Gå til innhold

Vannlekkasje i kjeller, hva gjør jeg?


lell

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet med mur kjeller. Nu har det kommet inn vann gjennom veggen. Jeg skal tørke det opp, men spørsmålet er hva gjør jeg mer?? Det kommer jo til å stinke der. Jeg oppbevarer ting der nede, type soveposer, vinterklær... Kan jeg gjøre noe for å unngå at de begynner å stinke mer enn kjellerlukt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt husverten. Han må eventuelt kontakte forsikribgsselskapet. Vannskader kan føre til store råteskader på sikt! Du er etter husleieloven pliktig å varsle huseier uten ugrunnet opphold, om du ikke har gjort det. Fjern tingene og prøv å tørk de. Er de ødelagt må du eventuelt se om din innboforsikring dekker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må fjerne tingene dine. Samtidig så må du si ifra til husverten, som i første omgang må få satt inn en byggtørker der hvor lekkasjen har vært.

Ettersom skaden kommer inn igjennom veggen. Murveggen vil jeg tro at det er snakk om en drenering som ikke er i orden. Det er ganske omfattende og kostbart å skifte denne ut. Men den er helt nødvendig for at huset skal være beboelig i kjellernivået. Dreneringen leder vannet som kommer ned rundt huset og ofte fra taket ned i bakken og til en kum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Kontakter selvfølgelig utleier med en gang, dvs i kveld! Du må sørge for at skadene minimeres, dvs tørke opp og finne ut hvor vannet kommer fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kontakta huseier med en gang! Han sa at kjellern er ikke ment til å oppbevare ting i! Men her er ikke bod eller noe, så er nødt til å oppbevare ting der! Siden vi ikke oppholder oss i kjellern så har han ikke ment å gjørenoe med det, sa han!

Jeg tenker mest på muggen lukta, som sikkert kommer nu etterhvert, hva jeg kan gjøre så det ikke forpester alt som er der i kjelleren...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må få tørket det for ellers blir det mugg der nede, vil ikke eier ta tak i det så flytt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørker man det da? Jeg har gjort det jeg kan, men det er jo mur så det tørke liksom ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må sånne store tørkeblåsere til. Og så må det dreneres og legges plast på utsiden av muren så det ikke kommer nytt vann til

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...