Gå til innhold

hvorfor i alle fager skal jeg lære meg nynorsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kunnskapsløsheten kjenner visst ingen grenser. Belgia har to offisielle språk, flamsk og fransk. Derfor må man lære begge, i tillegg til engelsk. De fleste nordmenn kan bare skandinavisk og engelsk.

Det er ganske mange som "snakker" nynorsk, faktisk!

Ikke din heller tydeligvis. De offisielle språkene i Belgia er nederlandsk, fransk og tysk.https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/be.html

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nesten legge til at det heller ikke er noen som snakker nynorsk, nynorsk er et skriftspråk.

Det er sant, men det påpekte jeg i det første innlegget mitt. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som før nevnt i denne tråden, så er det ingen som snakker bokmål heller. Det skulle tatt seg ut.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Som før nevnt i denne tråden, så er det ingen som snakker bokmål heller. Det skulle tatt seg ut.

Uh, hallo? Oslo?

• Liker 1
Skrevet

Uh, hallo? Oslo?

Uh, Hallo! Nei!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Uh, Hallo! Nei!

Nemlig.

• Liker 2
Skrevet

Uh, hallo? Oslo?

Snakker på ingen måte bokmål. Selv om det selvfølgelig ofte kan være tilnærmet lik.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uh, hallo? Oslo?

Nå må du tenke deg litt om. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uh, Hallo! Nei!

Uh jo? Hva ellers er det man prater i Oslo?

Skrevet

Har du gått på skole du eller? Det går ikke an å snakke et skriftspråk, ikke nynorsk og ikke bokmål. Ferdig med saken. I Oslo er det faktisk en egen dialekt.

• Liker 6
Skrevet

Det er sant, men det påpekte jeg i det første innlegget mitt. :)

Leste ikke hele tråden, ville bare påpeke det :)

Skrevet

Man prater oslodialekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oslodialekt, for eksempel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oslodialekt, for eksempel.

Ser på den artikkelen at Oslodialekt er i tilbakegang, og at standard østnorsk er mest brukt i Oslo og på Østlandet generelt.

Standard østnorsk, også omtalt som norsk standardtalemål, er et norsk standardspråk og den talte normalform for bokmål/riksmål slik den brukes på store deler av Østlandet. Talemålet fungerer som de facto standard for normalisert tale knyttet til bokmål/riksmål.
  • Liker 1
Skrevet

:popcorn:

Alltid like artig å lese diskusjoner om nynorsk og bokmål.

Skrevet (endret)

jeg tror en del av problemet er at en del elever er så ufattelig negativt instilt til å lære seg ting de mener de ikke kommer til å få bruk for, ofte nynorsk og matte. jeg tror det handler mer om hva de synest er vanskelig og hva de ikke liker.

en annen ting er at kunskap har en verdi i seg selv, selv om man ikke bruker den til vanlig.

Endret av #Mj#
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så ingen snakker engelsk heller for det er også et skriftspråk? Så teit. Selvfølgelig snakker folk bokmål. Hvorfor ellers er det sånn uttale greie i ordbøkene? Tenk på den! ;)

• Liker 1
Skrevet

Først nå la jeg merke til at ts lurer på hvorfor hun i alle fager skal lære seg nynorsk.

• Liker 2
Skrevet

Så ingen snakker engelsk heller for det er også et skriftspråk? Så teit. Selvfølgelig snakker folk bokmål. Hvorfor ellers er det sånn uttale greie i ordbøkene? Tenk på den! ;)

Troll!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...