Gå til innhold

Noen som har oppskrift på en god wok?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blue Dragon-sausene (kjøpes omtrent overalt) er veldig gode og noen har faktisk litt futt i seg, jeg har selv helt forelsket meg i Szechaun krydret tomatsaus. Hvis du vil lage sausen selv kan du prøve f.eks. hakket chili, revet ingefær, hakket hvitløk, soyasaus, sesamolje, søt chilisaus, et par skjeer black bean saus. Andre ingredienser kan være mangochutney, sitronsaft, søt sherry og thai fiskesaus (smaker mest salt).

Kylling og svinekjøtt synes jeg er veldig godt i wok, men du kan godt bruke fast fisk, reker o.l. også. Av grønnsaker liker jeg godt babymais, sukkererter, strimlet kinakål (kommer til sin rett når den varmes!), gulrøtter skåret i tynne strimler, vårløk, gul squash og fennikel. Men du kan bruke hva du vil, f.eks. forskjellige typer paprika, champignon i skiver, bønne spirer, vannkastanjer, sorte bønner, purre, brokkoli i små buketter, bananskiver og nøtter.

Bland gjerne kokt ris eller kokte nudler i retten og hell i et par vispede egg. Så rører du rundt til egget stekes i små biter sammen med resten. Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager innimellom en enkel (om ikke fullt så mager) wok med kylling, paprika, løk, purreløk, minimais, bønneskudd og squash (grønnsakene varierer litt). Har i en liten skvett hønsebuljong og blander så et beger med creem fraiche (eller hvordan det skrives) oppi. Det blir kjempe godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes østerssaus er helt genialt i wok. Den kan brukes i stedet for eller i tillegg til f.eks. soyasaus. I likhet med soyasaus gir den saltsmak, men har i tillegg en rikere, mer fyldig smak. Spesielt godt til wok med nudler! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My wok!

Kyllingfilet

Paprika (gjerne i forskjellige farger)

Mye gulerøtter

Reker

Ris

Kyllingkrydder (fra Spar/joker eller kiwi!!! viktig)

nam nam nam!!! :)

Er også god med løk oppi!

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...