Gå til innhold

- Lev på 70 kroner dagen eller jobb!


Tabris

Anbefalte innlegg

Du må huske på at når det er snakk om å få folk i arbeid, og ha mindre snyltere, er det ikke snakk om folk som faktisk er syke... Det handler om snylterne... Det er en ganske vesentlig forskjell!

Samfunnet driver ikke å kollapser fordi vi har lover som verner om mennesker som faktisk ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da gjenstår jo spørsmålet, med hvilken rett skal disse syke menneskene få ta fra de som jobber og skaper verdier? Det er mennesker i samfunnet som jobber og sliter hardt gjennom et helt arbeidsliv for å skape noe, for å tilføye verdier til seg og sine. Disse menneskenes verdier tar man fra for at folk som er "for syke" skal få sitte hjemme og nyte av andres harde arbeid. På hvilken måte er dette rettferdig? Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Vet du... jeg ønsker deg virkelig alt vondt.

:tristbla:

En :klem: til Yme og AB over her, ikke la slike 'mennesker' ødelegge dagen ytterligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske på at når det er snakk om å få folk i arbeid, og ha mindre snyltere, er det ikke snakk om folk som faktisk er syke... Det handler om snylterne... Det er en ganske vesentlig forskjell!

Samfunnet driver ikke å kollapser fordi vi har lover som verner om mennesker som faktisk ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Det er jeg fullstendig enig med deg i :) Jeg ønsket bare å opplyse litt om de økonomiske realitetene for å slå fast at et eller annet må gjøres, men jeg syns ikke det er noen vits i å være slem, eller å gi de som virkelig er syke dårlig samvittighet.

Hilsen AB som skrev det med finansministeren, men som ikke er den samme som var ganske så gnien og ufin i sine uttalelser om uføre her tidligere. Selv deler jeg gladelig med de som trenger det og ikke så gladelig med de som ikke trenger det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... jeg ønsker deg virkelig alt vondt.

:tristbla:

En :klem: til Yme og AB over her, ikke la slike 'mennesker' ødelegge dagen ytterligere.

Det går så bra så ;) Jeg har uansett både lyst og helse til å jobbe/gå skole, men jeg er jo fanga i et helt merkelig lovverk som rett og slett nekter meg å gjøre det... Dette er det flere som opplever, så om de hadde rydda litt opp i disse reglene, hadde jo noe av problemet vært løst bare der.

Det er jeg fullstendig enig med deg i :) Jeg ønsket bare å opplyse litt om de økonomiske realitetene for å slå fast at et eller annet må gjøres, men jeg syns ikke det er noen vits i å være slem, eller å gi de som virkelig er syke dårlig samvittighet.

Hilsen AB som skrev det med finansministeren, men som ikke er den samme som var ganske så gnien og ufin i sine uttalelser om uføre her tidligere. Selv deler jeg gladelig med de som trenger det og ikke så gladelig med de som ikke trenger det ;)

Men du! Jeg lurer på en sak, som du kanskje har noe greie på, om disse tingene er av interesse for deg.

Vil det ikke være sånn at pengene her i landet går i omløp, egentlig? Når man bruker penger, dytter man de jo bare over på noen andre. Er det så veldig mye penger som går ut av landet, og dermed bare forsvinner, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så bra så ;) Jeg har uansett både lyst og helse til å jobbe/gå skole, men jeg er jo fanga i et helt merkelig lovverk som rett og slett nekter meg å gjøre det... Dette er det flere som opplever, så om de hadde rydda litt opp i disse reglene, hadde jo noe av problemet vært løst bare der.

Men du! Jeg lurer på en sak, som du kanskje har noe greie på, om disse tingene er av interesse for deg.

Vil det ikke være sånn at pengene her i landet går i omløp, egentlig? Når man bruker penger, dytter man de jo bare over på noen andre. Er det så veldig mye penger som går ut av landet, og dermed bare forsvinner, egentlig?

Ja, pengene går i omløp på et vis. Noen av pengene blir bundet opp i fir eksmpel bolig. En bolig som har økt masse i verdi er jo ikke blitt noe større eller bedre siden forrige eier, verdiøkningen skyldes jo kun at noen nå er villig til å betale mye mer for boligen enn for noen år siden. Da legges de pengene som brukes på bolig til siden og blir ikke sirkulert. Dette kalles "død kapital" fordi det er penger som ikke bidrar til verdiskapning.

Hvis jeg derimot starter en bedrift som går bra, så ansetter jeg noen som jeg igjen betaler lønn som igjen kjøper handler hos andre firma med lønnen sin, så går jo pengene i en slags sirkulasjon. Hvis nasjonen norge gjennom bedrifter (som min hypotetiske) har greid å tjene mer penger enn vi har brukt, så øker pengene våre i verdi. Når vår kjøpekraft øker, så har vi også råd til mer velferd. Noe sirkulerer i Norge, noe kjøper vi varer for fra utlandet og noe blir bundet opp i død kapital.

Men dette forutsetter jo at noen arbeider og tjener disse pengene. Pengene går jo ikke bare rundt i Norge. Vi i Norge tjener jo penger på å selge ting (laks og olje i hovedsak) til andre land. Fordi vi kan selge mer enn det vi trenger å kjøpe så går vi i overskudd og har derfor god råd. Samme som i en privatøkonomi egentlig.

Merker at det var ikke så lett å forklare det her egentlig, så beklager den dårlige forklaringen. Hvis du er nysgjerrig på temaet så kan jeg anbefale deg å se videone som ligger under macroeconomy på khanacademy.org de er veldig lærerike og enkelt og godt forklart :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om jeg var syk så måtte jeg merkelig nok betale for både regninger, mat og husleie.

Veldig merkelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår jo spørsmålet, med hvilken rett skal disse syke menneskene få ta fra de som jobber og skaper verdier? Det er mennesker i samfunnet som jobber og sliter hardt gjennom et helt arbeidsliv for å skape noe, for å tilføye verdier til seg og sine. Disse menneskenes verdier tar man fra for at folk som er "for syke" skal få sitte hjemme og nyte av andres harde arbeid. På hvilken måte er dette rettferdig? Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Jeg håper at du en dag forstår hvor grusomt det du skriver her egentlig er. Blir så fortvilet over at det finnes mennesker der ute som ikke klarer være empatiske på ett minimumsnivå engang. Eller evner å forstå at det du tror/ser/mener ikke nødvendigvis er sant eller virkeligheten. Da kan man kanskje snakke om at "vi har det for godt i Norge", når man ser slike kommentarer. Du vet åpenbart ingenting om hvordan det er å ha det vondt og være syk.

Nå ble jeg alvorlig provosert her altså! Selv var jeg i full jobb etter endt utdannelse da jeg som 27 åring ble nedkjørt av en fyllekjører mens jeg gikk langs fortauet. Jeg ble alvorlig skadet og det var bare såvidt jeg overlevde.

Jeg lever med kroniske smerter og plager dag ut og dag inn. Jeg får aldri familie og barn. Jeg orker ikke ha venner på besøk, langt mindre besøke noen. Jeg har knapt vært ute av leiligheten min på 13 år fordi jeg er for syk. Hver eneste dag er en sant helvete! Det er mer enn 100% jobb å overleve slik jeg har det!

I tillegg må jeg kjempe for retten til å få livsnødvendig hjelp (som hjemmehjelp bl.a) fordi jeg ikke har pårørende. "Ikke gjør noe som helst" sier du! Fy faen altså! Jeg bor i en knøttliten leilighet i en blokk med mye bråk og uro fordi jeg ikke har råd til å bo andre steder. Det ville sikkert ha vært bra for helsen min å bo et annet sted, men det kan jeg se langt etter. Det ville sikkert ha vært godt for meg med alternativ behandlig som f.eks akkupunktur, men det kan jeg bare glemme. Når husleie, strøm, mat og nødvendige utgifter er dekket, har jeg ikke en krone igjen.

Er det min feil at jeg ble skadet og fikk hele livet mitt ødelagt? Vær så snill å svare meg! Skal jeg straffes for det mer enn jeg allerede har blitt???

:klemmer:

Det er nesten så jeg håper du en dag blir alvorlig syk! "For syke"! Hvem er du som kan sette dette i hermetegn? Gud? Vet du ikke at det faktisk går an å bli for syk? At man uforskyldt, totalt uventet og uten å ønske det, kan bli rammet av en sykdom eller ulykke som gjør at man blir for syk?

Har du hørt om døden før? Vet du at man kan få en sykdom som langsomt, over år, tar livet av deg?

"Nyte" sier du! Tror du det er det man gjør, når man våkner hver morgen (hvis man er så heldig å ha fått sove) med en kropp som er så stiv at man ikke kommer seg opp av sengen. Når det første man må gjøre etter at man våkner, er å ta en neve med smertestillende og så vente til det forhåpentligvis virker, slik at man kan klare å gå på kjøkkenet for å smøre en brødskive (som man forhåpentligvis ikke spyr opp igjen p.g.a kvalmen som kommer sigende hver eneste dag).

Når man vet det ikke er mer å gjøre. At sykdommen blir verre og verre til man tilslutt skal dø. Når man klistrer på seg et smil, selv om man bare ønsker å gråte og gråte og gråte.. Når man bare ønsker å dø, men må dra seg selv opp etter håret hver dag, hver time og hvert minutt fordi 3- åringen som skal miste mamma om noen år, skal ha gode minner om henne!

Nyte!!!!

Og her sier du ikke noe om at disse ordene ikke er ment for oss som virkelig er syke. I likhet med flesteparten som uttaler seg, sier du " de syke" "de trygdede" i samme åndedrag som "snyltere". Hvem skal skille de syke fra "de andre"? Hvem?

Fatter dere ikke at dette er vanvittig sårende for de som faktisk lider hver eneste dag!? Er det ikke nok å lide og å se livet og fremtiden lagt i grus, om en ikke skal bli kaldt lat og snylter i tillegg?

Nei, kom heller hit og gi meg en pille så jeg stryker med, slik at jeg både slipper denne lidelsen og slipper å ligge andre til byrde. Jeg mener det faktisk. Jeg er stapp full av skyldfølelse fordi jeg er syk og 'svikter' fra før, og dette bare bekrefter det for meg at jeg er udugelig og uønsket.

:klemmer: Ikke ha skyldfølelse for noe du ikke kan noe for! Husk at majoriteten av Norges befolkning gladlig betaler skatt fordi vi vil ta vare på medmenneskene våre! Du kan ingenting for at du er syk.

Endret av cornflake_girl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et utrolig dårlig debattinnlegg.

Jeg kan ikke mene at trygdesnylting er en uting fordi jeg ikke har ansatt noen selv? Og hvem i all verden er det som skuler på folk som sitter i rullestol. Tåpelig. Ikke er det velskrevet heller til å komme fra en politiker.

Så trist at hver gang vi kunne hatt en konstruktiv debatt om trygdesnylting - som faktisk er et stort problem, så kommer alle som mottar trygd berettiget (?) og ødelegger diskusjonen fordi de på et eller annet hvis føler at den handler om de. Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et utrolig dårlig debattinnlegg.

Jeg kan ikke mene at trygdesnylting er en uting fordi jeg ikke har ansatt noen selv? Og hvem i all verden er det som skuler på folk som sitter i rullestol. Tåpelig. Ikke er det velskrevet heller til å komme fra en politiker.

Så trist at hver gang vi kunne hatt en konstruktiv debatt om trygdesnylting - som faktisk er et stort problem, så kommer alle som mottar trygd berettiget (?) og ødelegger diskusjonen fordi de på et eller annet hvis føler at den handler om de. Hvorfor?

Fordi vi har opplevd å bli mistenkeliggjort i lang tid allerede av NAV, naboer, og andre som ikke tror at vi faktisk er syke.

Eller som meg, som er syk på 11. året, men ikke innen "godkjent" sykdom, derfor ikke ufør, og lever derfor fremdeles på sosialhjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at hver gang vi kunne hatt en konstruktiv debatt om trygdesnylting - som faktisk er et stort problem, så kommer alle som mottar trygd berettiget (?) og ødelegger diskusjonen fordi de på et eller annet hvis føler at den handler om de. Hvorfor?

Fordi det alltid er noen som mener at alle som går på trygd er snyltere, og at alle egentlig kan jobbe... Det har skjedd i denne tråden, og da vil folk ta det opp.

Det er også sånn at vi som er uføre, veit hvor vanskelig det er å bli det, og hvor lang tid det tar... Om det blir sånn at man skal leve på 2100 kr (det er sirka det 70 kr dagen blir) i måneden i de årene man går og venter på at man skal bli "godtatt" som ufør, kommer man jo til å sulte i mellomtiden.

Alle er enige om at snylting er møkk, men det der er ikke en reell løsning på problemet... De kunne jo eventuelt starta med å rydde opp i reglene som hindrer folk i kunne gå ut i arbeid eller fortsette skole?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det alltid er noen som mener at alle som går på trygd er snyltere, og at alle egentlig kan jobbe... Det har skjedd i denne tråden, og da vil folk ta det opp.

Det er også sånn at vi som er uføre, veit hvor vanskelig det er å bli det, og hvor lang tid det tar... Om det blir sånn at man skal leve på 2100 kr (det er sirka det 70 kr dagen blir) i måneden i de årene man går og venter på at man skal bli "godtatt" som ufør, kommer man jo til å sulte i mellomtiden.

Alle er enige om at snylting er møkk, men det der er ikke en reell løsning på problemet... De kunne jo eventuelt starta med å rydde opp i reglene som hindrer folk i kunne gå ut i arbeid eller fortsette skole?

Det hadde definitivt ikke skadet. Jeg kjenner til flere tilfeller der genuint syke mennesker ville forsøke å komme i gang med noe konstruktivt og starte opp studiene sine igjen mens de var syke. Bare for å oppdage at dersom de registrerte seg som studenter, ville de miste alle ytelser. Og det samme dersom de forsøkte å jobbe bare LITT, for å se om de kunne klare det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg også ser, men å fikse det er sikkert mye mer jobb enn å bare sette ned "lønningene" til de som ikke jobber... Politikere liker jo alltid den enkleste, og mest kortsiktige løsningen, og gang på gang ser man jo hvor fantastisk gode sånne løsninger er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pengene går i omløp på et vis. Noen av pengene blir bundet opp i fir eksmpel bolig. En bolig som har økt masse i verdi er jo ikke blitt noe større eller bedre siden forrige eier, verdiøkningen skyldes jo kun at noen nå er villig til å betale mye mer for boligen enn for noen år siden. Da legges de pengene som brukes på bolig til siden og blir ikke sirkulert. Dette kalles "død kapital" fordi det er penger som ikke bidrar til verdiskapning.

Hvis jeg derimot starter en bedrift som går bra, så ansetter jeg noen som jeg igjen betaler lønn som igjen kjøper handler hos andre firma med lønnen sin, så går jo pengene i en slags sirkulasjon. Hvis nasjonen norge gjennom bedrifter (som min hypotetiske) har greid å tjene mer penger enn vi har brukt, så øker pengene våre i verdi. Når vår kjøpekraft øker, så har vi også råd til mer velferd. Noe sirkulerer i Norge, noe kjøper vi varer for fra utlandet og noe blir bundet opp i død kapital.

Men dette forutsetter jo at noen arbeider og tjener disse pengene. Pengene går jo ikke bare rundt i Norge. Vi i Norge tjener jo penger på å selge ting (laks og olje i hovedsak) til andre land. Fordi vi kan selge mer enn det vi trenger å kjøpe så går vi i overskudd og har derfor god råd. Samme som i en privatøkonomi egentlig.

Merker at det var ikke så lett å forklare det her egentlig, så beklager den dårlige forklaringen. Hvis du er nysgjerrig på temaet så kan jeg anbefale deg å se videone som ligger under macroeconomy på khanacademy.org de er veldig lærerike og enkelt og godt forklart :)

Død kapital handler jo om penger som ikke gir noen avkastning..Ergo vil ikke det kapitalet man legger i en bolig kunne kalles død kapital fordi man betaler tilbake til banken. Det man betaler tilbake vil jo gå ut igjen, kanskje til et nytt lån eller annet forbruk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også ser, men å fikse det er sikkert mye mer jobb enn å bare sette ned "lønningene" til de som ikke jobber... Politikere liker jo alltid den enkleste, og mest kortsiktige løsningen, og gang på gang ser man jo hvor fantastisk gode sånne løsninger er.

Det er et stort problem med taktikken med å frata folk ytelser når de begynner å gjøre noe selv: Da får de ingenting igjen for strevet, og de mister motivasjonen til å fortsette å jobbe. Det blir en fattigdomsfelle. Si at man er alenemor. Når man skal ut i jobb, så må man finne noen til å passe ungen, f.eks en barnevakt. Men hvis man blir fratatt ytelser tilsvarende det man tjener, så taper man jo penger på dette forsøket på å vende tilbake til arbeidslivet. Kanskje taper man så mye at man rett og slett ikke har råd til å fortsette i en deltidsjobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle er enige om at snylting er møkk, men det der er ikke en reell løsning på problemet... De kunne jo eventuelt starta med å rydde opp i reglene som hindrer folk i kunne gå ut i arbeid eller fortsette skole?

Ikke for å bli for personlig, men siden du selv har skrevet at du har helse og ønske om å gå på skole, hva er det egentlig som hindrer deg da?

Mister du utbetalingene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å bli for personlig, men siden du selv har skrevet at du har helse og ønske om å gå på skole, hva er det egentlig som hindrer deg da?

Mister du utbetalingene dine?

Det er konsekvensen for mange, ja.

Litt på siden, men man mister jo også alle dagpenger hvis man jobber 50 %. Jeg fikk 50 % jobb og mistet halve inntekten min ved å ta jobben.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å bli for personlig, men siden du selv har skrevet at du har helse og ønske om å gå på skole, hva er det egentlig som hindrer deg da?

Mister du utbetalingene dine?

Jeg er autist. Kort forklart gjør dette at jeg ikke kan jobbe og gå skole samtidig, uten at jeg har tenkt til å utdype det noe mer.

Jeg får ikke studielån (av andre grunner, som jeg heller ikke kommer til å utdype), så jeg trenger hjelp med å få betalt skole, regninger og mat, mens jeg studerer. Etter det kan jeg fint jobbe 100% som feks arkitekt eller industridesigner.

Diagnosen min gjør at jeg ikke greier å ha fokus når det kommer til ting jeg ikke har interesse for. Uansett hvor hardt jeg prøver, flyter alltid tankene mine vekk fra oppgaver jeg ikke er noe glad i, så det blir fullstendig umulig for meg å utføre det jeg skal gjøre, og derfor kan jeg ikke ha en "normal" jobb. For at jeg skal komme meg ut i arbeidslivet må jeg gå ferdig skolen og få en utdannelse innenfor et fag jeg liker.

Det jeg får beskjed om, er at NAV ikke finansierer studier, så hvis jeg studerer, mister jeg all inntekt.

Endret av Yme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...