Gå til innhold

Delt omsorg - men hva gjør man?


Gjest Laluna

Anbefalte innlegg

Gjest Laluna

Min mann har delt omsorg for sin datter på 12 år, og hun bor sammen med oss annenhver uke.

Nå vurderer imidlertid hennes mor, som er fra et annet skandinavisk land, å flytte tilbake til hjemlandet. Hun tar det som en selvfølge at datteren blir med henne, og jeg tviler ikke på at hun kommer til å gjøre sitt for å bearbeide den stakkars 12-åringen slik at hun ikke ser noen annen løsning enn å føye sin mor. For hva er verst - å flytte, eller å bli forlatt av mamman sin?

Ettersom vi har delt omsorg, kommer vi selvsagt ikke til å la moren få bestemme dette, men vi kan jo heller ikke la 12-åringen være den som tar beslutningen.

Så hva gjør vi?

Takknemlig for råd.

1212[ Dette Innlegg er endret av: Laluna den 2002-05-23 19:28 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere nå en gang har delt omsorg, og mor velger å flytte, vil jeg si at hun velger bort sin halvdel av omsorgen med det samme. Jeg synes det er mest naturlig at barnet blir boende hos dere, vel å merke hvis det medfører at hun for en stor del kan beholde sitt hjemmemiljø, og det ellers fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge barneloven skal det jenta sier veie rimelig tungt. Hun KAN selv være med å bestemme hvor hun skal bo.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

etter hva jeg vet, så finnes det ingenting som heter delt omsorg. Det er enten mor eller far som har hovedomsorgen, og så har den andre utvidet samvær.

Sjekk opp dette icon_smile.gif Hvis det er mor som har hovedomsorgen, kan hun flytte hvor hun vil med barnet INNENFOR Norge. Hvis hun velger å flytte utenlands, så må far skrive under på en erklæring.

Lykke til og prøv å gjøre det som er best for barnet (og ikke dere voksne) icon_smile.gif

(Jeg for min del, ville synes at det hadde vært flott om barna mine hadde fått oppleve en annen kultur i en periode. Den norske skolen i utlandet er meget meget bra.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

JOVISST er det noe som heter delt omsorg! NEI det betyr ikke at den ene må ha hovedomsorg og den andre utvidet samvær! Men til spørsmålet: Jeg reagerer på at du skriver at VI har delt omsorg og at VI selvfølgelig ikke vil la moren bestemme! Mannen din har delt omsorg sammen med barnets mor. DU har faktisk ingen omsorgsrett overhodet! Som det står her, barn over 12 år skal bli HØRT, men de får ikke egenhendig bestemme før de er 16 år. Pga delt foreldreansvar (uansett omsorgsfordeling) kan ikke moren ta med datteren til utlandet uten samtykke fra faren. Men skal mannen din nekte, må han nok regne med å måtte gå rettens vei, evnt la fylkesmann ta avgjørelsen. OG hvis det ikke ligger andre problemer bak, som setter din mann i et dårlig lys, vil han antagelig vinne frem. Av hensyn til skole, venner, kjente omgivelser og et trygt miljø for barnet, vil nok svaret være at det er best for barnet å bli boende hos faren istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei,

jeg synes ikke dere skal ta for god fisk at faren vil vinne en evt rettssak. Hvis moren har en ok grunn for å flytte og kan underbygge at barnet vil få positive opplevelser av dette - så vinner hun. Garantert!

jeg synes fremdeles at dere skal ta hensyn til jentungen og ikke deres egne følelser. Og er helt enig med innlegget om at dette har vel strengt tatt du ikke så veldig mye med. Dette er en sak mellom mor, far og barn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Du har absolutt noe med det! Selv om far selvsagt har siste ord over deg i denne saken er du en viktig del av jentas liv! Hun er et medlem av deres familie, og i mine øyne viser det at du bryr deg! Fortsett med det!!!

Jeg har et barn fra tidligere forhold og min samboer er veldig viltig for min sønn. Det er selvsagt også pappaen hans, men i vår hverdager det min samboer som er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...