Gå til innhold

Hva koster en bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I måneden, i året?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hehe. det varierer VELDIG. En helt ny bil, en passe gammel bil eller en gammel, dårlig bil? Du kan jo søke på biler på finn? En ny bil koster vel ca. 200 000 som regel. Du må ha forsikring for å kjøre bilen, vi har delkasko som blir 5000 i året på vår bil. Kasko ville blitt 10 000 i året. Og så må du kjøpe bensin, betale årsavgift på 2-3000 kr og sette av penger i tilfelle den må på verksted/sørvis.

AnonymBruker
Skrevet

hehe. det varierer VELDIG. En helt ny bil, en passe gammel bil eller en gammel, dårlig bil? Du kan jo søke på biler på finn? En ny bil koster vel ca. 200 000 som regel. Du må ha forsikring for å kjøre bilen, vi har delkasko som blir 5000 i året på vår bil. Kasko ville blitt 10 000 i året. Og så må du kjøpe bensin, betale årsavgift på 2-3000 kr og sette av penger i tilfelle den må på verksted/sørvis.

Ok, er ute etter folks egne erfaringer her. Kan veldig lite om bil. Hvor mye antar du at det blir hver måned ca. totalt?, du skrev ikke hvor mye dere brukte på bensin.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye vi bruker på bensin kommer jo ann på hvor mye vi kjører den måneden. Men en bil bruker kanskj 0,7-1 liter bensin pr. mil, og en liten bensin koster rundt 15 kr.

Hva vi betaler i mnd totalt.. tja. årsavgift 3000 kr/12 mnd = 250 kr mnd

bensin 1000 kr mnd

billånet 1000 kr mnd

forsikringen ca. 400 i mnd

ha med bilen på ferje: 500 kr mnd

= ca. 3000 pr mnd

AnonymBruker
Skrevet

en liteR bensin*

Skrevet (endret)

Dette er hva vi betaler for bilen i måneden.

Nedbetaling av lånet: 3 000,-

Diesel: 800,-

Forsikringer: 500,-

Årsavgift: 200 - 300,-

Totalt 4 500 i måneden.

(Har 5 års nybilgaranti, så forutenom at vi må på verksted å bytte slitedeler, slipper vi unna verksted regninger de neste 5 årene).

Men de månedlige kostadene kommer jo an på hva bilen koster. Kjøper du en bil til 20 000, trenger du kanskje bare delkasko, og ingen lån... - Og da blir det jo selvfølgelig billig :)

Endret av Lillah
Skrevet (endret)

Kommer jo an på hva slags bil, bensinforbruk på den, deg, din alder, evt. oppsparte poeng på forsikring.

For meg (23 år, ikke noe oppspart på forsikring) som har en liten bil (ligger på rundt 0,5 på mila i bensinforbruk), med vanlig til og fra jobb kjøring:

Forsikring: 660

Bensin: ca 800

Også kommer årsavgiften på 2800 i tillegg.

Endret av Envy
AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Det blir litt som å spørre om hva et hus koster i måneden. Dette varierer voldsomt! ;)

Hvordan bil skal du ha? Skal du ha lån? I så fall hvor mye, hvor lang nedbetalingstid, renter osv.

Forsikring varierer også veldig, jeg har hatt alt fra 13 000 til 3500 kr i forsikring i året. Kjenner folk som har betalt litt mindre enn laveste summen min, og myyye mer enn høyeste summen min.

Nå bruker jeg vel 500 i måneden i forsikring på den ene, og 350 kr i forsikring i måneden på den andre. Den ene bruker mer bensin enn den andre.

Bensin er jeg ikke helt sikker på hvor mye jeg bruker, kanskje 1000-1200 kr i måneden?

Har ikke gjeld på noen av de, så der bruker jeg null.

årsavgift på ca 3000, så der kan man regne gjennomsnitt 250 pr mnd.

Det jeg ville anbefalt, er at du tenker litt over hvordan type bil du vil ha først og fremst. Da vil du jo vite hvor mye du evt trenger i lån, og dermed hvor mye et lån ville kostet deg i måneden, sjekket med forsikringsselskapet hvor mye en slik bil ville kostet i mnd (sjekk alltid med fler!), og hvor mye denne bilen bruker i bensin. Så får du en mer riktig oversikt over hvordan det ville blitt for deg, siden det varierer såpass. :)

Gjest Spinell
Skrevet

Man bør nok regne 500-1000 kr/mnd i reparasjoner og vedlikehold også. Man bruker selvsagt ikke disse pengene hver måned, men fordelt utover året/flere år blir det noen tusenlapper. Alt fra servicer, EU-kontroller, nye dekk, oljeskift, skifting av slitedeler som bremseskiver og -klosser, lyspærer ++ er påregnelige kostnader som kommer med ujevne mellomrom når man har bil.

Jeg er voksen og har kjørt skadefritt i mange år, så jeg har full bonus på forsikringen. Forsikringen koster meg noen få hundrelapper per mnd. Forsikringsprisen kommer an på hva slags bil du har, hvor gammel du er og hvor mye bonus du har opparbeidet deg. Det er derfor vanskelig å gi noe eksakt svar på hva akkurat du må betale, men du skal ikke bli veldig overrasket om du må betale [i]minst 1000 kr per mnd i bilforsikring hvis du er tidlig i 20-årene og ikke har hatt bil før.

Jeg kjører ca 1000 km/mnd, blandet kjøring. Da er drivstofforbruket på min bil litt over 0,6 liter/mil, og kostnadene blir litt under 1000 kroner.

Årsavgiften koster 2885 eller 3360 kroner, altså 240 eller 280 per mnd.

Bompenger, ferge kommer an på hvor du bor.

Hvis du må låne penger til bil, må du finne ut av lånekostnadene via en lånekalkulator eller kontakte banken.

Til sammen kommer man mao lett opp i over 3000 kroner per måned, og det uten lånekostnader og bompenger.

Skrevet

I tillegg til de pengene man merker forsvinner fra konto kommer den ofte enorme summen man ikke merker før man skal selge bilen, nemlig bilens verditap. Ekstremvarianten er å kjøpe fin ny bil for en halv million og ha den selv til den ikke lenger er rasjonell å holde i live, noe som kan ta f.eks. 20 år. I snitt har da 25,000 kr forduftet hvert år i tillegg til pengene som har gått til alle utgiftene man ser. I praksis vil verditapet fortone seg annerledes, hvor man mister fryktelig mye hvert år de første par årene og nesten ingenting de siste. Hvis det er noen trøst vil man de første par årene ha svært små utgifter til reparasjon, mens det de siste årene kan bli veldig dyrt å holde bilen gående.

Som en generell regel (med noen unntak) er det bilens nypris som avgjør hvor dyr den er å holde i live. Hvis du har 100,000 å kjøpe bil for kan du velge hele spekteret fra nesten ubrukt liten japaner med nypris 150,000 til en svært brukt stor Jaguar eller kjapp Maserati med nypris godt over millionen, da vil du fort se at selv om innkjøpspris på kandidatene er lik for deg så vil verkstedregningene bli veldig mye større på bilene som var dyrest nye.

Ikke la deg lokke til å kjøpe fornuftig liten japansk billigbil, husk at livet er for kort til å kjøre bil som virker :gjeiper:

Skrevet

verkstedregningene

Dette er noe mange har glemt å få med i regnestykket. Med mindre man skrur selv eller kjenner noen som kan gjøre det for deg kan det fort bli en tusenlapp pluss/minus per måned i løpet av et år, dersom bilen er kommet i "reparasjonsalderen", dvs. ofte fra de er 6-7 år gamle.

I tillegg må man av og til ha nye sommer- og/eller vinterdekk, olje, spylevæske, og man skal kanskje vaske bilen av og til?

Er mange ugifter med bil man ikke tenker på på forhånd.

For nye biler er det spesielt verdifallet koster mye, og det er jo også verdifall på eldre biler.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau, hvor tung er en fisk, hvilken farge har et hus, ...

Det finnes ikke noe fasitsvar på et så åpent spørsmål. Det koster alt fra 500 kroner til flere hundre tusen kroner, helt avhengig av bilen.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Min bil:

Pris: 200.000

Betaler 3500 kr i mnd på lån (pant i bil)

700 kr mnd i forsikring

Bensin varierer

Bompenger varierer

Årsavgift: ca 3000

Service: usikker

EU-kontroll: usikker

Dekkskifte pluss dekkhotell: 1000 per år

Har garanti, altså ingen verkstedregninger de neste 4 årene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...