Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en gele som heter Mineral FX, den funker veldig fint til mitt hår! Bare pass på å ikke ta alt for mye, hehe. Jeg bruker en mengde på omtrent 1,5 ert.

Klor er løselig i vann, så det skal ikke være noe problem. Men man skal ikke, uansett om man bruker sjampo eller balsam, vaske håret sitt etter man har badet før man har skylt håret sitt grundig. Det er nemlig viktig å få skylt ut mest mulig av kloren, ellers lukter det klor i mange dager. Men det gjelder jo uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg prøvd dette i noen dager og er egentlig fornøyd hittil. Håret er helt OK, på søndag virket det mer krøllete enn vanlig og det virker hvertfall ikke skittent eller noe sånt.

Det jeg lurer på er hvordan jeg vet hvilke geleer osv. jeg kan bruke?

Også lurte jeg på om det er andre som svømmer mye i basseng og om dere har hatt noe problemer med denne metoden?

(Rosalie, takk for link til blogg, veldig interessant!)

Jeg svømmer en del, og det er null problem å kun bruke balsam etter en tur i svømmehallen. Det hender jeg lar balsamen sitte i mens jeg tar meg en tur i badstuen, og da blir håret supermykt og fint etterpå. Klor er selvsagt ikke bra for håret, men å pøse på med SLS-shampoo gjør det jo bare enda tørrere.

Forresten så er det lurt å vaske håret (og kroppen, selvsagt) og skylle grundig før man svømmer, dersom man vil unngå klorlukt. Gjør man dette holder det faktisk lenge å skylle med vann etter man har svømt, selv om det kan høres litt rart ut. Kloren reagerer på bakterier, fett, såperester, bodylotion osv, og det er dette som gjør at lukten av klor kan henge igjen på kroppen og i håret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge for svar! Surriball, skal prove den geleen der.

Antlers, veldig interessant det du skriver, jeg ante ikke at man kunne unngå klorlukt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg huske. Men man skal virkelig gni balsamen inn i hodebunnen, altså? Har liksom alltid hørt at det er fy-fy...

Ja, det skal man. De fleste har vel hørt dette, men jeg tenker at det gjelder vel helst balsam som inneholder fy-stoffer (mineralolje og oljebaserte silikoner etc) som kan tette hårsekker, porer osv. Det rare er at frisører alltid maserer balsam inn i hodebunnen når man vasker håret hos dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

Jeg sluttet også å bruke sjampo men tilslutt orka jeg ikke det. istedenfor bruker jeg Loreals shampo uten SLS og silikon osv. og jeg er SUPER fornøyd håret mitt, det ble mykere og mer glansfult med engang (var uten shampo i 7 dager før jeg brukte loreal sin shampo) vil på det sterkest anbefale den og den har både balsam og shampoer til forskjellig type hår. :)

her kan du se hvilke typer det finnes og de er lette å få tak i :)

www.vita.no/catalogsearch/result/?q=HÅRPLEIE+UTEN+SLS+OG+PARABENER

Endret av babyfirefly91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 dager er ikke akkurat lenge...

De produktene der er ikke helt slik de burde være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det skal man. De fleste har vel hørt dette, men jeg tenker at det gjelder vel helst balsam som inneholder fy-stoffer (mineralolje og oljebaserte silikoner etc) som kan tette hårsekker, porer osv. Det rare er at frisører alltid maserer balsam inn i hodebunnen når man vasker håret hos dem..

Det gjør ingen av frisørene jeg har gått til i det siste, i alle fall. Men er enig med deg, det blir sikkert noe annet med balsam uten fy-stoffer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

har aldri sakt d var lenge?

ble anbefalt den av frisøre ijalefall, den passet til min lommebok og hår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfirefly91

men man har jo også 100% naturlige shampoer som ikke er skadelige :) mener å ha lest om dem i en artikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på å tolke ingredienser... Kan denne balsamen brukes? Har liksom helst lyst å ha en som gjør noe for håret i tillegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så dårlig på å tolke ingredienser... Kan denne balsamen brukes? Har liksom helst lyst å ha en som gjør noe for håret i tillegg...

Ja, den kan du bruke, men det er jo ingen vits å bruke den som vaskebalsam (det kan også være at den blir for rik). Som pleiebalsam derimot :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ingen tvil om at BM var effektiv på mitt hår ihvertfall :) Gikk fra å MÅTTE vaske håret minst annenhver dag (pga både flatt og fett hår som luktet etter 2 dager), men nå som jeg har brukt BM i 3 uker, kan jeg lett gå 4 dager uten å vaske det. Og det lukter aldri fett og ekkelt heller, selv om jeg går 4 dager :) Krøllene mine ble også mye mer definert fra dag 1! Hadde også veldig mye problem med kløende og sår hodebunn, dette har forbedret seg MYE :)

Eneste negative jeg har lagt merke til, er at jeg har mye løshår som ligger igjen i håret (Om man kan forklare det på den måten :fnise:) Men det har ikke vært verre enn å være veldig nøyen på å børste håret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man bruke en godkjent BM-balsam i stedet for andre stylingprodukter? Altså etter å ha vasket og skylt ut vaskebalsamen, å ikke ha den nær hodebunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man bruke en godkjent BM-balsam i stedet for andre stylingprodukter? Altså etter å ha vasket og skylt ut vaskebalsamen, å ikke ha den nær hodebunnen?

Det kan du vel. Det er jo bare å prøve og se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen balsamer fra Lush som fungerer som pleie-balsam? Har hatt lyst å teste det merket en stund, men nå skal jeg jo begynne med balsam-metoden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret mitt 1-2 ganger i uken, men holder på å prøve å holde meg 1 gang i uken.

Har trappet ned over 2 mnd nå, fordi jeg vil ha penere og tykkere hår, og det hjelper faktiskt!

Anbefaler andre å også prøve å kutte gradvis ned på shamponering av håret, men om jeg klarer det i 6 uker?

Det får jeg ta til sommeren når jeg har fri. Har veldig lyst til å prøve det iallfall :)

Jeg vasker håret 3-4 ganger i uka og er klar over at det er altfor ofte. Har prøvde å begrense hårvaskingen litt, men det er jo umulig for meg å vaske håret to ganger i uka, og i hvert fall ikke 1 gang. Håret mitt ser veldig flatt og tynt ut når jeg ikke vasker det annenhver dag og det uaktuelt for meg å gå rundt med flatt, fett og tynt hår :( Jeg vil så gjerne ha tykkere hår og når jeg vasker det SER det i hvert fall mye tykkere og finere ut - to dager etter er det tynt og flatt igjen og da MÅ jeg vaske det! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker håret 3-4 ganger i uka og er klar over at det er altfor ofte. Har prøvde å begrense hårvaskingen litt, men det er jo umulig for meg å vaske håret to ganger i uka, og i hvert fall ikke 1 gang. Håret mitt ser veldig flatt og tynt ut når jeg ikke vasker det annenhver dag og det uaktuelt for meg å gå rundt med flatt, fett og tynt hår :( Jeg vil så gjerne ha tykkere hår og når jeg vasker det SER det i hvert fall mye tykkere og finere ut - to dager etter er det tynt og flatt igjen og da MÅ jeg vaske det! :(

Da må du rett og slett holde ut. Om du syns det er for ille, får du sette håret i strikk eller ta på deg en lue. Alt for skjønnheten, for når du har gått 4-5 dager uten å vaske håret et par uker, vil det ikke bli så fort fett.

Du kan begynne med nedtrapping, det gjorde jeg. Jeg prøvde å holde ut i 3 dager, og etter hvert tok jeg 4 dager. Nå er jeg oppe i 5 dager. Som regel går det 4-5 dager.

Har enda ikke prøvd på 6 dager ... :popcorn:

Iallfall har håret mitt blitt finere, mer glansfullt og tykkere. Jeg er sååå fornøyd med håret mitt nå. Alt dette bare fordi jeg holdt ut noen fettete dager. Du klarer det du også, om du bare vil! :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...