Gå til innhold

Overreaksjon fra Aftenposten (språk)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Snakker-du-norsk-pa-deltid-6808945.html#.T48-itmuAvY

Hva i alle dager? Prøver Aftenposten å gjøre seg vanskelige, eller? Det er forståelig for meg at det er en deltidsstilling, og ikke snakk om å snakke norsk på deltid.

Har sett mye styggere skrivefeil før, som i menyer på restauranter, reklameblader, den plakaten er der bare midlertidig og fullt ut forståelig for alle som i det minste legger godviljen til.

Kanskje jeg bare er rar nå ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Survival

Jeg skjønner ikke hva det betyr, at man skal snakke norsk på "deltid"? Hva mente ICA i utgangspunktet med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde vel ha skrevet "Må snakke norsk. Deltid." Det de prøver å få frem, er at det er en deltidsstilling og at den som blir ansatt må snakke norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her

Jeg er ganske streng på tegnsetting jeg også, uten at jeg har all verdens kompetanse. Samtidig forstod jeg utmerket godt at det var deltidsstilling, i og med at "deltid" står for seg selv helt nederst. O.o Folk leser forskjellig innvendig seg, i forskjellig rytme, og dermed blir det forskjellige meninger? Satser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltid står for seg selv helt nederst, ja, men det er et punktum etter første setning, og deretter på slutten. Sånn sett er det korrekte å lese det som to setninger. Problemet kunne enkelt blitt løst ved å skrive på et punktum etter norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Deltid står for seg selv helt nederst, ja, men det er et punktum etter første setning, og deretter på slutten. Sånn sett er det korrekte å lese det som to setninger. Problemet kunne enkelt blitt løst ved å skrive på et punktum etter norsk.

Det ville blitt helt forståelig om teksten hadde vært: Vi søker etter ny medarbeider på deltid. Må kunne snakke norsk.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...