Gå til innhold

Hjelp meg å disponere inntekten vår...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er ute etter noen synspunkter her...

Vi har en samlet inntekt på ca 37 000,- utbetalt. Har lån på 500.000. Hvordan mener dere at vi best bør disponere pengene våre? Altså: hvor mye bør vi spare, hvor mye betale på lån osv. Vi har ca 8000 i faste utgifter utenom lånet (biler, strøm, tlf, osv)

Hvor vi bruker på mat ol, aner jeg ikke.

Tips og råd til oss? Vi har jo ikke dårlig råd, langt ifra, men føler bare pengene fyker ut og trenger noen tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hva med fast trekk over til en sparekonto ved hver lønning? Men det er jo ikke så mye renter å få der nå da. Fond og aksjer har jeg ikke grei på.

Selvfølgelig er det greit å betale ned på lånet, men dere har jo ikke så mye. Dessuten gir jo renter fratrekk på skatten, så det er i så fall et regnestykke dere må se på.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro (er ikke økonom) at det lønner seg bedre å investere penger enn både sparing (rentene er elendige nå) og nedbetaling av lån (dere har så lite, må nesten ha det av skatteårsaker). Hvis dere ikke er av den typen som vil være gjeldsfrie før dere begynner med noen økonomiske friskustrekk da.

Sparer dere til bolig/eier dere stor nok bolig? Dere kan sjekke ut å investere penger i fond og aksjer + vurdere å investere i eiendom. For aksjer så er alt som har med utvikling i Kina å gjøre hot. Dere kan kjøpe en leilighet og leie den ut kanskje? Synd om dere som har muligheten til å gjøre veldig kloke økonomiske trekk skal sløse bort mulighetene på ødsling.

Hva med å sette opp et månedsbudsjett, sett av faste utgifter + hvor mye dere skal bruke på mat + feriebudsjett + lommepengebudsjett + sparebudsjett.. rett og slett planlegg økonomien deres litt bedre. Det er nemlig veldig lett å bruke penger hvis man ikke har noen som helst sperrer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...