Frk muffin Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Hei. Nå strikker jeg en genser til hunden min, og har klart det bra helt til slutten av oppskriften. Legger ved link til oppskriften, slik at dere kan lese den, og eventuelt hjelpe meg å tolke slutten. http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=102&d_id=43&lang=no Det jeg lurer på, er dette: Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4 ganger, 1 m 2-3-4 ganger, 2 m 2-3-4 ganger og 3 m 1 gang = 32-50-74 m tilbake på p. Arb måler nå ca 30-39-48 cm. Jeg strikker med rundpinne, og det står at man skal stikke frem og tilbake på pinne, men på hver 2 pinne felle igjen. Hva vil hver andre pinne si? hvis jeg bruker 4 pinner, vil det da si at jeg annenhver pinne skal felle? Og hva står 1 gang for, og 4 ganger? vil det si at jeg skal felle feks 3 masker en gang, neste gang jeg skal felle så skal jeg felle 2 masker på annenhver pinne fire ganger? er helt forvirret jeg nå, og trenger hjelpen fra dere der ute.
Moscato Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Jeg strikker med rundpinne, og det står at man skal stikke frem og tilbake på pinne, men på hver 2 pinne felle igjen. Hva vil hver andre pinne si? Du held fram med å bruke rundpinnen, men i staden for å strikke rundt og rundt, må du snu for kvar omgang. Du kan sjølvsagt strikke arbeidet over på andre pinnar, men det er berre tungvint og vanskeleg. Når du strikkar fram og tilbake blir då ein omgang (ein gong bort til enden) det same som ein pinne. Når du snur og strikkar tilbake er det neste pinne. Når du skal felle på annakvar pinne betyr det altså at du skal felle anten kvar gong du er på vrangsida, eller kvar gong du er på rettsida (eg ville vald rettsida her). Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p – samtidig felles det i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2-3-4 ganger, 1 m 2-3-4 ganger, 2 m 2-3-4 ganger og 3 m 1 gang = 32-50-74 m tilbake på p. Arb måler nå ca 30-39-48 cm. Og hva står 1 gang for, og 4 ganger? vil det si at jeg skal felle feks 3 masker en gang, neste gang jeg skal felle så skal jeg felle 2 masker på annenhver pinne fire ganger? er helt forvirret jeg nå, og trenger hjelpen fra dere der ute. Der det står ulike gongar, så har jo det å gjere med kva for ein storleik du strikkar. Eg har markert i tjukt dei rette tala for den minste storleiken, og så utdjupar eg det under her: Når du no er på startpunktet på ein omgang, så snur du og strikkar tilbake på vrangsida (hugs å strikke mønster etter diagrammet, med vrange masker på vranga osb). Når du kjem tilbake til startpunktet att, snur du igjen slik at du er på rettsida av arbeidet. Fell 3 m i starten og 3 m på slutten av omg. Strikk tilbake på vrangsida utan å gjere noko spesielt. På neste omg feller du 2 m på starten og 2 m på slutten. Tilbake på vranga, og deretter fell 2 m på starten og 2 m på slutten av neste pinne på rettsida. Då har du gjort det to gongar slik det står i oppskrifta. Slik held du fram med å felle på kvar pinne på rettsida (altså kvar 2.pinne) til du har felt det som står. Vart det forståeleg? Om du strikkar ein anna storleik må du sjølvsagt bruke dei andre tala, men det har du jo gjort tidlegare i oppskrifta òg Endret 14. mars 2012 av Moscato
Frk muffin Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 14. mars 2012 Tusen takk for svar, Moscato! Forstod alt det du forklarte. Da kan jeg endelig bli ferdig med strikkeprosjektetmitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå