Gå til innhold

70-tallsmat: "Gjensmak" med gamle matminner


Dolce

Anbefalte innlegg

Gøy med gamle matminner!

Fant fin blomkål i butikken i morges, og fikk "flashback" til 70-tallet. Så det ble gratinert blomkål - for første gang på sikkert 25 år. Men det er jo kjempegodt! Ble tilberedt med hvit saus, bacon og blanding av hvitost og parmesan. Anbefales!

I morgen skal jeg lage "Arme Riddere".

Og de neste ukene må jeg prøve

- ostesmørbrød med masse sennep og skinke

- rekecoctail

- grønnsaker og reker og egg i aspik

Moro :-)

Andre som har laget noe "gammel mat" i det siste?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Jeg har også gått og tenkt på "retromat" i det siste, uten å ha laget så mye av det. Noe jeg lager i ny og ne er fleskepannekaker med kokte poteter og kålrabistappe.

Ting som står på "må lage en gang-planen":

*terteskjell med tykk hvit saus, fiskepuddingterninger, gulrøtter og erter :)

*ordentlig biff stroganoff

*hvalbiff

*torskerogn

*ostefondue

*ostesufflé

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi pleide å ha kålruletter en sjelden gang da jeg var liten, får prøve meg på en vegetarvarient en helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Herlig! :)

Jeg har et par ganger i det siste laget en rett som i hvert fall jeg synes er skikkelig 70-talls: Stekt svinekotelett uten ben, som jeg banker litt flat, servert med kokte grønnsaker (f.eks. løk, purreløk, gulrøtter og brokkoli), kokt ris, og en saus av finhakket løk, meljevning, karripulver, kalkunkraft og litt melk. Jeg har dessuten laget gammeldags rekecocktail noen ganger de siste årene. Og så har jeg lyst til å lage biff tartar i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

... for ikke å snakke om ostefondue! Det har jeg skikkelig lyst til å lage en gang igjen snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker vi pleide å ha kålruletter en sjelden gang da jeg var liten, får prøve meg på en vegetarvarient en helg.

Åhhh vi også! Det er så godt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har visst gått glipp av en del av de typiske 70 - 80-talls middagene i første runde, jeg. Vet ikke hvorfor, men vi hadde det aldri hjemme, og jeg har aldri prøvd det senere heller. Har aldri smakt gratinert blomkål, ostefondue, ostesufflé eller de terteskjellene :sjenert: Eneste jeg husker som var veldig 80-talls hos oss var aspik, men det holdt jeg meg langt unna :fnise:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

De terteskjellene var festmat, må vite ;)

Nest etter rekecoctail var det nok den vanligste forretten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig god med gammeldags frikassé en gang i blant - feks lammefrikassé eller hønsefrikassé (lager sistnevnte med Stangekylling, som ikke blir like smaksrikt som av høns).

Og så har jeg lenge tenkt på å lage ferskt kjøtt og suppe, på høyrygg, med skikkelig sursøt løksaus til kjøttet. Det har jeg i hvert fall ikke spist siden 70-tallet! :spise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Wienerschnitzel laget jeg også forleden, riktignok av kalkunfilet (banket flat). Med kokte poteter, kokte erter, sitronbåt, og ansjos og kapers oppå schnitzelen. Og med hjemmebakt loff kjørt til smuler i dobbeltpaneringen.

Kunne tenke meg å lage av kalvefilet for å få det virkelig autentisk. Typisk kafé-mat fra barndommens bilturer rundt omkring i Norge. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Terteskjell - og ostefondue!!!

Åh, disse hadde jeg jo helt glemt. Min mor serverte ofte terteskjell i "syklubben" på 70-tallet. Og vi barna fikk restene ;-)

Tror det var med hvit saus og fiskebollebiter (?) og reker - og litt grønnsaker? Hvis jeg husker riktig.

Men finnes terteskjell i butikkene fremdeles? Har ikke sett det på leeeenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De terteskjellene var festmat, må vite ;)

Nest etter rekecoctail var det nok den vanligste forretten.

Hos oss også! Festmat eller "syklubb-mat". Sånne ting spiste vi aldri til hverdags.

Nå må jeg google etter oppskrift på rekecoctail som er litt "autentisk", men samtidig god. Smaksløkene har (heldigvis) forandret seg litt siden 70-tallet. Det er jo også mye av maten fra den tid som jeg aldri-aldri ville spist nå. Men kanskje endel av oppskriftene kan oppjusteres med litt bedre ingredienser? Må prøve.

Stakkars min kjære samboer. Han må nok slite seg gjennom mye 70-talls mat de nærmeste dagene :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell finnes i butikken. Det er faktisk en rett jeg lager innimellom. Det samme gjelder ostefondue. Jeg syns begge deler er skikkelig godt.

Hvalbiff var en gjenganger da jeg var barn, men sist jeg spise det smakte det veldig tran, så jeg har ikke hatt så veldig lyst på hvalbiff etter det.

Kålruletter med kokte poteter og løksaus husker jeg som veldig godt, kanskje jeg skal prøve meg på det en dag.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er veldig god med gammeldags frikassé en gang i blant - feks lammefrikassé eller hønsefrikassé (lager sistnevnte med Stangekylling, som ikke blir like smaksrikt som av høns).

Åh, de har høns i frysedisken i litt større matbutikker, iallfall på Ica. Koster mindre og er mye mer passende for en frikassé enn Stange-kyllingen er. Jeg har aldri engang tenkt på å lage frikassé med kylling.

Dette minner meg på at det ikke er veldig lenge siden jeg laga bollefrikassé. Det var digg, det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvalbiff var en gjenganger da jeg var barn, men sist jeg spise det smakte det veldig tran, så jeg har ikke hatt så veldig lyst på hvalbiff etter det.

:heks:

Hvalbiff hos oss var billig søndagsmiddag. Fordi "ekte" kjøtt var mye dyrere. Hehe, det har jo forandret seg ganske mye nå. Hvalbiff er nå forholdsvis dyrt.

Husker også at noen ganger var det transmak. Men uten den; hvalbiff med kålstuing = himla godt!

Kunne forresten vært interessant å vite hvorfor det er transmak på hvalbiff avogtil? Husker blant annet jeg var på finere restaurant i Bergen for ca. 10 år siden, og fikk servert totalt uspiselig "tranbiff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Bollefrikassé er en gjenganger her i huset. Det er kjempegodt!

:heks:

Enda en ting jeg ikke har laget på år og dag. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...