Gå til innhold

FlyLady


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har meldt meg på jeg også :wink: , men siden vi nettopp har vært invadert av spysyke må jeg nok ta det med bittesmå baby steps :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt helt av lasset... :( ingen selvdisiplin, plutselig mye travlere dager enn vanlig - og dermed raknet alt. Men i morra har jeg fri, skal bare til frisøren - da burde jeg vel kunne hente meg inn? En kombinasjon av fredagsrengjøring og declutter i mange 15-minutters sekvenser - det blir nok bra!

Men jeg må si at FLyLady er en av de største inspirasjonskildene mine om dagen. 15-minutterne tar vi hele familien samlet (om enn ikk den siste uka) - da tar mann og barn alle overflater og store ting, mens jeg går gjennom papirbunker, sorterer regninger og brev, sorterer alt på hot-spots osv. Det har funket, så vi får prøve igjen!

Får gå inn og se hvilken sone som gjelder neste uke.... :ekstra kul:

Og fredagsbarn - jeg er glad du startet tråden - vil gjerne være med og "rappportere" og oppmuntre hverandre her!

:klem2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Det gjør ikke noe om du faller av lasset, det er bare å begynne på nytt.

Husk BABYSKRITT! Ikke forvent at du klarer for mye, ikke påta deg mer enn du har energi til, ikke planlegg MANGE 15 minutter på en dag.

Fokuser på enkle rutiner, litt etter litt. BABYSKRITT!

Jeg falt av en dag jeg også, droppa 15-minutteren på tirsdag, men fikk den unna i gårkveld. Skal ha en i dag også. Sambo har falt av totalt, droppet kveldsrutinene sine, så vi må begynne på nytt der. Det går så bra så, han er egentlig flink med andre ting.

Det er fint å ha en tråd å rapportere og diskutere, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring :D

Tror det første babyskrittet jeg skal ta i ettermiddag er å logge meg av og rydde etter middagen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Hvordan går det med babyskrittene, folkens? Overholder dere rutinene selv om det er helg?

Jeg og sambo svikta litt i går, vi droppa de 15 minuttene (men fant frem klær og vaska oppvasken, fylte vaskemaskina) I dag har jeg enda ikke fått på meg klær... (annet enn morgenkåpe altså) Det glir lett ut i helga...

Men, med babyskritt litt etter litt.... vi skal klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal babyskritt'e meg gjennom en mangeretters middag med åtte gjester i dag. Akkurat nå har jeg pause og drikker vann, sånn at vertinna ikke skal være utslitt når gjestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

La oss vite hvordan det går da :)

Jeg vurderer å bygge sammen en sånn der "controlljournal" jeg, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, hva jeg vil ha med og hvordan jeg skal lage den. Bestille den er ikke noe for meg (ehh, har man "standard three-pin notebook" i norge da?) Lurer på en perm i a5, har en som jeg har begynt å putte litt papirer inni, men den er litt for tykk, så den er upraktisk.

Noen andre som har gjort seg noen tanker om å lage noe slikt? Er det bare dumt og bortkastet, eller har det noe for seg? Også for en flybaby som enda ikke har ferdigutviklet sine rutiner, og ikke gjennomfører 15 minutter daglig (så langt 3 av de 5 dagene jeg har holdt på med dem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke helt kommet igang ennå, men om en uke er jeg ferdig med praksis, og DA skal heimen til pers :blunke:

Håper det er greit at jeg henger meg på her etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her har funket bra, men tror egentlig ikke jeg hører helt hjemme der. ?.? Har det veldig orden på ting inni skaper o.l. er bare veldig flink med overfladisk rot. :-? Synes uansett at de mailene som kommer hver dag er bra. De får meg til å rydde det overfladiske med en gang uten å ta skippertak. :D Dessuten er det veldig deilig når manm får en mail om å rydde ett sted det er strøkent allerede :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi har ikke en eneste plass i leiligheta som er "strøken", så det har jeg aldri opplevd.

Men det er rart hvor fort 15 minutter går. Vi satte på ndetelling mobilen er fin til denslags) og gikk igang på kjøkkenet. Han begynte med oppvasken, jeg tømte oppvaskmaskina, så tørka jeg oppvasken etterpå. Vi ble ikke 100% ferdige, men har planer om 15 minutter til i løpet av dagen, minst, så det er greit (gjerne før vannet hans blir kaldt? Eller, han kan få nytt) Han avslutta med å gå ut med søpla.

15 minutter er ikke lenge. Men man får gjort ganske mye. Vi har fortsatt masse rot overalt, men jeg merker fremgang!

Fortsatt lurer jeg på den "controlljournal"-saken da.

Også lurer jeg på om alle amerikanere lever i steinalderen, siden hun (FlyLady) mener at om jeg har sjekkboka, konvolutter, frimerker og brevpapir i min "office in a bag", så kan jeg betale regningene mine om jeg likvel har 15 minutter på en fotballtrening? Nå har jeg ingen office in a bag, jeg har heller ingen unger som spiller fotball. Men; Jeg har da aldri eid en sjekkbok i mitt liv! Kan godt betale regninger fra min "office in an bag" jeg, dersom denne har en laptop, og stedet der jeg er har opplegg for trådløs internet-tilkobling. (Jeg har ingen laptop heller da, men kan jo drømme?) Mine regninger betales i nettbanken. Ikke ved å sende en sjekk i en konvolutt...

Jeg kan mimre og huske da mine foreldre betalte regninger via brevgiro, i spesielle konvolutter sendte vi ting avsted, og de fikk et stempel som stempla kontonummeret sitt, så de slapp å skrive det på alle regningene.... Men vi har på en måte kommet litt lenger i tiden, på denne siden av atlanteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen gikk bra, men med syv retter så BLIR kjøkkenet bomba på slutten uansett hvor flink man er til å rydde underveis. Men nå har vi snart fått kjørt alt gjennom oppvaskmaskinen, og fingrene mine ser ut som rosiner etter å ha vaska opp alt for lenge. Men det er snart rydding her, så det er bra :)

Jeg har ikke prøvd å sette sammen en "control journal" men har en morgenrutine og en kveldsrutine lagra på PC'en. Ellers så stemmer det nok at amerikanerene lever litt i steinalderen. Langt færre har pc hjemme, og det er derfor ikke så utbredt med regningsbetaling på nett som det er her. De bruker forøvrig stort sett bare kredittkort og sjekkhefte, ikke debetkort slik som vi gjør. Dermed ser jeg ikke det heeeelt store behovet for "office in a bag" når man lever under norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Nei, en slik office in a bag ser ikke jeg heller behovet for, men en controlljournal vurderer jeg å lage, samle rutiner, kalender, adresser, frimerker og påminning av bursdager, papirtømming, rensing av tørketrommelfilter, og alle sånne ting liksom en plass. Men jeg vet ikke helt hvordan.

Morgen og kveldsrutinene våre, sånn som de er i dag, ikke ferdigutviklede, henger på kjøkkendøra. Mine skrevet på halve arket, i rosa, hans på den andre delen, i blått. Men jeg har litt lyst å samle "alt på en plass". Men ikke en office in a bag nei, for jeg betaler regninger på pc'n, og har jeg den kontrolltingen i veska kan jeg utmerket godt lage handleliste på bussen, og planlegge ettermiddagen, ikke sant?

Men jeg vet ikke hva det blir til. Enn så lenge er jeg fornløyd med at vi har vaska klær, tatt oppvasken, kjørt og tømt oppvaskmaskina og gått en tur i dag. Middagen er planlagt, og skal straks tilberedes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte forresten å si at jeg har kjøpt kalender :) En fin sak med goood plass til å skrive på. Er visst meninga man skal ha en rute for hver familiemedlem hver dag, men jeg har en ruter for bursdager, en for personlige avtaler, en for ting vi må huske osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

En sånn kalender fikk vi fra Plusstid...

Vel, vi har noe slikt som 5 ulike kalender hengende rundtom i leiligheta, i tillegg til bursdagskalenderen (og at jeg har kalender i lommeboka da, sånn a-plansak) så den har vi ikke hengt opp enda...

Men, jeg har TENKT å bruke den på samme måten som du. Vel, den har 4-5 felter for ver dag, vi er TO mennesker, så... en kombinajson? En for meg, en for ham, en for bursdager og en for andre ting som må huskes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meldt meg inn i igjen - får bare sile ut endel av de mailene som kommer.

Først og fremst skal jeg nå ta tak i ukens sone - kjøkkenet har virkelig godt av litt dybde-jobbing!

Begynte i går, med grundig vask av to skap - der hvor brødkurver, stekeformer er, og det skapet med alle tekniske apparater. Kaffetrakter, vaffeljern, kjøkkenmaskin, brødrister...... tok tilogmed en skikkelig vask av alle apparatene (endel fett på vaffeljernet, ja :oops: )

Venter spent på hva mailene vil fortelle at jeg skal gjøre, men tror nok at bestikkskuffen og benkeskapet bør komme høyt på min liste idag!

Og bare så det er nevnt: kjøkkenet er ryddig, "shiny sink", komfyren er ren, benkene er tatt, og oppvaskkostene er kokt.

Vaskemaskin nr. 2 er igang, oppvaskmaskina går....jepp, flink idag. God start på uka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Zalomine

En sånn start på uka vil jeg også ha...

EI vaskemaskin er starta, og der stoppa det. Det er måte på hvor mye jeg orker å gjøre om morgenen. Jeg skal jo på jobb!

Av og til drømmer jeg om å være hjemmeværende... eller i det minste hjemmekontor (hater å bruke en halvtime to ganger om dagen på transport, det er bortkastet tid det...)... tenk da, da kunne jeg vaska to maskiner med klær på formiddagen uten store problemer, tatt et kvarter eller to på formiddagen, etc.

Men, man må da jobbe, man må tjene penger. Vi har ikke barn, så å være hjemme ville være ganske "fri" egentlig. Men i alle fall EN sånn dag i uka?

Samtidig, jeg hadde nok sovet en time lenger eller to om jeg ikke skulle på jobb...

Jaja, jeg "flyr" så godt jeg kan...

Kjøkkenet skal vi få skikk på denne uka ja, det trengs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er veldig deilig med hjemmekontor ...... men jeg kan skrive bok om alle fellene man kan gå i :-?

Det er nemlig mye lettere å starte en vaskemaskin enn å gjøre en jobb man gruer litt for. En vemmelig telefon eller kanskje stryke litt klær? Hmmm, vanskelig valg :oops:

Få unna rapporten - eller logge meg på KG bare for så se om det skjer noe? Tja, bare en liten titt, kanskje :oops: :oops:

Men jeg jobber for meg selv, og har bare meg selv å skylde på. Kanskje selvdisiplinen fra FLyLady kan overføres til jobbesonen?

Det er uansett et faktum at det er lettere å jobbe når det er ryddig, lettere å finne ting, mer inspirerende å få ting unna.

Og istedenfor å bli norges mest suksessrike forretningskvinne over natten, så kan det vel hende at babysteps kunne funke her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall tatt i bruk babyskritt i forbindelse med studiene mine. Det er utrolig motiverende å lese når de 15 minuttene tikker. Kan selvfølgelig ikke gjøre noe annet i 15 minutter da, men tar en liten 5-minutters KG pause, eller henter et glass vann, eller gjør litt gymnastikk for stive studentskuldre og nakke. Også nye 15 minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Ragnhild og Fredagsbarn!

Nå begynner jeg å få mail igjen. Tenkte jeg først og fremst skulle ta for meg de ulike "mission's" for dagens sone. I går var jeg nemlig veldig flink og ryddet kjøkkenet etter middagslaging. Så nå skal jeg gå ned og gjøre den første missionen: gå over alle overflater og flytte på alt som ikke skal stå fremme. Det betyr i praksis alt som flyter oppe på micro'n.

Etterpå: kjøleskapet.

Og etter det igjen: 15 minutter timer på de oppgavene jeg ellers utsetter.

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...