Gå til innhold

Amming og røyking (hasj)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin om noen få uker (har ikke røyket i svangerskapet nei), og lurer på hvordan det er med røyking (hasj) og amming? Er det det samme som å drikke alkohol? Er det slik at melken har samme "promille" som meg? så når jeg er edru så kan jeg amme som vanlig igjen?

Det som er er at jeg og mine venninner har en tradisjon hvor vi samles alle sammen en dag i måneden ca, leier inn chickflix, kjøper snop, røyker og skravler.. er ikke no narkoman eller noe, men vil gjerne fortsette å være med på denne tradisjonen..

Håper på noen ordentlige svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har termin om noen få uker (har ikke røyket i svangerskapet nei), og lurer på hvordan det er med røyking (hasj) og amming? Er det det samme som å drikke alkohol? Er det slik at melken har samme "promille" som meg? så når jeg er edru så kan jeg amme som vanlig igjen?

Det som er er at jeg og mine venninner har en tradisjon hvor vi samles alle sammen en dag i måneden ca, leier inn chickflix, kjøper snop, røyker og skravler.. er ikke no narkoman eller noe, men vil gjerne fortsette å være med på denne tradisjonen..

Håper på noen ordentlige svar..

Om du Googler det du spør om så er jeg sikker på at du kommer til å bli skuffet vedrørende den tradisjonen din.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det påvirker barnet ditt. Så nei, du burde ikke røyke hasj i ammeperioden. Dropp tradisjonen i ammeperioden - i det minste.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alkohol påvirker også barnet, men det er greit. Det er jo det samme som å røyke. Hasj skal være så tabu, skjønner ikke det. holder folk seg helt unna alkohol under svangerskapet? NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alkohol påvirker også barnet, men det er greit. Det er jo det samme som å røyke. Hasj skal være så tabu, skjønner ikke det. holder folk seg helt unna alkohol under svangerskapet? NEI!

under ammeperioden skal det stå, ikke svangerskapet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du Googler, spesielt på engelsk, finner du helt sikkert informasjon om dette fra leger og forskere.

Så vidt jeg vet kan vi ikke være sikre på at røykingen ikke påvirker babyene. Derfor hadde jeg holdt meg langt unna hasj/marihuana i ammeperioden, hvis jeg var deg. Det er bare ikke verdt å ta den sjansen, på barnets vegne.

Jeg ville dessuten tenkt litt gjennom det der med røyking generelt når du har barn. Jeg har ikke noe spesielt i mot røyking i ny og ne, men det er jo faktisk ulovlig. Det er dessuten de som er sterkt imot hasj og dermed har en overraskende lav terskel for å kontakte barnevernet hvis de vet om foreldre som røyker. Oddsene er nok små for at du vil få slike problemer, men likevel.

Har blant annet vært flere tråder og innlegg her inne fra folk som vurderer å anmelde naboer eller bekjente til barnevernet fordi de vet at de røyker.

Endret av Tonje!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du i det hele tatt barn, når du tydeligvis har helt andre interesser og ikke er innstilt på å endre noe i livet ditt?

Ellers tror jeg ikke å røyke hasj en gang i mnd når man ammer kan skade barnet nevneverdig. Jeg VET ikke, men jeg TROR det ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du i det hele tatt barn, når du tydeligvis har helt andre interesser og ikke er innstilt på å endre noe i livet ditt?

Ellers tror jeg ikke å røyke hasj en gang i mnd når man ammer kan skade barnet nevneverdig. Jeg VET ikke, men jeg TROR det ikke.

Hvordan i alle dager vet du at jeg ikke har endret på noe i livet mitt, og har helt andre interesser?? er du synsk?

Jeg har endret på masse i livet mitt, og om jeg er barnefri en dag i måneden og røyker betyr ikke det at jeg ikke er interessert i å være mor. Livet tar ikke slutt den dagen jeg føder..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fikk du i det hele tatt barn, når du tydeligvis har helt andre interesser og ikke er innstilt på å endre noe i livet ditt?

Ellers tror jeg ikke å røyke hasj en gang i mnd når man ammer kan skade barnet nevneverdig. Jeg VET ikke, men jeg TROR det ikke.

Nei, nå får du gi deg med fordommene dine.

Skal man kun være interessert i barn og familieliv for å få barn? Da sliter nok de fleste av oss ;) Og du kjenner da vitterlig ikke TS, og vet ingenting om hvordan hun er ellers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

under ammeperioden skal det stå, ikke svangerskapet!!

Det er mange grunner til at folk er mindre aksepterende når det gjelder hasj. For det første er det mange som reagerer fordi det er ulovlig. Det jeg henger meg opp i her, er at THC som finnes i hasj er et stoff som blir i kroppen lenger enn man har antatt før. Derfor påvirker det etter all sannsynlighet også barnet som ammes. Alkohol er lettere i forbindelse med amming: man pumper seg så barnet har tilgang på melk, drikker og ammer barnet igjen når alkoholen er ute av kroppen. THC blir i kroppen mye lenger enn alkohol, så man kan ikke pumpe nok morsmelk til at barnet kan få fra flaske til THCen er ute av kroppen.

Det faktum at hasj er ulovlig er også grunn til å holde seg unna det. Som en annen her nevner, er det mange som sender inn bekymringsmelding til barnevernet så fort de vet at det er hasj i bildet, uansett hvor lite og kontrollert det er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med f.eks. THC i hasj, og om det er sammenlignbart med de skadelige stoffene i alkohol, men jeg ville bare si at deg synes det er bra at du ikke gir opp alt i livet for å bli mamma. Tror det gjør godt å ha en slik tradisjon med venninnene, og å ta noen trekk av en joint en gang i måneden synes jeg ikke høres urovekkende ut - så lenge det blir ved den lille mengden og babyen ikke tar skade av det.

Man skal leve litt, til og med mødre skal få lov til det (hehe, sett bort ifra at dette kanskje ikke er lov, sånn offisielt sett, da...) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det er med f.eks. THC i hasj, og om det er sammenlignbart med de skadelige stoffene i alkohol, men jeg ville bare si at deg synes det er bra at du ikke gir opp alt i livet for å bli mamma. Tror det gjør godt å ha en slik tradisjon med venninnene, og å ta noen trekk av en joint en gang i måneden synes jeg ikke høres urovekkende ut - så lenge det blir ved den lille mengden og babyen ikke tar skade av det.

Man skal leve litt, til og med mødre skal få lov til det (hehe, sett bort ifra at dette kanskje ikke er lov, sånn offisielt sett, da...) :)

Jeg er enig i at man skal leve litt for seg selv og, og ikke kun for barnet. Og jeg er enig i at å røyke én gang i måneden med venninner ikke er så ille i seg selv.

Men jeg synes det er ille om man velger å ta den sjansen mens man ammer. Tenk om det skader barnet. Kan man da i etterkant klare å tilgi seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har termin om noen få uker (har ikke røyket i svangerskapet nei), og lurer på hvordan det er med røyking (hasj) og amming? Er det det samme som å drikke alkohol? Er det slik at melken har samme "promille" som meg? så når jeg er edru så kan jeg amme som vanlig igjen?

Det som er er at jeg og mine venninner har en tradisjon hvor vi samles alle sammen en dag i måneden ca, leier inn chickflix, kjøper snop, røyker og skravler.. er ikke no narkoman eller noe, men vil gjerne fortsette å være med på denne tradisjonen..

Håper på noen ordentlige svar..

Du skal bli mor for helvete.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er dette et trolleinnlegg? Du er ikke seriøs..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Jeg ser ikke den store skandalen i å spørre om dette. Det er relativt vanlig å pumpe for å kunne drikke, dette er ikke noe verre, det er bare ikke like stuerent å spørre helsesøster om det. Så lenge man spør før man gjør det, og dropper det dersom det ikke er tilrådelig bør ikke dette være noe problem.

Forskjellen mellom hasj og alkohol er at man beholder avfallsstoffene fra cannabis i kroppen mye lengre enn man har alkohol i kroppen. Cannabis innholder også langt flere rusgivende stoffer enn feks alkohol, så det kan være vanskelig å få oversikt over virkningene til alle sammen, og så lenge man ikke vet alt om hvordan disse stoffene påvirker morsmelka ville jeg nok droppet røyking til amminga er over.

Men det er kanskje mulig å delta på jentekveldene, og holde seg til snop og noen øl? Har man gode venninner bør det være rom for at ikke alle røyker, uansett grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke at man stadig skal sammenligne hasj med alkohol jeg da. Hasj er et ulovlig narkotisk stoff!!! Du skal bli mor - være et godt forbilde og forholde deg til Norges lover!

Dessuten kan det skje noe mens ungen er hos barnevakten også. Dette tenker jeg selv på hvis jeg drikker vin. Ikke søren om jeg skal være overstadig beruset om babyen mitt brått må til legevakten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjære om du klarer deg 29 dager utenhasj så klarer du treffe dagen også uten hasj. Vær så snill ikke røykhasj når du ammer plzzzzz for the sake of your beloved child :trist::trist: Den skader lille angelen din.

Her er info om hasj og amming

"Amming og cannabis

Ettersom det aktive virkestoffet i cannabis - THC - er fettløselig, oppkonsentreres det i morsmelk. For et diende spedbarn kan dette få alvorlige følger.

Ammende bør unngå rusmidler i størst mulig grad ettersom disse går over i melken, og kan ha en negativ effekt på melkeproduksjon, melkemengde, sammensetningen og utdrivelsen av morsmelk - i tillegg til at det kan ha en direkte skadelig virkning på spedbarnet. Ethvert rusmiddel som kan føre til at nyfødte blir sløve/døsige, kan være medskyldig i plutselig spedbarnsdød.

Oppkonsentreres i morsmelk

Cannabis er plassert på American Academy of Pediatrics Committee on Drugs sin liste over rusmidler som er ikke skal brukes av ammende mødre. Den aktive komponenten i cannabis, altså virkestoffet som gir rusen, kalles tetra-hydro-cannabinol (THC). THC er fettløselig og absorbers raskt i hjerne og fettvev. Dette betyr at THC oppkonsentreres i morsmelk. Analyser som er gjort av morsmelk hos tunge rusmisbrukere, viser at konsentrasjonen av THC er åtte ganger så høy i morsmelk sammenlignet med blod. Spedbarn som blir utsatt for cannabis gjennom morsmelken, vil teste positivt for dette i 2-3 uker etter at mor har inntatt dopet.

I løpet av barnets første leveår skjer det en enorm utvikling og vekst av hjernen. Dyrestudier har vist at endringer oppstår i hjernecellene til nyfødte dyr som blir utsatt for cannabis gjennom morsmelk. Studier antyder at spedbarn som blir utsatt for cannabis gjennom morsmelken, kan få alvorlige og langvarige effekter av dette, men så langt er det ikke fullført langvarige studier på dette."

Kilde

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/amming-og-marihuana-cannabis-28895.html

Endret av jeg skal ha barn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt holdt meg unna. Man vet så lite om hvilke effekter dette har...

Jeg røykte hasj en gang mens jeg var gravid, før jeg visste jeg var gravid. Var helt nervevrak gjennom hele svangerskapet, og turte selvfølgelig ikke si noe til helsepersonell... Heldigvis gikk alt greit for meg, og jeg har en frisk jente i dag, men jeg var virkelig livredd.

Jeg slutta forresten å røyke hasj når jeg ble gravid. Skal jeg noensinne gjøre det igjen, blir det når barna er voksne og jeg ikke lenger må ta vare på dem. Selv om sannsynligheten for det er liten, kan man risikere å få barnevernet inn i bildet osv. (jeg var av typen som røykte en gang i måneden, og brukte det på samme måte som folk flest bruker alkohol, så jeg var ikke noe vrak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at man stadig skal sammenligne hasj med alkohol jeg da. Hasj er et ulovlig narkotisk stoff!!! Du skal bli mor - være et godt forbilde og forholde deg til Norges lover!

Dessuten kan det skje noe mens ungen er hos barnevakten også. Dette tenker jeg selv på hvis jeg drikker vin. Ikke søren om jeg skal være overstadig beruset om babyen mitt brått må til legevakten.

Og du har vel aldri gjort noe ulovlig siden du fikk barn? Kjørt i 70 km/t i 60 sone fek? Og hvis man alltid skal tenke at det kan skje noe hvis man som forelder er borte, kan man jo like gjerne være hjemme hele tiden? Det finns drosjer som kan ta deg til legevakten hvis det blir absolutt nødvendig, og da regner jeg med at barnevakten fortsatt tar litt ansvar- de vet jo at man har vært på fest.

Angående spørsmålet til TS så tipper jeg et par trekk i måneden ikke er spesielt skadelig, men det er ikke noe jeg vet. Uansett en tradisjon du bør fortsette med så fort du er ferdig å amme :) Godt for kropp og sjel og ha egne interesser utenom barn, selvom mange her inne ikke mener at man bør det! (og de vil nok helt sikkert si at det ikke er bra med en slik interesse, men de om det :regler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...