Gå til innhold

Stalkers


Beatrixi

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest KikkiStorm

Denne tråden fant jeg nå, og har lest med masse interesse, spesielt fordi jeg har opplevd stalking på nært hold selv, hvor det ble et par farlige situasjoner ut av det. Det er utrolig modig og riktig å få dette temaet belyst, og jeg gir pokker i hvilken måte som er brukt. Underveis i denne tråden (som jeg ser har vært ryddet en rekke ganger) har jeg blitt forbauset over hvordan det snakkes om kvinnen (Elin), nedsettende, baksnakkende, nesten sånn kjerring-sladder-aktig. Det liker jeg ikke. Det at hun har tatt opp mange viktige temaer underveis på bloggen, og skrevet om dem på en særs engasjert måte gjør at jeg respekterer henne. Det siste fant jeg her:

http://elinsynnove.b...art_eller_.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for denne, du. Dette var et utrolig bra innlegg. Klem

Denne tråden fant jeg nå, og har lest med masse interesse, spesielt fordi jeg har opplevd stalking på nært hold selv, hvor det ble et par farlige situasjoner ut av det. Det er utrolig modig og riktig å få dette temaet belyst, og jeg gir pokker i hvilken måte som er brukt. Underveis i denne tråden (som jeg ser har vært ryddet en rekke ganger) har jeg blitt forbauset over hvordan det snakkes om kvinnen (Elin), nedsettende, baksnakkende, nesten sånn kjerring-sladder-aktig. Det liker jeg ikke. Det at hun har tatt opp mange viktige temaer underveis på bloggen, og skrevet om dem på en særs engasjert måte gjør at jeg respekterer henne. Det siste fant jeg her:

http://elinsynnove.b...art_eller_.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker å ta med seg gjennom hverdagen... Men nå handler denne tråden plutselig om noe annet enn stalking. Hadde vært interessant å vite hvordan det gikk med den ekte stalkeren, om det fins flere så freidige journalister her til lands som faktisk bruker status som makt for å vinne frem hos en artist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig hvordan denne tråden blir holdt i live med jevne mellomrom, med lik skrivemåte og endeløs skryt. Elin, gi opp... Sikker på at var ingenting annet enn PR for låta...

Anonym poster: 11882732a347664309f3c5462d012463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker å ta med seg gjennom hverdagen... Men nå handler denne tråden plutselig om noe annet enn stalking. Hadde vært interessant å vite hvordan det gikk med den ekte stalkeren, om det fins flere så freidige journalister her til lands som faktisk bruker status som makt for å vinne frem hos en artist...

Maktbruk fordi man har status er nok så vanelig, desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wonderboy

Det som kan være interessant med stalkeren fra hennes virkelige verden er å undersøke om det er noen fellestrekk med mennesker som følger etter andre, plager andre, skremmer andre (når de egentlig bare vil komme objektet nærmere - ikke skremme vedkommende). Er stalking en mental lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gellida12

Jeg tror det skal mye til for å få den diagnosen, men det er noe ved det mentale som er forvirrret/forstyret når du forfølger en annen person på denne måten. Finnes det noe forskning på området?

Det som kan være interessant med stalkeren fra hennes virkelige verden er å undersøke om det er noen fellestrekk med mennesker som følger etter andre, plager andre, skremmer andre (når de egentlig bare vil komme objektet nærmere - ikke skremme vedkommende). Er stalking en mental lidelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noe om cyberstalking - dette er vel noe alle gjør, men forhåpentligvis har de fleste uskyldige motiver.

Cyberstalking kan innebære fremsetting av falske beskyldninger, overvåkning, innsamling av informasjon, identitetstyveri, angrep på datautstyr og andre typer oppførsel som er egnet til å plage eller skape frykt hos offeret.

Stalkere bruker ofte søkemotorer og onlinefora, chattekanaler og nettsamfunn som MySpace, Facebook, Friendster og Wikipedia for å trakassere offeret.” Wikipedia.

I tillegg er de å finne i blogger, forum, nettavisdebatter, Youtube, Twitter med mer.

I den engelske Wikipedia om Cyberstalking står det:

Stalking is a form of mental assault, in which the perpetrator repeatedly, unwantedly, and disruptively breaks into the life-world of the victim, with whom he has no relationship (or no longer has), with motives that are directly or indirectly traceable to the affective sphere. Moreover, the separated acts that make up the intrusion cannot by themselves cause the mental abuse, but do taken together (cumulative effect).”

Jeg tror det skal mye til for å få den diagnosen, men det er noe ved det mentale som er forvirrret/forstyret når du forfølger en annen person på denne måten. Finnes det noe forskning på området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tankefull

Litt tilfeldig at jeg kom over denne tråden, men føler det er viktig, og at det absolutt helt sikkert handler om mental ubalanse. Det handler kanskje om ulike opplevelser av hva som er sannhet og virkelighet. Jeg har opplevd å treffe personer av det motsatte kjønn hvor den ene opplever at "første møtet" er en vennskapelig affære, mens den andre tror at det vil lede til noe mer, sex, etc. uansett. Hvis den siste nevnte type ikke får det som han vil, kan det bli guffent, for da føler han seg avvist og vil "hevne seg". Dette kan også gi grobunn for stalking. Disse gir seg ikke før de får detsom de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken "gjest" er det som tilfeldigvis dukker opp neste gang mon tro... :roll: Kreative nick da hvertfall.

Anonym poster: 11882732a347664309f3c5462d012463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tankefull

Er det et svar til siste kommentar?

Hvilken "gjest" er det som tilfeldigvis dukker opp neste gang mon tro... :roll: Kreative nick da hvertfall.

Anonym poster: 11882732a347664309f3c5462d012463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sykt hva som faktisk er stalking :P Etter å ha latt nysgjerrigheten ta overhånd med et google søk på en jeg liker, så blir jeg nesten dårlig av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykt hva som faktisk er stalking :P Etter å ha latt nysgjerrigheten ta overhånd med et google søk på en jeg liker, så blir jeg nesten dårlig av meg selv.

Hvorfor?

Anonym poster: f62e20c9dac7183a31d92139c1bd3044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man føler seg som en creepy stalker ;)

Anonym poster: 6f7939299bf7011402b2ecb2e4d50aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...