Gå til innhold

Hvilken finger er egentlig gifteringen og forlovelsesringen på!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har funnet et bilde av min kjæreste og hans ex, og de var forlovet. Og på det bildet ser jeg at begge to har lik gullring på høyre ringfinger.

Men... Er det ikke på høyre ringfinger, gifteringen skal være? Og forlovelsesringen på venstre? Hæ?????

Har en smule panikk nå... Har de vært gift uten at jeg vet det? Hva er rett? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig å ha forlovelsesringen på høyre ringfinger frem til bryllupet og så bytte over til venstre når man blir gift. Så det er bare å slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da så! Var bombesikker på at forlovelsesringen skulle på venstre og gifteringen på høyre, for mener å huske at nordmenn er de eneste i verden som bruker gifteringen på høyre ringfinger og ikke venstre... Tusen takk for svar:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er de eneste som bruker giftering på høyre hånd, og fra gammelt av var dette gifteringfingeren, og den venstre forlovelsesringfingeren.

Nå er det så mange som bruker høyre til både forlovelse og gifteringfinger, at det ikke lenger er mulig å si hvem som er hva. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har min forlovelsesring på høyre ringfinger. Kommer ikke til å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forlovelsesringen på venstre og gifteringen på høyre. De som har samme ring til begge formål flytter den over til høyre etter de er gift. Det er hvertfall det vanligste i Norge. Men du skal ikke trekke noen slutning av det du så, for det varierer veldig. Venninnen min har forlovelsesringen på høyre fordi den er litt for stor til venstre finger også skal hun jo bytte over etter bryllupet uansett så hun vil ikke stramme den inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om at forlovelsesringen skulle være på venstre, så den var ny for meg. Vi hadde forlovelsesringen på høyre og det samme med gifteringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel norsk tradisjon sier at både forlovelsesring OG giftering skal bæres på høyre ringfinger, men ringen flyttes over til venstre hånd når/hvis man blir enke/enkemann.

I dag surres det mye med dette, trolig fordi vi (som du sier) er eneste land som bruker giftering på høyre hånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel norsk tradisjon sier at både forlovelsesring OG giftering skal bæres på høyre ringfinger, men ringen flyttes over til venstre hånd når/hvis man blir enke/enkemann.

I dag surres det mye med dette, trolig fordi vi (som du sier) er eneste land som bruker giftering på høyre hånd.

Vi er ikke eneste land som bruker giftering på høyre hånd. I Tyskland og i Russland er det også vanlig med ringen på høyre hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen norske som har hatt ringen på venstre hånd av annet en praktiske årsaker (som venninna mi som mangler høyre ringfinger, og kompisen som hang fast ringen i en krok på arbeidsvesten hele tiden).

Har altså aldri sett noen "vanlige" nordmenn som har forlovelses- eller giftering på venstre hånd.

Men man skal ikke lenger en til Sverige før skikken er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge skikkogbruk.no skal forlovelsesringen bæres på venstre ringfinger, og gifteringen bæres på høyre ringfinger. Bruker man samme ring flyttes den over fra venstre til høyre ringfinger når man gifter seg.

Men det er ulik praksis, og folk gjør begge detter. Jeg ville spurt for å være sikker.

http://www.skikkogbruk.no/index.php?id=12&nid=102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Gammel norsk tradisjon sier at både forlovelsesring OG giftering skal bæres på høyre ringfinger, men ringen flyttes over til venstre hånd når/hvis man blir enke/enkemann.

Denne skikken har jeg ikke hørt om før. Den er ikke særlig logisk. En giftering symboliserer at man er bundet til en annen. Hvis en av partene dør, opphører dette. Av praktiske årsaker, så lenge man er i en sorgprosess, forstår jeg at det kan det være greit å beholde ringen på, for å unngå eventuell uønsket oppmerksomhet. Jeg antar at jeg ikke er den eneste som ikke kjente til denne skikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i gullsmed og gifteringen skal være på høyre hånd, men de fleste velger også å ha forlovelsesringen på høyre hånd. Men man velger selvfølgelig helt selv, om man vil ha forlovelse på venstre og så flytte over, eller om man har to forskjellige ringer på hver sin finger.

Opplever ofte at en forlovelsesring er det bare kvinnen som har, og den har de på den fingeren de ønsker selv. Har selv en gullring strategisk på venstre hånd slik at ingen skal tro jeg er forlovet, og det er ingen som har spurt om jeg er det heller ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gammel norsk tradisjon sier at både forlovelsesring OG giftering skal bæres på høyre ringfinger, men ringen flyttes over til venstre hånd når/hvis man blir enke/enkemann.

I dag surres det mye med dette, trolig fordi vi (som du sier) er eneste land som bruker giftering på høyre hånd.

Jeg er litt uenig her. :) Jeg er russisk og mine foreldre hadde ringer på høyre hånd. Nå har mammaen min gifteringen sin på venstre ringefinger, siden pappaen min døde. Så det er samme "regler" i Russland :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig her. :) Jeg er russisk og mine foreldre hadde ringer på høyre hånd. Nå har mammaen min gifteringen sin på venstre ringefinger, siden pappaen min døde. Så det er samme "regler" i Russland :)

Jeg tenkte faktisk å skrive "et av få land" ;) Men poenget mitt er uansett det samme; det er ikke mange land som har tradisjon for å bære giftering på høyre hånd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har aldri hørt om at forlovelsesringen skulle være på venstre, så den var ny for meg. Vi hadde forlovelsesringen på høyre og det samme med gifteringen.

Dette er et fenomen man har arvet fra diverse Hollywood filmer og Sverige. Det er helt nymotens i Norge. Jeg var forlovet og ble gift og ringen - som kun var forlovelsesring, giftering kjøpte vi aldri (det var heller ikke vanlig den gangen jeg ble gift) skiftet aldri finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...