Gå til innhold

Min kjære tante er død


Perelandra

Anbefalte innlegg

For få dager siden fikk jeg beskjed om at min kjære tante, Pappas søster var død. Det var på ingen måte overraskende for hun var gammel og svekket av alderen, men det er veldig rart at hun nå er borte.

Tante ble over 90 og og sovnet stille og rolig inn. Hun bodde på pleiehjem og fikk en fredfull død der. Selv om hun fikk en god bortgang, er det likevel vondt at hun er borte for alltid. Jeg har mange gode minner om tante. Hun var eldst av en stor søskenflokk og ble derfor på en måte slektas overhode. Tante hadde også et åpent hjem og holdt ofte store familieselskaper.

Takk for alle gode minner kjære tante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk!

Det føles spesielt sårt å miste tante fordi det minner meg om at det tynnes i rekkene i generasjonen over meg, og at min generasjon snart blir den eldste.

I løpet av litt over et år har jeg mistet tre av mine nærmeste. Først døde Pappa på nyåret i fjor, deretter døde en av onklene mine i fjor høst og nå døde altså tanten min. De ble alle gamle, både Pappa og Onkel var godt over 80. Alle fikk også en verdig død hvor de sovnet stille inn så jeg burde kanskje ikke sørge så sterkt. Det er uansett vondt når de som står nærmest går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er en nydelig sang av koret libera. Den pleier å trøste meg når jeg tenker på døden, og at min kjære besta som har gått bort.

Teksten går slik:

Going home, going home

I'm just going home

Quiet light, some still day

I'm just going home

It's not far, just close by

Through an open door

Work all done, care laid by

Going to fear no more

Mother's there expecting me

Father's waiting, too

Lots of folk gathered there

All the friends I knew

All the friends I knew

I'm going home

Nothing's lost, all's gain

No more fret nor pain

No more stumbling on the way

No more longing for the day

Going to roam no more

Morning star lights the way

Restless dream all done

Shadows gone, break of day

Real life begun

There's no break, there's no end

Just a living on

Wide awake with a smile

Going on and on

Going home, going home

I'm just going home

It's not far, just close by

Through an open door

I am going home

I'm just going home

Going home, going home

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link til vakker sang og for hilsen fra deg Rumle!

Vi hadde en fin og verdig begravelse for Tante. Store deler av slekta var samla for å ta avskjed med med henne. Det ble også en god minnestund etter begravelsen. Den var mer preget av gode minner og tanker om tante enn sorg og tristhet.

Det er kanskje sånn det helst bør være når et gammelt menneske får slippe fra sykdom, og dø på en fredfull måte? Det betyr likevel ikke at vi ikke savner tante og er lei og for at hun er død. Det er godt å kunne gråte og le om hverandre når en tenker på et kjært menneske som er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg, Perelandra. Å leve et langt liv, slippe sykdom og dø på en fredfull måte, er vel noe alle ønsker. Likevel bør det absolutt være rom og plass for sorg og savn av mennesker som har betydd mye for oss.

Det må ha vært vondt for deg å miste tre mennesker som har stått så nært, det siste året. Ta godt vare på alle fine minner :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Hun har sikkert opplevd mye i det lange livet. Godt at hun har en niese som bryr seg :)

Ja, det var mange som var glad i Tante. Hun hadde barn, barnebarn og oldebarn, og flere nevøer og nieser. Noen av søsknene hennes lever også fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...