Gå til innhold

Budjsettbryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke hadde vi fotograf, men det er da flust med folk som fotograferer uansett så jeg har mange pene bilder fra dagen. De blir faktisk penere om noen man kjenner tar bildene, for da er man mer komfortabel ;)

Det er en sannhet med modifikasjoner, at man blir mer komfortabel med en man kjenner er ganske naturlig, men at det automatisk veier opp for all fagkunnskap, erfaring og kreativitet en profesjonell fotograf har er jeg ikke enig i. Men når det er sagt finnes det mange flinke amatører.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner, at man blir mer komfortabel med en man kjenner er ganske naturlig, men at det automatisk veier opp for all fagkunnskap, erfaring og kreativitet en profesjonell fotograf har er jeg ikke enig i. Men når det er sagt finnes det mange flinke amatører.

Var ikke meningen å trakke deg på tærne, Cath. Det ble ikke super kvalitet på de bildene, kanskje særlig fordi det ikke var vanlig å eige speilrefleks på den tida. Men pene amatørbilder er det absolutt.

Selv har jeg gått foto og media på høyere nivå og jeg er så heldig at jeg har en nær venn som har gått det samme og som for tiden arbeider som fotograf utenlands. :) Så jeg sikter mot kvalitet og komfort ;)

• Liker 2
Skrevet

Var ikke meningen å trakke deg på tærne, Cath. Det ble ikke super kvalitet på de bildene, kanskje særlig fordi det ikke var vanlig å eige speilrefleks på den tida. Men pene amatørbilder er det absolutt.

Selv har jeg gått foto og media på høyere nivå og jeg er så heldig at jeg har en nær venn som har gått det samme og som for tiden arbeider som fotograf utenlands. :) Så jeg sikter mot kvalitet og komfort ;)

Var egentlig ikke rettet mot deg den frustrasjonen, mer at mange tror at om du eier et speilreflekskamera så er du fotograf. Pussig at ingen tror at de er kokk selv om de eier en kniv ;0)

Ikke noe i veien med både kvalitet og komfort :0)

Skrevet

Var egentlig ikke rettet mot deg den frustrasjonen, mer at mange tror at om du eier et speilreflekskamera så er du fotograf. Pussig at ingen tror at de er kokk selv om de eier en kniv ;0)

Ikke noe i veien med både kvalitet og komfort :0)

Litt avsporing her nå, men la gå. :D Når jeg fikk fotofag så var det ikke sjelden folk sa til meg at studiet mitt var en dans på roser og at de ikke fattet hvorfor noen trengte å utdanne seg til slikt. :P Irriterende, mildt sagt. Jeg har stor respekt for det arbeidet fotografer legger i sine verk. Når det er sagt så har jeg også sett flere fotografer som ikke kan å lyssette skikkelig og som bare knipser vilt og hemningsløst i et fotostudio med det samme standard oppsettet år ut og år inn, og tror de er mestere. Og de fleste har vel dårlig erfaring med sine skolefotografier. De som møter på slike fotografer kan vel sikkert få et annet inntrykk og deretter se ned på yrket som en helhet, desverre. :sjenert:

Gjest Blondie65
Skrevet

Det som er dyrt i et bryllup er kjole, frisør, sko, bukett, dress og lokale der de har satt "bryllup" foran alt: bryllupsmeny, bryllupssuite, bryllupssal, etc.

Når man låner/leier et klubblokale er det også lett å gå i "å gurimalla så grelle vegger og brune stoler, la oss dekke dem med stoff" fellen.

Jeg har arrangert svært mye forskjellig i de merkeligste omgivelser og servert aperitiff fra plastbøtte. Det er verken de merkelige omgivelsene eller plastbøtten som blir husket, men stemningen, latteren og samværet.

1000/person bør det gå an å arrangere et godt bryllup for - men man er avhengig av stor egeninnsats. Det er ikke nødvendigvis galt - men man må vite om det.

Det er nevnt veldig mange gode forslag i tråden her. Jeg vil bare nevne: skriv en god kjøreplan - ala:

Kl 1000 Brud og forlover hos frisør

Kl 1130 Brudgom henter bukett hos blomsterbutik

kl 1215 Gjester ankommer vielsessted

Kl 1230 Brud ankommer vielsen

kl 1330 Brudepar drar til fotosession

kl 1430 Brudepar er ferdig med fotosession

KL 1530 Jenny-gavebordansvarlig samler sine tropper og begynner å sette opp gaver på bordet

kl 1600 Middagsgjester blir servert aperitif

kl 1700 Middag serveres

Kl 2045 Kåre-kaffegjestansvarlig sjekker tidsskjema og sjekker at alt er klart for dem.

kl 2100 Kåre-kaffegjestansvarlig ønsker kaffegjestene velkommen og opplyser om eventuelle forsinkelser

Kl 2115 Kaffe og kaker serveres

Kl 2130 Baren åpnes

... etc.

Skrevet

Det er nevnt veldig mange gode forslag i tråden her. Jeg vil bare nevne: skriv en god kjøreplan - ala:

Kl 1000 Brud og forlover hos frisør

Kl 1130 Brudgom henter bukett hos blomsterbutik

kl 1215 Gjester ankommer vielsessted

Kl 1230 Brud ankommer vielsen

kl 1330 Brudepar drar til fotosession

kl 1430 Brudepar er ferdig med fotosession

KL 1530 Jenny-gavebordansvarlig samler sine tropper og begynner å sette opp gaver på bordet

kl 1600 Middagsgjester blir servert aperitif

kl 1700 Middag serveres

Kl 2045 Kåre-kaffegjestansvarlig sjekker tidsskjema og sjekker at alt er klart for dem.

kl 2100 Kåre-kaffegjestansvarlig ønsker kaffegjestene velkommen og opplyser om eventuelle forsinkelser

Kl 2115 Kaffe og kaker serveres

Kl 2130 Baren åpnes

... etc.

Tusen takk for det :D Ser at det kan være veldig lurt å lage en slik "kjøreplan", ja. Det hadde jeg ikke tenkt over en gang.

Skrevet

Litt avsporing her nå, men la gå. :D Når jeg fikk fotofag så var det ikke sjelden folk sa til meg at studiet mitt var en dans på roser og at de ikke fattet hvorfor noen trengte å utdanne seg til slikt. :P Irriterende, mildt sagt. Jeg har stor respekt for det arbeidet fotografer legger i sine verk. Når det er sagt så har jeg også sett flere fotografer som ikke kan å lyssette skikkelig og som bare knipser vilt og hemningsløst i et fotostudio med det samme standard oppsettet år ut og år inn, og tror de er mestere. Og de fleste har vel dårlig erfaring med sine skolefotografier. De som møter på slike fotografer kan vel sikkert få et annet inntrykk og deretter se ned på yrket som en helhet, desverre. :sjenert:

Husker også det da jeg studerte. Men enig med deg, og dårlige/middelmådige folk finner man i alle bransjer.

Skrevet

Fin tråd! Ønsker meg selv et slikt bryllup! *legge til i favoritter* Husk meny/sanghefter da! Og om det eventuelt skal være noen from utdrikking eller samling i forkant av bryllupet? Bordduker kan fort koste mer enn man tror!

Skrevet

Fin tråd! Ønsker meg selv et slikt bryllup! *legge til i favoritter* Husk meny/sanghefter da! Og om det eventuelt skal være noen from utdrikking eller samling i forkant av bryllupet? Bordduker kan fort koste mer enn man tror!

Jeg er ikke helt sikker på det med utdrikking enda, men jeg tror vi heller tar det når det nærmer seg. Jeg er ikke nødt til å dumme meg ut, liksom ;) Meny og sanghefter må jeg få noen til å sette sammen for oss, ja! :D Bordduker koster nada og niks når man kjøper dem på ebay ;)

Skrevet

Dette gjorde jeg for å gjøre det rimeligst mulig:

* Kjøpte kjole på eBay til 1000 kr inkl. frakt

* Brukte deals på nettet, f.eks fikk jeg brudebuketten min til halv pris gjennom Groupon

* All pynt kjøpte jeg enten på eBay eller på salg

* Innbydelser brukte jeg 200 kr på, via Vistaprint

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Dette gjorde jeg for å gjøre det rimeligst mulig:

* Kjøpte kjole på eBay til 1000 kr inkl. frakt

* Brukte deals på nettet, f.eks fikk jeg brudebuketten min til halv pris gjennom Groupon

* All pynt kjøpte jeg enten på eBay eller på salg

* Innbydelser brukte jeg 200 kr på, via Vistaprint

Mvh Yvonne :heiajente:

Groupon er et bra tips! :D Takker for det!

Skrevet

God ide å kjøpe mineralvann, øl, vin og cider først og fremst, Metemor. Sommerlig, friskt og avslappet! :) Kan jeg spørre deg om dressen til din forlovede er sort eller hvit? Selv ser jeg helst at min forlovede går i hvit dress så han matcher meg. Han har ingen innvendinger, men jeg vet ikke hvorvidt dette er "vanlig" eller ikke, og muligheten for å bruke den ved en senere anledning da minker sikkert betraktelig :fnise: Jeg er ikke noen stor fan av å skille meg fullstendig ut, og siden det er hans store dag også så synes jeg det hadde vært greit om vi begge to gikk i hvitt. Har funnet noen til 2-3 000 på finn, men har ikke gått til innkjøp riktig enda ;) Kanskje det lønner seg best med sort? Usikker, jeg.

Ingen av delene, han skal ha en beige dress faktisk. Han syns svart er for kjedelig og hvit er for harry, så da ble det beige. Han har valgt ut dressen selv, noe som selvsagt er helt greit :)

• Liker 2
Skrevet

Ingen av delene, han skal ha en beige dress faktisk. Han syns svart er for kjedelig og hvit er for harry, så da ble det beige. Han har valgt ut dressen selv, noe som selvsagt er helt greit :)

Har du ivory kjole da eller? :D Jeg er redd for at han skal se litt "skitten" ut på bilder i forhold til meg, dersom dressen er beige og jeg har helt hvit kjole. Var ei som skreiv om det på en blogg, mener jeg å huske, at det kunne fremstå slik.

Skrevet

Jepp, jeg har ivory kjole. Er vel mer fare for at han kan se "skitten" ut i en hvit dress hvis det er en mørkere nyanse enn kjolen din vil jeg tro...

Skrevet

Bilde av kjolen TS? Ble jo i så godt humør av å lese tråden :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg med mannen min i Tingretten, med ca 30 av våre aller nærmeste venner og familie til stede. Etterpå hadde vi koldtbord, kaffe og fest på et leid lokale som vi fikk leid nesten gratis.

Jeg giftet meg i bunaden min som jeg fikk til konfirmasjonen. Mannen min giftet seg i dressen sin, det eneste han kjøpte nytt var et slips i en farge som gikk i stil med bunaden min. Min datter som da var 6 år hadde på seg sin bunad.

Store deler av koldtbordet laget jeg selv, det samme med kakene. Som hovedrett til koldtbordet hadde vi kylling med salat og ris, pluss diverse andre retter. Maten kom på ca 4000 kr, og det var mat til minst 30 personer til. Kakene laget jeg også selv, fikk hjelp av venninner til å pynte noen av dem. Hadde til sammen 9 kaker.

Bordet pyntet vi med friske roser, samt telysestaker i rødt rundt på bordet. Vi kjøpte inn ca 10 flasker vin og en kasse øl, pluss brus. Resten av drikka tok gjestene med selv.

Hele feiringen vår kom på under 10 000.

Jeg kunne aldri fått et finere bryllup. Det øyeblikket da dommeren erklærte oss for rette ektefolk kommer aldri til å bli glemt. Ett av de største øyeblikkene i mitt liv. Og maten? Nydelig. Festen? Vannvittig artig! Poenget mitt er at det trenger ikke koste skjorta for at det skal bli et fint bryllup. Det er menneskene du har sammen med deg den dagen som betyr noe. Det er det man husker.

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns budsjettet ditt ser helt greit ut! Vi hadde 28 gjester til nydelig 3-retters, og hele gildet med kjole og ringer og musikk og mat og vin og fri bar og kaker og lokale og hotellrom og fotografering og brudebukett og blomsterdekorasjoner og pynt og innbydelser og takkekort og alt annet som jeg har glemt kom på 22.000 kr. Nå skal det sies at vi var veldig heldige med venner og familie da, nesten alle nødvendige yrker og hobbykunnskaper fantes i gjengen vår. Kokk, blomsterdekoratør, kakebaker, filmfotograf osv. :klemmer:

Mitt råd er å tenke på hvor mye arbeid det faktisk er å ordne veldig mye selv! Menyer og invitasjoner er én ting, men alt som må ordnes rett før, typ mat, bryllupskake, blomster og sånt er noe annet. Alt tar mye lengre tid enn man tror, når det er til så mange personer. Du og dine skal helst ikke være helt utslitt på den store dagen! Du må i hvert fall være flink til å delegere, mange synes det er bare koselig å kunne hjelpe til. Glem heller ikke oppryddingen, mange gode hjelpere forsvinner før festen er over...

Og avtal med folk hva de faktisk skal gjøre, sørg for eksempel for at noen tar bilde av maten, pynten, sånne ting du ønsker å ha på film. Mange tar sikkert bilder, men det er det å få tak i de riktige bildene etterpå...

Og finn noen som kan filme, gjerne noen med litt utstyr og erfaring. Utrolig kult å ha vielsen, talene, brudevalsen osv på film, for du husker ikke alt utrolig nok.

Skriv liste over hvordan ting skal være, sånn at de som skal hjelpe til gjør det "riktig". Ikke så lett for andre å vite hva du har tenkt og planlagt. Så slipper du at den nydelige bringebærcoulisen til desserten blir servert i de svære sausemuggene i stedet for i de søte små krystallmuggene du hadde lett fram. Detaljer, men blir det mange nok sånne blir det bare irriterende. :kjefte:

Lykke til, det er så stas å gifte seg!! :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Jepp, jeg har ivory kjole. Er vel mer fare for at han kan se "skitten" ut i en hvit dress hvis det er en mørkere nyanse enn kjolen din vil jeg tro...

Meget mulig. Det er så mye en skal ta hensyn til, blir helt svimmel! :fnise: Men det er vanvittig spennende også. Får prøve å sørge for at vi er like hvite. ;)

Skrevet

Bilde av kjolen TS? Ble jo i så godt humør av å lese tråden :rodmer:

Den er ikke helt i boks ennå, men jeg kan vise den frem fordiom. :fnise: Jeg har en reserveløsning, men håper jeg får denne kjolen! :) Den skal måles opp av hun som eiger den, i morgen, og hvis den passer med mine mål så kjøper jeg den.

Skrevet

Jeg kunne aldri fått et finere bryllup. Det øyeblikket da dommeren erklærte oss for rette ektefolk kommer aldri til å bli glemt. Ett av de største øyeblikkene i mitt liv. Og maten? Nydelig. Festen? Vannvittig artig! Poenget mitt er at det trenger ikke koste skjorta for at det skal bli et fint bryllup. Det er menneskene du har sammen med deg den dagen som betyr noe. Det er det man husker.

Ja, det er menneskene og stemningen som er det store med et bryllup, også i mine øyne. Når jeg leser slike historier som din her så får det meg bare til å glede meg enda mer! Får sommerfugler i magen, faktisk. :fnise: For slik du beskriver dagen din er slik jeg håper at min skal bli for meg. :) Takk for at du delte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...