevet

Ok, så da er det under et år til før han kan isåfall parres, han er frisk , men han skal øyelyses nå i sommer med broren sin.

Jeg ønsker og parre han fordi jeg mener det ikke skader han, fordi jeg vil parre han for hans del , og fordi jeg syntes han er en pen gutt, og jeg kunne kanskje tenkt meg en valp med hans gener, og for all del, pengene kommer godt med.

Syntes du bør sette deg litt mer inn i avl og genetikk enn som så. Man skal aldri parre en hund for hundens del. Det er drøssevis av hunder her i verden og man skal parre en hund fordi man ønsker å tilføye rasen noe. Det er ikke slik at han "trenger et ligg" som oss mennesker, eller at han har et ønske om å få barn. Han har drifter som styrer han, og han lider INGEN nød av å ikke bli parret.

Og du skal heller aldri parre for pengenes del. Det er dønn useriøst og idiotisk rett og slett.

Syntes du bør lese litt rundt om avl, og kanskje høre litt rundt på diverse hundeforum. Jeg tror ikke det er en god idè at du parrer hunden din med de hensiktene du har. At han er pen og søt og at du trenger cash holder rett og slett ikke.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Parre han for hans del?

• Liker 2
Skrevet

Med mindre du har planer om å avle for "morro skyld" som i bunn og grunn bare er ren idioti ville jeg vært med på et par utstillinger, sjekket for diverse sykdommer og pratet med raseklubben når det gjeldern hvem man kan avle med!

Som oftest er det slik at enten får du et vist belp for hver valp, eller en valp som betaling. Vet dog ikke hvordan det er på pappilon for det er forskjellige bestemmelser mtp hvor mange de får i kullet o.l.!

Skrevet

Signerer Bobler høyt og lavt og opp i mente.

• Liker 1
Gjest Quake
Skrevet

Signerer Bobler høyt og lavt og opp i mente.

Ditto.

Og man burde finne eiere til valpene før man setter igang å lager de.

• Liker 2
Gjest kittycat
Skrevet

pappilon <3<3<33<3<3<3<3<3<<3<33<3

AnonymBruker
Skrevet

JÆVLIG dårlig idè.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å bruke en hannhund i avl er jo noe som forutsetter at noen tispeeiere vil bruke hunden din, noe som slett ikke er sikkert selv med en premiert hund.

Ingen seriøse oppdrettere vil heller bruke hunder uten premiering med mindre hunden din er et eksepsjonelt friskt eksemplar av en generelt syk rase. Men nå er papillon en rase med mange friske individer å velge mellom med premieringer både på utstilling og i agility, bruks og lydighet.

Dessuten er det jo en fordel at man vet mye om slekten til hunden, både i forhold til gemytt og sykdommer. At fem hunder fra en linje er vidundere hjelper ikke om resten er aggressive nervevrak.

Så da kan du jo spørre deg selv, hva har akkurat din hund å tilføre rasen?

For øvrig burde papillon øyelyses for PRA og sjekkes for patellalukasjon.

At du ikke kan se noe på hunden din betyr ikke at den nødvendigvis er frisk. PRA er en recessiv sykdom, noe som betyr at den kan bæres. På recessive trekk bruker man betegnelsen bærer når dyr har bare et gen av en allele(genpar) som er affisert. Man kaller dem bærere fordi recessive trekk bare kommer til syne i homozygot form (at de har 2 affiserte gener i genparet). Dette betyr at man ikke kan se på hunden at den bærer PRA under noen omstendigheter, fordi den er frisk, men sammen med en annen PRA bærer kan disse hundene gi PRA genene videre, og dermed gi valper som er homozygot for PRA (noe som betyr at valpene er syke). Teoretisk sett vil 25 % av avkommet (1 av 4 valper) mellom to PRA bærere være homozygot for PRA, og dermed syke.

Andre ting som man ikke ser med det blotte øye er trange tårekanaler og feilstilte øyenhår, som heller ikke er ønskelig.

Så du burde ta rådet til Bobler og sette deg mer inn i genetikk før du kaster deg ut på noe som du muligens vil angre på.

Å avle dårlige og syke dyr er ikke koselig, og det må være spesielt ubehagelig når du ikke en gang har gjort ditt beste for at avkommet skulle bli så bra som mulig.

• Liker 3
Skrevet

Når det er snakk om å parre en renraset hund, og heldigvis var det det som var intensjonen din, så er det en del en må tenke på.

Den skal være sykdomsfri, og papilloner skal øyenlyses når de er 1 år, 3 år, og 7 år. Foruten det så bør det være utstillingshunder med gode resultater for å være sikker på at det er en hund som faktisk passer til rasestandarden og som ikke har noen fysiske feil som ikke skal avles videre på. Det at hunden har godt gemytt og at en selv synes de er verdens fineste er ikke god nok grunn. Papilloner er jo verdens skjønneste og har jo en helt fantastisk personlighet som en ikke kan unngå å forelske seg i. Men det er jo ikke det som er avgjørende for avlskvaliteten.

Min papillon er snart 9 mnd, og er allerede blitt lagt merke til i miniatyrhundemiljøet på grunn av hvor flott han er i forhold til rasestandard, og har fått BIM en gang og BIR 2 ganger på utstilling. Greit nok, som valp gjelder ikke disse premiene sånn sett, men det gir jo en veldig god pekepinn det også.

Og en hund med gode resultater og som er sykdomsfri vil være mer attraktiv for å leies ut til avl. De som driver med seriøs oppdrett ville aldri valgt en tilfeldig hund bare fordi den var tilgjengelig der og da.

Hva er grunnen til at du ikke stiller ut? Har den underbitt, eller har ikke begge testiklene falt ned, eller er det noe annet? I så fall så er det ikke avlsmateriale.

Når det kommer til å parre ham for hans skyld så skjønner jeg egentlig ikke hva du mener. En hund har ikke noen seksuelle behov sånn sett. Eneste er at de blir tullete når det er løpetid rundt, men det er bare naturlig. Hunden får ingenting utav det.

Jeg anbefaler deg å snakke med oppdretter om ting som er viktige fordi hvorvidt det er hensiktsmessig å parre din er det bare oppdretter eller andre kvalifiserte personer som ser den på nært hold kan svare på.

Men dersom den ikke er stilt ut og derfor ikke har noen indikasjon på hvor brukbar den er i avl tviler jeg på at du vil få henvendelser fra noen seriøse om du skulle bestemme deg for å annonsere at du har en hann til lån for parring.

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Ok takk for svar :klemmer:

Og jeg blir nok og revurdere det hele ut ifra svarene deres.

Da har jeg misforstått tydeligvis hvordan det er.

Gjest Bobler
Skrevet

Ok takk for svar :klemmer:

Og jeg blir nok og revurdere det hele ut ifra svarene deres.

Da har jeg misforstått tydeligvis hvordan det er.

Det er fint å høre :) Nei, det er ikke bare bare å parre en hund selv om det virker sånn. Såklart, du kan parre han med hva som helst og drite fullstendig i valpene og kun tenke penger, men det håper og tror jeg ikke er tilfellet. Man skal jo gjerne gi de fremtidige valpene et godt og langt liv, og da er det mye som må tenkes på. Helse, gemytt, alder, god match på hannhund og tispe osv. :)

Jeg tror det er lurt å lese deg opp litt, finne ut mer om rasen, still ut hunden din, sjekk han for alt som er før du så KANSKJE kan vurdere om han er avlsmatriale. :)

Det er så mye valper som trenger et hjem fra før, så å parre for morro skyld er veldig dumt for valpenes del.

Har du en GOD hannhund så er det noe annet. Men det vet du ikke før om noen år. :klemmer:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...