Gå til innhold

- Lev på 70 kroner dagen eller jobb!


Tabris

Anbefalte innlegg

Skattepengene jeg betaler går, som alle andres, til fellesskapet. Jeg har god helse, ingen barn og en høy inntekt og betaler derfor mer enn det jeg får pr dags dato.

Noen andre er mindre heldige og har dårlig helse, og de mottar mer fra felleskassa enn de gir.

Du betaler mer enn du får nå, men du vil få mer enn folk som betaler mindre, eller er syke, når du blir gammal.

Det du betaler i skatt er for deg, selv om det (som du sier) er til fellesskapet også... Hadde du ikke betalt skatt, måtte du feks punga ut med 40.000 kr om du trengte å gipse armen, så det blir jo en slags forsikring.

Så nei, de pengene går ikke til meg, og det er helt greit. De går kanskje tilbake til meg en dag dersom jeg skulle være uheldig, men det håper jeg da ikke skjer.

De kommer tilbake til deg som pensjon en dag, og de gjør en hel del ting som man ikke tenker på hver dag. Selv om du ikke ser skattepengene dine direkte i ditt liv, gjør de masse for deg, hver eneste dag.

Jeg betaler som sagt skatt med glede, fordi jeg syns det er bra å bidra til den store felleskassa, slik at de som er mindre heldige enn meg kan få. Men jeg syns ikke det er gøy å betale for mine late venner som kunne ha jobbet om de ville.

Det skjønner jeg veldig godt, jeg er helt enig i at man må få gjort noe med mennesker som snylter... Det er stort sett dems skyld at det er så vanskelig for mange å få den hjelpen de trenger også.

Det bør i alle henseende være en klar sammenheng mellom en nasjons inntekter (skatter) og utgifter (offentlig forbruk, det inkluderer velferd). Man kan jo se på hvordan det går med de landene der det ikke er balanse (Hellas, Spania osv).

Den delen her forstår jeg ikke, tror jeg :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du betaler mer enn du får nå, men du vil få mer enn folk som betaler mindre, eller er syke, når du blir gammal.

Det du betaler i skatt er for deg, selv om det (som du sier) er til fellesskapet også... Hadde du ikke betalt skatt, måtte du feks punga ut med 40.000 kr om du trengte å gipse armen, så det blir jo en slags forsikring.

De kommer tilbake til deg som pensjon en dag, og de gjør en hel del ting som man ikke tenker på hver dag. Selv om du ikke ser skattepengene dine direkte i ditt liv, gjør de masse for deg, hver eneste dag.

Det skjønner jeg veldig godt, jeg er helt enig i at man må få gjort noe med mennesker som snylter... Det er stort sett dems skyld at det er så vanskelig for mange å få den hjelpen de trenger også.

Den delen her forstår jeg ikke, tror jeg :klo:

Jeg er klar over at jeg også kommer til å få en del av felleskassa en dag. Jeg tror vi egentlig er enige i det grunnleggende, men jeg er ikke helt med på at det ikke gjør noe at det er mange som mottar penger og at det blir samme skatt uansett.

Poenget mitt er bare at når det er mange som mottar fra felleskassa, som ikke hadde trengt å gjøre det (som min fisefine venn), så blir det mindre igjen til de som trenger det, og det må være høyere skatt.

Hvis det er færre som mottar fra felleskassa (lavere offentlige ugifter), så er det ikke nødvendig med så høye skatter (inntekter til staten) heller. Statlig inntekt og utgift må stå i forhold til hverandre, på samme måte som det må i en privatøkonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten: jeg er også enig i at skattepengene gjør masse hver eneste dag. Syns bare det er bedre ting å bruke de på enn på folk som kunne ha jobbet. Vil heller at pengene skal gå til eldreomsorg for eksempel, enn en person som ikke har lyst å jobbe som pizzabaker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er enig i alt, bortsett fra at jeg ikke tror de hadde senka skatten om man slapp alle de som snylter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortinget gjorde dette, så ser en at det var galt. Er det da feil å gjøre om på det ?

Og ikke kast dritt om John Alvheim , bedre mann skal du lete lenge etter.

Merkelig, jeg kan ikke se at jeg skrev et eneste ord om John Alvheim. Derimot siterte jeg en artikkel der John Alvheim uttalte seg om FrPs feilslåtte politikk.

Rart hvordan vi to leser samme sak men ser to vidt forskjellige ting. Jeg ser en stortingspolitiker som tar selvkritikk, du ser en ufeilbar frepper som blir uthengt. Hva det er Alvheim tar opp går rett over hodet på herremannen sebastianen. Nåja.

Du synes han er perfekt altså? Jeg har møtt mannen. Han fortalte entusiastisk om sine reiser til statene. Og så fortalte han at negre er mer kriminelle enn andre mennesker. Hans teori for dette var at de bor i slumområder hvor de har dårlig råd. Om sommeren så blir det så varmt og de har ikke råd til klimaanlegg, så da blir det lettere bråk med negre enn med andre mennesker. Han var en vaskeekte rasist med andre ord. En utdøende rase. Bokstavelig talt. hehe tok du den? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden det virker som svært mange mener dagens utbetalinger er skammelig lav, tillater jeg meg å spørre hvor mye en ufør bør få utbetalt i måneden? 10.000,-? 15.000,-? 25.000,-?

Hva med sosialklienter?

Siden 10.000,- pr. måned for å ikke å gjøre en dritt, åpenbart er alt for lite, hadde det vært interessant å se hva folk mener man bør få utbetalt da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han fortalte entusiastisk om sine reiser til statene. Og så fortalte han at negre er mer kriminelle enn andre mennesker. Hans teori for dette var at de bor i slumområder hvor de har dårlig råd. Om sommeren så blir det så varmt og de har ikke råd til klimaanlegg, så da blir det lettere bråk med negre enn med andre mennesker. Han var en vaskeekte rasist med andre ord. En utdøende rase. Bokstavelig talt. hehe tok du den? ;)

Nå er jeg verken FrP’er eller Jon Alvheim fan, men at dette utsagnet gjør ham til en ”vakseekte rasist” henger jo ikke på greip.

Jeg vil tro at det at svarte i USA er mer kriminelle enn andre i USA kan underbygges med statistikk. Hadde Alvheim vært en rasist, ville jo forklaringen hans på dette vært at ”slik er den svarte rase, de er mer voldelige/aggressive/uærlige enn andre.” I stedet foreslår han ulike sosiale forklaringsfaktorer, som ikke har noe med rase å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg kan ikke se at jeg skrev et eneste ord om John Alvheim. Derimot siterte jeg en artikkel der John Alvheim uttalte seg om FrPs feilslåtte politikk.

Rart hvordan vi to leser samme sak men ser to vidt forskjellige ting. Jeg ser en stortingspolitiker som tar selvkritikk, du ser en ufeilbar frepper som blir uthengt. Hva det er Alvheim tar opp går rett over hodet på herremannen sebastianen. Nåja.

Du synes han er perfekt altså? Jeg har møtt mannen. Han fortalte entusiastisk om sine reiser til statene. Og så fortalte han at negre er mer kriminelle enn andre mennesker. Hans teori for dette var at de bor i slumområder hvor de har dårlig råd. Om sommeren så blir det så varmt og de har ikke råd til klimaanlegg, så da blir det lettere bråk med negre enn med andre mennesker. Han var en vaskeekte rasist med andre ord. En utdøende rase. Bokstavelig talt. hehe tok du den? ;)

Herregud , hva er det med deg ? Jeg har ikke sagt han var perfekt. Ingen er det . Han var en god mann , en flott politiker og ikke minst, en god venn .

At du sitter og vitser som du gjør finner jeg bare underlig ...

Hva er rasistisk med den historien du refererer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud , hva er det med deg ? Jeg har ikke sagt han var perfekt. Ingen er det . Han var en god mann , en flott politiker og ikke minst, en god venn .

At du sitter og vitser som du gjør finner jeg bare underlig ...

Hva er rasistisk med den historien du refererer ?

Folk husker ikke hva rasisme er, virker det som... Idag er det sånn at om man sier noe om ikke er utelukkende positivt om utlendinger, er man rasist med en gang.

Jeg er på ingen måter rasist, og har familie, og gode venner fra alle slags land, men siden jeg er skeptisk til invandringspolitikken vi har, blir jeg kalt rasist av folk som ikke kjenner meg (spesielt her på forumet)

Jeg veit ikke noe om politikeren dere snakker om, så om han generelt sett oppfører seg rasistisk, veit jeg ikke noe om.

John Alvheim fikk en stor stjerne i min bok når han stod på talerstolen og sa at Cuba hadde et bedre mennskesyn en vi i norge har. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=9927039

Det er jo faktisk en del ting der borte som er mye bedre enn her i landet. De har bedre sykehustilbud, blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, siden det virker som svært mange mener dagens utbetalinger er skammelig lav, tillater jeg meg å spørre hvor mye en ufør bør få utbetalt i måneden? 10.000,-? 15.000,-? 25.000,-?

Hva med sosialklienter?

Siden 10.000,- pr. måned for å ikke å gjøre en dritt, åpenbart er alt for lite, hadde det vært interessant å se hva folk mener man bør få utbetalt da....

Dette utspillet fra Erna og denne diskusjonen gjelder ikke de uføre. Skjønner ikke hvorfor de alltid skal hetses?

Og de får penger for å ikke 'gjøre en dritt' fordi de faktisk er for syke til å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utspillet fra Erna og denne diskusjonen gjelder ikke de uføre. Skjønner ikke hvorfor de alltid skal hetses?

Og de får penger for å ikke 'gjøre en dritt' fordi de faktisk er for syke til å jobbe.

Hvilke verdier skaper de uføre? Med hvilken rett skal de da få ta verdier fra de som skaper de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke verdier skaper de uføre? Med hvilken rett skal de da få ta verdier fra de som skaper de?

Selv 100% uføre kan godt jobbe dersom det er snakk om penger viser tallene se artikkel her: Uføre jobber mer når de får beholde mer.

Så det føles jo narurlig å stille spørsmålstegn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv 100% uføre kan godt jobbe dersom det er snakk om penger viser tallene se artikkel her: Uføre jobber mer når de får beholde mer.

Så det føles jo narurlig å stille spørsmålstegn..

Noen uføre kan jobbe mer. NOEN!

Det finnes ganske mange uføre som ikke jobber ved siden av uføretrygden i det hele tatt, fordi de er SYKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uføre kan jobbe mer. NOEN!

Det finnes ganske mange uføre som ikke jobber ved siden av uføretrygden i det hele tatt, fordi de er SYKE.

Da gjenstår jo spørsmålet, med hvilken rett skal disse syke menneskene få ta fra de som jobber og skaper verdier? Det er mennesker i samfunnet som jobber og sliter hardt gjennom et helt arbeidsliv for å skape noe, for å tilføye verdier til seg og sine. Disse menneskenes verdier tar man fra for at folk som er "for syke" skal få sitte hjemme og nyte av andres harde arbeid. På hvilken måte er dette rettferdig? Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår jo spørsmålet, med hvilken rett skal disse syke menneskene få ta fra de som jobber og skaper verdier? Det er mennesker i samfunnet som jobber og sliter hardt gjennom et helt arbeidsliv for å skape noe, for å tilføye verdier til seg og sine. Disse menneskenes verdier tar man fra for at folk som er "for syke" skal få sitte hjemme og nyte av andres harde arbeid. På hvilken måte er dette rettferdig? Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Og hvor lenge har du vært uføretrygdet? :klo:

:heks:

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men fortsatt har man tilstrekkelig med mat, klær, varme og tak over hodet ikke sant? Jeg vet derimot om MANGE som er ufør og andre som ikke har jobb, og som har utbetalt nok pr. måned til å leve rimelig bekymringsløst, både med tnke på ferier og materielle goder.

10k utbetalt i måneden sier du? Ja er det så dårlig? Våkn opp! En sykepleier har i dag kanskje utbetalt rundt 20.000,- i måneden. Og her snakker vi om noen som har høyskoleutdannelse og jobber 100% stilling.

Skulle pinadø bare mangle at de som har flere års høyere utdanning og jobber både 100% og 120% skulle ha VESENTLIG høyere utbetaling enn de som ikke gjør noe som helst. Jeg blir rett og slett forbanna når man leser at syke og uføre forventer å ha like mye å rutte med som de som jobber i fulltidsjobber.

Nå ble jeg alvorlig provosert her altså! Selv var jeg i full jobb etter endt utdannelse da jeg som 27 åring ble nedkjørt av en fyllekjører mens jeg gikk langs fortauet. Jeg ble alvorlig skadet og det var bare såvidt jeg overlevde.

Jeg lever med kroniske smerter og plager dag ut og dag inn. Jeg får aldri familie og barn. Jeg orker ikke ha venner på besøk, langt mindre besøke noen. Jeg har knapt vært ute av leiligheten min på 13 år fordi jeg er for syk. Hver eneste dag er en sant helvete! Det er mer enn 100% jobb å overleve slik jeg har det!

I tillegg må jeg kjempe for retten til å få livsnødvendig hjelp (som hjemmehjelp bl.a) fordi jeg ikke har pårørende. "Ikke gjør noe som helst" sier du! Fy faen altså! Jeg bor i en knøttliten leilighet i en blokk med mye bråk og uro fordi jeg ikke har råd til å bo andre steder. Det ville sikkert ha vært bra for helsen min å bo et annet sted, men det kan jeg se langt etter. Det ville sikkert ha vært godt for meg med alternativ behandlig som f.eks akkupunktur, men det kan jeg bare glemme. Når husleie, strøm, mat og nødvendige utgifter er dekket, har jeg ikke en krone igjen.

Er det min feil at jeg ble skadet og fikk hele livet mitt ødelagt? Vær så snill å svare meg! Skal jeg straffes for det mer enn jeg allerede har blitt???

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjenstår jo spørsmålet, med hvilken rett skal disse syke menneskene få ta fra de som jobber og skaper verdier? Det er mennesker i samfunnet som jobber og sliter hardt gjennom et helt arbeidsliv for å skape noe, for å tilføye verdier til seg og sine. Disse menneskenes verdier tar man fra for at folk som er "for syke" skal få sitte hjemme og nyte av andres harde arbeid. På hvilken måte er dette rettferdig? Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Det er nesten så jeg håper du en dag blir alvorlig syk! "For syke"! Hvem er du som kan sette dette i hermetegn? Gud? Vet du ikke at det faktisk går an å bli for syk? At man uforskyldt, totalt uventet og uten å ønske det, kan bli rammet av en sykdom eller ulykke som gjør at man blir for syk?

Har du hørt om døden før? Vet du at man kan få en sykdom som langsomt, over år, tar livet av deg?

"Nyte" sier du! Tror du det er det man gjør, når man våkner hver morgen (hvis man er så heldig å ha fått sove) med en kropp som er så stiv at man ikke kommer seg opp av sengen. Når det første man må gjøre etter at man våkner, er å ta en neve med smertestillende og så vente til det forhåpentligvis virker, slik at man kan klare å gå på kjøkkenet for å smøre en brødskive (som man forhåpentligvis ikke spyr opp igjen p.g.a kvalmen som kommer sigende hver eneste dag).

Når man vet det ikke er mer å gjøre. At sykdommen blir verre og verre til man tilslutt skal dø. Når man klistrer på seg et smil, selv om man bare ønsker å gråte og gråte og gråte.. Når man bare ønsker å dø, men må dra seg selv opp etter håret hver dag, hver time og hvert minutt fordi 3- åringen som skal miste mamma om noen år, skal ha gode minner om henne!

Nyte!!!!

Og her sier du ikke noe om at disse ordene ikke er ment for oss som virkelig er syke. I likhet med flesteparten som uttaler seg, sier du " de syke" "de trygdede" i samme åndedrag som "snyltere". Hvem skal skille de syke fra "de andre"? Hvem?

Fatter dere ikke at dette er vanvittig sårende for de som faktisk lider hver eneste dag!? Er det ikke nok å lide og å se livet og fremtiden lagt i grus, om en ikke skal bli kaldt lat og snylter i tillegg?

Nei, kom heller hit og gi meg en pille så jeg stryker med, slik at jeg både slipper denne lidelsen og slipper å ligge andre til byrde. Jeg mener det faktisk. Jeg er stapp full av skyldfølelse fordi jeg er syk og 'svikter' fra før, og dette bare bekrefter det for meg at jeg er udugelig og uønsket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet holder faktisk på å kollapse som følge av alle disse "syke" menneskene som koser seg på andres bekostning. Er det riktig å la hele samfunnet gå under fordi folk som er "for syke" til å arbeide skal få slippe å arbeide?

Hele samefunnet holder på å kollapse, sier du? Så Landet vårt kommer til å gå rett i vasken, siden det er så mange mennesker som er uføre? Jeg tror du burde roe deg ned litt, og tenke deg om, for om det er det der meningene dine baserer seg på, har de ikke så stor rot i virkeligheten.

Nå ble jeg alvorlig provosert her altså! Selv var jeg i full jobb etter endt utdannelse da jeg som 27 åring ble nedkjørt av en fyllekjører mens jeg gikk langs fortauet. Jeg ble alvorlig skadet og det var bare såvidt jeg overlevde.

Ja, det var tydeligvis dumt av deg å velge å bli påkjørt, gitt... Samfunnet kollapser pga sånne som oss!!!

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele samefunnet holder på å kollapse, sier du? Så Landet vårt kommer til å gå rett i vasken, siden det er så mange mennesker som er uføre? Jeg tror du burde roe deg ned litt, og tenke deg om, for om det er det der meningene dine baserer seg på, har de ikke så stor rot i virkeligheten.

Ja, det var tydeligvis dumt av deg å velge å bli påkjørt, gitt... Samfunnet kollapser pga sånne som oss!!!

I framtiden så blir det helt nødvendig å få flere mennesker bort fra offentlige ytelser og i arbeid om økonomien skal greie seg. i Dagens næringsliv i dag sier finansministeren:

"Johnsen mener det blir helt sentralt å få flere personer vekk fra trygd og over i betalt arbeid. Han sier at fremskrivningene Finansdepartementet har gjort viser at arbeidsinnsatsen er særlig viktig fremover for å sikre gode velferdsordninger landet har råd til på lang sikt. Han peker på at høy arbeidsinnsats per innbygger gir grunnlag for høye skatteinntekter. Det vil også gi lavere trygde- og velferdskostnader.

- Dersom færre personer mottar trygd og i stedet er sysselsatt, vil også offentlige utgifter til trygder og stønader reduseres."

Norge har ikke råd til å ha så mange utenfor arbeidslivet som i dag, og på grunn av høye kostnader forbundet med velferdsutbetalinger kommer oljegfondet til å være tomt innen 2060 om ikke noe gjøres. Hvis du vil lese hele artikkelen finner du den her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...