Gå til innhold

Hjelp meg med noen psykologiske begreper på engelsk

Gjest Rosaleen

Anbefalte innlegg

Gjest Rosaleen

Jeg har psykologi som programfag på vgs.

Hvis du har tenkt til å si "gjør leksene dine sjæl", så trenger du ikke svare.

Jeg skal ha en engelskframføring om noe innenfor psykologi og har valgt å ha om psykiske kriser (livskriser og traumatiske kriser).

Det er en del ord og begreper jeg ikke finner ut av uansett hvor mye jeg googler eller ser i ordbøker.

Jeg lurer på hva sjokkfasen, reaksjonsfasen, reprasjonsfasen og nyorienteringsfasen er på engelsk. "Shock phase" høres liksom feil ut :sjenert: Psykologiboka mi er på norsk.

Vet dere hva livskriser og traumatiske kriser er? Jeg fant ut at psykiske kriser er psychological crises, men er livskriser "life crises" og traumatiske kriser "traumatically crises"? :sjenert:

Dessuten skal jeg ha problemstilling, og ordet fins ikke i de ordbøkene jeg har lett i.

Så jeg trenger altså hjelp til følgende ord:

sjokkfasen, reaksjonsfasen, reprasjonsfasen, nyorienteringsfasen, traumatiske kriser, livskriser, problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og hva traumakriser angår, så heller jeg mer mot traumatic crisis.

Tenk på hva forskjellen mellom f.eks typical og typically er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, crisis er ental, crises er flertall.

Flertall ja, jeg tenkte entall hehe. Da er vi enige.

Men jeg stusser på at du har tenkt å ha fremføring om noe innen psykiske kriser. Har du valgt dette selv, eller har du blitt gitt denne oppgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosaleen

Flertall ja, jeg tenkte entall hehe. Da er vi enige.

Men jeg stusser på at du har tenkt å ha fremføring om noe innen psykiske kriser. Har du valgt dette selv, eller har du blitt gitt denne oppgaven?

Har valgt det selv. Hvorfor stusser du? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har valgt det selv. Hvorfor stusser du? :klo:

Er det slik at de andre i engelskklassen din også kjenner til disse norske begrepene innen psykologi slik at de nikker gjenkjennende, eller kommer fremføringen til å drukne i det som for dem må fortone seg som en uendelig strøm av fremmedord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...