Gå til innhold

alkohol

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, når det er farligst å innta alkohol i svangerskapet.

Det er en risiko hele svangerskapet, men så vidt jeg har forstått så er det verre jo lenger man er kommet.

Alkohol er vel ikke like skadelig som mye av det andre man kan ruse seg på. Men fosteret får jo servert det rett i blodet, så særlig bra er det ikke.

Man gir vel ikke spedbarn, alkohol på tåteflasken heller.

Hvis du vil ha informasjon om det så snakk med en lege, eller se etter brosjyrer på legekontoret, det er mulig de har om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Faktisk er det mange fagfolk som mener det er farligst for fosteret å bli utsatt for alkohol helt i starten av graviditeten. Alkohol skader utviklingen av nervesystemet, som jo blir utviklet tidlig hos fosteret.

Etter å ha lest litt om dette, og snakket med fagfolk på barn som er rusutsatt i svangerskapet, så har jeg faktisk vurdert å slutte å drikke alkohol før jeg prøver å bli gravid.

Mange av oss tror vel at andre rusmidler, f.eks. narkotiske stoffer, er farligere enn de vanlige, legale rusmidlene. Men røyk og alkohol er farlig for fosteret. Enkelte fagfolk mener at f.eks. heroin ikke skader fosteret like mye som alkohol gjr. Noe å tenke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er farligst i uke 5/6-12, det er da den viktigste utviklingen av hjernen skjer. Man anbefaler da totalavhold. Før uke 5 lever fosteret av medbrakt matpakke (plommesekk) og har ikke felles blodomlø med deg. Alkohol kan derfor ikke skade forsteret før det, men ei skikkelig fyllekule er kanskje ikke det beste å gjøre med kroppen din akkurat i den fasen som egget skal feste seg og livmoren begynne å endre seg. Etter uke 12 sier man at man fortsatt kan se skader ved "moderat alkoholinntak". Men det minste de har kunnet funnet skader ved er 6-9 enheter i uken (altså et glass til dagen). Et halvt glass rødvin annenhver uke skader nok ikke.

Noen har påstått at man bør slutte å drikke alkohol mens man prøver, dette mener jeg er ekstremt. Det er faktisk vist at man har litt bedre sjanse for å oppnå befruktning om man har et moderat alkoholinntak enn om man er totalavholds (det verste er å drikke mye). Med moderat mener man 6-9 enheter i uka.

Men dette forutsetter selvsagt at man har forholdsvis god kontroll på syklusen sin og vet sånn noenlunde når man kan ha blitt gravid og når man kan teste. Da kan man jo teste fra ca. uke 4 (to uker etter befruktning). Hvis syklusen er vill og gal eller man ikke følger så nøye med, sånn at man risikerer å gå en stund gravid uten å vite det, ville jeg definitivt kuttet alvorlig ned på alkoholinntaket også i prøveperioden. Jeg drakk normalt fra mens til eggløsning, og mer forsiktig fra eggløsning til mens. Altså akkurat hva jeg ville til mat osv., men ingen fyllekuler.

Klokere eller mer forvirret?;)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

VILLE BARE SI DET AT, ALKOHOLD ER faktisk skadelig for barne så lenge man er gravid.

fikk vite det på svangerskapskurest.

hilsen meg. er selv gravid i uke 34.

jeg drikker ikke,stoppet og drikke lenge før jeg ble gravid!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til siste anonym: Dette sier de, fordi det ikke er bevist at det IKKE er farlig. For sikkerhets skyld altså. I tillegg er det for at de som har alkoholproblemer og som selv syns de drikker "moderat" (mange alkoholikere tror det selv), ikke skal få en unnskyldning til å drikke "litt". Jordmødrene er uenige seg imellom om hva de skal si; noen sier "totalavhold" andre sier "totalavhold første tre måneder - et glass en sjelden gang - mindre enn en gang i uka - etter det".

Dette har selvsagt med risikosyn å gjøre: Det er ikke bevist at veldig lite alkoholinntakt skader (etter 3. måned), men hva om det gjør det likevel? Derfor velger mange totalavhold - for sikkerhets skyld.

Dumt at det ikke finnes klare "ja" og "nei" svar på alt her i verden....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Litt på siden av emnet - men søren heller - finnes det ingen ok alkoholfrie rødviner som smaker rødvin!? Nå som påska kommer og "resten av verden" koser seg med vin og øl, hadde det vært så kjekt å kunne kost seg med noe liknende... Jeg er kjempeglad i rødvin, og det er jo faktisk sunt (pga jern?) for gravide!

Har prøvd en fra California (Inglenook elns) og den smakte som utvannet solbærsaft!

Har noen gode alternativer, eller må jeg holde meg til Solo og Munkholm hele påska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å ta et glass eller to med vin til maten,eller ta et par halvlitere en kveld....

Jeg liker godt øl og hadde en to halvlitere hver/annenhver helg da jeg gikk gravid.

Men å drikke mye en kveld..da skader en fosteret.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...