Gå til innhold

Nakkekoteletter stekt i ovn, Hvordan får de møre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke det blir noe særlig godt når eg prøver å lage koteletter selv.

Jeg bruner de først i stekepannen slik at de får stekeskorpe. Så salter og peprer jeg og legger i ildfast form.

Men hvor mange grader, og hvor lenge? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha de i ovnen i en time, hvor mange grader da? Må de snus? Skal jeg ha aliminumsfolie over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå, de aller beste og desidert møreste kotelettene får jeg når de stekes i ovnen.... :jepp:

Jeg pleier ikke å steke de på steikpanna først, men krydrer de bare, og putter de i en form. Bruker i tillegg stekepose - men mest bare for å slippe å skitne ut ovnen.... :)

Lar de stå på en ca 200 grader i ca 1 time, men man ser egentlig når de er ferdige...

Synes det blir utrolig møre og gode når de har vært i ovnen, og kan overhode ikke sammenlignes med når de stekes på steikepanne...

Lykke til :)

PS ....og jeg pleier aldri å snu de...men har de egentlig på en rist i en form, og har stekeposen over...

Endret av Frk Midnattsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat nå en form med nakkekoteletter i ovnen. Brunet de såvidt i stekepanne, deretter over i en ildfast form. La løk, hvitløk og grønnsaker i bunnen av formen, krydret litt og helte på noen dråper chilisaus og soya, deretter la jeg nakkekotelettene på toppen. 200 grader i 1 time. De pleier å bli utrolig møre og saftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møre nakkekoteletter er så godt!

Jeg pleier å steke kotelettene litt i pannen først slik at de får en stekeskorpe. Deretter krydrer jeg de med provencekrydder, også bærer det i nn i ovnen med formen hvor kotelettene ligger under skiver av tomat, løk og ananas. Jeg pleier å ha aluminiumsfolie over, og lar og den står på 200 grader i ca 40 min.

Veldig veldig godt..! Serveres enten alene eller med fullkornsris ved siden av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vender nakkekotelettene i mel, steker de raskt i smør, salter og peprer, legger i langpanne. Heller over litt vann (passer på under steketiden også, slik at det ikke går tørt), og så lar jeg de stå i stekeovn på mellom 125-150 gr i 2-3 timer. Da faller de helt fra hverandre, men er fremdeles saftige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg hadde olivenolje i en liten langpanne i går, hvor jeg hakket masse hvitløk over.

Så kryddret jeg kotelettene på begge sider, å la dem i langpannen, dekte til med plastfolie, å lot dem ligge i kjøleskapet til i dag.

I dag skrellet jeg et eple, som jeg delte i biter, 3 gulerøtter, som jeg delte i skiver, halv rødløk, å purre, litt vann som dekte formen, la kotelettene oppå grønnsakene,

steker på 200 gr i 1 time, snur kotelettene etter 30 min, å da skreller jeg poteter å lar de dampe i kasserolle på rist.

Serverer med hjemmelaget sjy, kraften av det som er i langpannen bruker jeg.

Masse forskjellige grønne grønnsaker, rødkål å tyttebær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det blir noe særlig godt når eg prøver å lage koteletter selv.

Jeg bruner de først i stekepannen slik at de får stekeskorpe. Så salter og peprer jeg og legger i ildfast form.

Men hvor mange grader, og hvor lenge? Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha de i ovnen i en time, hvor mange grader da? Må de snus? Skal jeg ha aliminumsfolie over?

Kommer an på tykkelsen. Tykke har jeg i ovnen 1 time og 15 min på 200 grader. Bruner de i pannen først. Husk dekk formen i ovnen så de ikke tørrer ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...