Gå til innhold

Har bussen vikeplikt ut av busslomme når fartsgrensen er 70 og mer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skremmende at voksne mennesker med førerkort ikke vet noe så elementært som dette.

Når fartsgrensa er 60 km/t eller lavere, har du vikeplikt for buss ut av busslomme dersom buss gir signal.

Når fartsgrensa er 70 km/t eller høyere (finnes jo ikke skilt med 65 km/t) har du ikke vikeplikt for buss, uansett om han gir signal.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alltid svært forsiktig når jeg kjører forbi buss på busslomme på grunn av dette. Opplever stadig at bussen kaster seg ut i veien, selv om de har vikeplikt. Jeg skal også begynne å sende klager, ikke at jeg har tro på at det hjelper. Bussene i min hjemby har en tendens til å gi f*** i alle former for vikeplikt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alltid svært forsiktig når jeg kjører forbi buss på busslomme på grunn av dette. Opplever stadig at bussen kaster seg ut i veien, selv om de har vikeplikt. Jeg skal også begynne å sende klager, ikke at jeg har tro på at det hjelper. Bussene i min hjemby har en tendens til å gi f*** i alle former for vikeplikt.

Det gjør dem her også.

Og uansett hvor sakte du kjører forbi en buss som står, så må det nødvendigvis bråstoppes når de bare skrur på blink lyset å vrenger ut. Har vært nære å kjøre rett i mange ganger.

En gang måtte jeg tilogmed legge meg over i andre felt for å ikke kræsje, det var i 70 sone og den vrengte bare ut! Heldigvis kom det ikke bil i motsatt kjørefelt!

• Liker 2
Gjest IngvildSF
Skrevet

Er ikke lenge siden jeg måtte kjøre ut i venstre felt for å unngå bussen som kjørte ut av busslomma i 70km/t. Blindsone er en fin ting bussjåfører (og andre!) må sjekke. Var nære å gå galt. Er enig i at bussjåfører kan være innmari frekke i trafikken. "Jeg er størst, jeg kjører først".

• Liker 2
Skrevet

Tenker med grøss og gru på buss-stoppet i Sandviken i Bergen. At de ikke klarer å lage et ekstra felt for bussene der skjønner jeg ikke. Der kaster bussene seg ut i 80 sonen

Skrevet

Det er greit å slippe fram bussen selv om den ikke har vikeplikt i lav fart. Eks rushtrafikk inn i rundkjøringer osv.

På veier med høy fart (70+) er det meget viktig å følge trafikk reglene. IKKE lag din egne "å jeg er så grei så jeg stopper for bussen". Har du vikeplikt stopp, forkjørsrett kjør! Tenk så enkelt det hadde vært om alle fulgte det. Mye tryggere og mer effektivt for alle. Hvordan skal noen kunne forutse hva du gjør om du ikke følger trafikkreglene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stopper for bussen uansett, spesielt om fartsgrensen er 60 og lavere. Jeg tar bussen ofte og vet hvor kjipt det er når bussen blir sneglete på grunn av gamlinger som roter etter mynter og som lurer på alt mulig, og så skal den attpåtil vente leenge fordi at alle bilistene har en "bare meg..."-holdning når de smetter forbi bussen selv om de har vikeplikt.

Jeg lærte under øvelseskjøringen at jeg skulle snegle forbi bussen uansett siden fotgjengere som kan finne på å krysse veien rett etter de har gått av bussen. :gjeiper: Gidder ikke å ta noen sjanser på det punktet. Har aldri opplevd noen busser som tvinger seg ut heller. De må sette hardt mot hardt når det kommer en liten fartsbølle susende uten trafikkforståelse kan jeg tenke meg.

Du skal ikke stoppe uansett. Å stoppe uventet i 80 kan skape farlige situasjoner... I 80 og høyere bør du utnytte at bussen har vikeplikt.

• Liker 2
Skrevet

Du skal ikke stoppe uansett. Å stoppe uventet i 80 kan skape farlige situasjoner... I 80 og høyere bør du utnytte at bussen har vikeplikt.

Det burde egentlig si seg selv, synes jeg! Og ikke bare i 80 og høyere, men i 70 og høyere. Vi har jo bare vikeplikt for buss i 60km/t og nedover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...