Gå til innhold

Å aldri bruke sjampoo!


Ingennick

Anbefalte innlegg

Er nå på 5 dagen etter sistevask. Jeg pleier alltid å vente rundt 4 dager mellom hver hårvask, selv før balsammetoden, siden håret mitt ikke blir antydning til fett før det. Skal vaske det i morgen tidlig med balsam, så kommer jeg med en oppdatering etter det også. :)

Håret mitt har ikke forandret seg noe særlig hittil, men det kan man vel ikke akkurat forvente etter kun 5 dager heller. Jeg er ihvertfall glad for at det ikke ble kjempefett som mange sier det kan bli etter sistevasken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel ha skikkelig frisørshampoo om man vil gjøre det ordentlig?

Hva mener du? Som siste shampo? Helst ikke da de fleste frisørshampoer inneholder silikon. Det eneste som betyr noe er om den er godkjent.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Som siste shampo? Helst ikke da de fleste frisørshampoer inneholder silikon. Det eneste som betyr noe er om den er godkjent.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

What? Det er nytt for meg.. Det er jo shampoer fra butikken som er verstinger på silikon da.. Men balsam da? Den bør vel være fra frisøren? Hvordan vet du hvilken som er godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Det er nytt for meg.. Det er jo shampoer fra butikken som er verstinger på silikon da.. Men balsam da? Den bør vel være fra frisøren? Hvordan vet du hvilken som er godkjent?

Har du lest gjennom hele tråden?

Både lister over godkjente produkter og mye anna info er forklart godt. :)

Anonym poster: 56a6d4d745aa0c57f2d5896a8bf96a6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

What? Det er nytt for meg.. Det er jo shampoer fra butikken som er verstinger på silikon da.. Men balsam da? Den bør vel være fra frisøren? Hvordan vet du hvilken som er godkjent?

Neida, det er stort sett bare noe frisører sier for å tjene penger. Provisjon er veldig vanlig i den bransjen :)

Ta f.eks Redken All Soft Shampoo...

Ingredients

Water (aqua), Sodium Laureth Sulfate, Disodium Cocoamphodiacetate, Dimethicone, Cetyl Alcohol, Hydroxystearyl Cetyl Ether, Sodium Cetearyl Sulfate, Cocamide MIPA, Fragrance (Parfum), Citric Acid, DMDM Hydantoin, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Butylparaben, Disodium EDTA, Propylene Glycol, Taurine, Hydrolyzed Wheat Protein, Iodopropynyl Butylcarbamate, PPG-5-Ceteth-20, Wheat Amino Acids, Hydrolyzed Soy Protein, Oleth 10, Disodium Cocoamphodipropionate, Lecithin, Hydrolyzed Wheat Starch, Hydroxypropyl Trimonium Hydrolyzed Wheat Protein, Phosphoric Acid, Trehalose, Arginine HCl, Persea Gratissima Oil (Avocado), Phenoxyethanol, Orange 4/Cl 15510, Methylparaben, Ethylparaben, Red 33 Cl 17200 (D643/3)

Her har de slengt inn små mengder av "ekstra pleiende ingredienser" (mange av dem kan man også finne i diverse butikkshampooer), men som du ser har jeg uthevet to av de fire første ingrediensene; og hva finner vi der? Billig, sterkt såpestoff - også kjent som SLS, akkurat som i butikkshampoo, samt dimethicone (ikke-vannløselig silikon) akkurat som i butikkshampoo. Redken all soft kan føre til allergiske reaksjoner like mye som en shampoo fra Kiwi. Noen synes de får kjempeflott hår med akkurat denne shampooen, men de kan like gjerne få et flott resultat med en lignende butikkshampoo.

Moroccan oil som flere frisører hyper opp som et uunnværlig mirakelprodukt? De tre første ingrediensene: Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Cyclomethicone. Silikon, silikon, silikon. Ganske artig at dette ødelegger håret når det befinner seg i butikkshampoo/balsam, mens frisørprodukter som er tjokkfulle av det samme er sunne og flotte produkter. Verden vil bedras....

Når det gjelder balsam så bør den ikke være fra frisøren. Først og fremst fordi det kommer til å koste skjorta (man bruker gjerne større mengde balsam når man skal vaske med den). Dernest fordi man gjerne vil ha en så ren balsam som mulig - uten silikon og unødvendig dritt - og her er billigst definitivt best. Det finnes noen få frisørprodukter som virkelig skiller seg ut, og kan forsvare en langt høyere pris (spesielt proteinkur), men det meste av det de selger er dessverre overprisede butikkprodukter med en dråpe eller to av noe "extra fancy" i :fnise:

Endret av Antlers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva eksakt mener de med å la håret tørke av seg selv uten å røre det? betyr det at man ikke skal gå over håret med et håndkle eller vri ut vannet etter man er ferdig med å skylle? nekter å gå med bløt rygg i to timer, liksom.

Et spm til, kan man bruke maroccan oil eller biosilk i håret (tørt som vått)? hørtes ikke sånn ut i artikkelen, men synes det er litt kjedelig å ikke kunne bruke de når produktene faktisk er veldig gode og koster litt kr.

Takk for svar:)

Anonym poster: 85dde2670389abd5711d4067e4d91ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva eksakt mener de med å la håret tørke av seg selv uten å røre det? betyr det at man ikke skal gå over håret med et håndkle eller vri ut vannet etter man er ferdig med å skylle? nekter å gå med bløt rygg i to timer, liksom.

Det betyr nettopp det - ikke rør det! :fnise: Ikke føn, børst eller rufse det til. Vil tro de færreste synes det er behagelig å gå rundt med klissvått hår etter en dusj, så da finnes det to alternativer. 1: klem forsiktig overflødig vann ut av håret før du går ut av dusjen, for så å la det være i fred frem til det er tørt. 2: Surr et håndkle rundt hodet for å få ut mest mulig vann, ta av, for så å ikke røre før håret er tørt. Dette er jo mest for å få frem det naturlige krøllmønsteret. Er du ikke så opptatt av det, kan du greie og styre og føne så mye du vil. Jeg får jo bølger selv om jeg børster gjennom håret mens det er vått, men mange liker at det ser så naturlig som mulig ut.

Et spm til, kan man bruke maroccan oil eller biosilk i håret (tørt som vått)? hørtes ikke sånn ut i artikkelen, men synes det er litt kjedelig å ikke kunne bruke de når produktene faktisk er veldig gode og koster litt kr.

Takk for svar:)

Anonym poster: 85dde2670389abd5711d4067e4d91ebe

Du kan selvsagt forsøke, men det er tjokkfult av silikoner, ikke vannløselig, og det er stor sjanse for at det vil få håret ditt til å se fett ut så lenge du kun vasker med balsam. Det kan godt hende at håret ditt blir så mykt og fint med balsammetoden at disse silikonproduktene uansett blir overflødige. Men du ødelegger ingenting ved å forsøke, da. Det verste som kan skje er at du må vaske med shampoo for å få det ut av håret igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr nettopp det - ikke rør det! :fnise: Ikke føn, børst eller rufse det til. Vil tro de færreste synes det er behagelig å gå rundt med klissvått hår etter en dusj, så da finnes det to alternativer. 1: klem forsiktig overflødig vann ut av håret før du går ut av dusjen, for så å la det være i fred frem til det er tørt. 2: Surr et håndkle rundt hodet for å få ut mest mulig vann, ta av, for så å ikke røre før håret er tørt. Dette er jo mest for å få frem det naturlige krøllmønsteret. Er du ikke så opptatt av det, kan du greie og styre og føne så mye du vil. Jeg får jo bølger selv om jeg børster gjennom håret mens det er vått, men mange liker at det ser så naturlig som mulig ut.

Du kan selvsagt forsøke, men det er tjokkfult av silikoner, ikke vannløselig, og det er stor sjanse for at det vil få håret ditt til å se fett ut så lenge du kun vasker med balsam. Det kan godt hende at håret ditt blir så mykt og fint med balsammetoden at disse silikonproduktene uansett blir overflødige. Men du ødelegger ingenting ved å forsøke, da. Det verste som kan skje er at du må vaske med shampoo for å få det ut av håret igjen :)

Takk for svar:) ble da litt klokere. Kanksje jeg skal gi balsamkuren et forsøk, er lei av å få semifett hår etter to dager + tørr hodebunn.

Anonym poster: 85dde2670389abd5711d4067e4d91ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Jeg børster håret og rister det litt (etter at jeg har tørket det godt med en håndduk) og da blir krøllene flotte. Tror man kan både tørke og børste uten problemer, men så bør man kanskje la det være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg børster håret og rister det litt (etter at jeg har tørket det godt med en håndduk) og da blir krøllene flotte. Tror man kan både tørke og børste uten problemer, men så bør man kanskje la det være i fred.

I følge lockig så skal man ikke børste det i det hele tatt.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lockig så skal man ikke børste det i det hele tatt.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

Det gjelder bare hvis du vil ha helt naturlige krøller/fall :)

Men sånn generelt er det ikke så bra å børste fuktig hår, for da tåler det mindre. Vil du være ekstra snill med manken så børst enten i dusjen mens det er klissvått og fullt av balsam, eller når det er helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mildrid

I følge lockig så skal man ikke børste det i det hele tatt.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

Da får jeg en stor floke og ikke noen krøller, så det er utelukket ;) Mitt blir peneste og mest naturlig om jeg børster det. En klump med hår har aldri vært pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket håret først en gang med balsam. Men så var fortsatt håret fett, og det føltes tungt. Så vasket jeg det igjen med vann, og så måtte jeg faktisk vaske det veldig grundig en gang til med ekstra mye balsam. Jeg gnikket godt i hodebunnen, og vasket balsamen ut grundig, men hodebunnen min er fortsatt fett. :/

Lurer på om jeg må prøve en annen vaskebalsam for å få håret ordentlig rent etter balsamvask? Eller er det meningen at det skal være litt fett selv etter hårvask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasket håret først en gang med balsam. Men så var fortsatt håret fett, og det føltes tungt. Så vasket jeg det igjen med vann, og så måtte jeg faktisk vaske det veldig grundig en gang til med ekstra mye balsam. Jeg gnikket godt i hodebunnen, og vasket balsamen ut grundig, men hodebunnen min er fortsatt fett. :/

Lurer på om jeg må prøve en annen vaskebalsam for å få håret ordentlig rent etter balsamvask? Eller er det meningen at det skal være litt fett selv etter hårvask?

Nei, det er ikke meningen at det skal bli fett, da gjør du noe feil. Du skal bruke mye balsam og når man sier skylle lenge - så mener man lenge -opp til ti min. Prøv en annen vaskebalsam eller du kan prøve å vaske med bakepulver/natron først.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ikke meningen at det skal bli fett, da gjør du noe feil. Du skal bruke mye balsam og når man sier skylle lenge - så mener man lenge -opp til ti min. Prøv en annen vaskebalsam eller du kan prøve å vaske med bakepulver/natron først.

Anonym poster: 108869c20275ae50226507216b66d64e

Etter at jeg vasket det siste gangen nå så virker det som det faktisk ble ganske rent. :) Men har på følelsen at det kommer til å bli litt fort fett igjen siden jeg ikke fikk det 100% fri for fett denne gangen. Men da vet jeg hvor grundig jeg må vaske det neste gang da, også kan jeg eventuelt prøve bakepulver/natron metoden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nett begynt å klemme vannet ut av håret med en gammel myk bomulls t-skjorte i stedet for frottehåndkle. Synes det blir mindre frizzy av det og krøllene kommer fint frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt behov for å børste håret etter at jeg begynte med balsammetoden, jeg som alltid har hatt superflokete hår. Bare grer forsiktig gjennom håret med fingrene når det er helt tørt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...