Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Arkana

Anbefalte innlegg

Buche de Nöel

3 egg

½ kopp sukker

⅓ kopp maisenna

1 ts bakepulver

2 ss kakao

½ kopp aprikossyltetøy

1 ss brandy/konjakk

½ kopp kremfløte

100 g hakket mørk sjokolade

¼ kopp sukker

¼ kopp vann

2 eggeplommer

2 ts kakao

60 g smør

½ kopp kremfløte

Visp eggene tykke og kremete, visp gradvis inn sukker. Vend inn siktet maisenna, bakepulver og kakao. Hell i en 25 x 30 cm langpanne og stek ved 180-190 grader i 12 minutter. Hvelv over på et sukret papir, rull sammen med bakepapiret fra pannen over og la avkjøles til romtemperatur.

Smelt sjokolade, og avkjøl. Bland sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret er oppløst. Kok opp og la koke uten lokk og uten å røre i 2 minutter. Visp eggeplommene og visp gradvis inn varm sirup. Visp inn sjokolade og siktet kakao, så mykt smør. La stå i kjøleskap 30 minutter. Stivpisk kremfløten og vend inn 1/4 av sjokoladekremen.

Rull ut kaken igjen, bre over syltetøy blandet med brandy, bre så over kremfløten. Rull sammen og sett på brett. Sett i kjøleskap noen timer eller over natten. Skjær av en diagonal skive av kaken som settes på siden som en gren på stammen. Bre over sjokoladekremen og dra en gaffel over slik at det ser ut som bark. Dryss over melis (som sne) før servering.

Juleølkake

2 dl lys sirup

½ dl smeltet smør

2 egg

6 dl hvetemel

2 dl juleøl

¼ ts hver av muskat, allehånde og malt nellik

½ ts kanel

½ ts salt

2,5 dl rosiner

1,5 dl hakkede valnøttkjerner

1 ½ ts bakepulver

Bland sirup og smør. Pisk inn egg, ett om gangen. Bland krydder i melet og tilsett bakepulver, nøtter og rosiner. Ha ølet i eggeblandingen og rør inn melet, litt etter litt. Hell i en godt smurt brødform og stekes lavt i ovnen ved 180-200 grader i ca 50 minutter.

Stollen - Østerriksk julebrød

1,5 dl melk

50 g sukker

2 ts tørrgjær

250 g hvetemel

¼ ts salt

110 g mykt smør

1 stort vispet egg

40 g korinter

50 g lyse rosiner

40 g hakkede tørkede aprikoser

25 g cocktailbær, delt i fire

25 g syltet sitrusskall, delt i små terninger

25 g hakkede mandler

revet skall av ½ sitron

175 g marsipan

110 g melis

1 ss sitronsaft

Varm melken og tilsett 1 ts salt + gjæren. La stå til den blir skummende på toppen. Sikt 300 g av melet i en bolle sammen med salt og resten av sukkeret. Hell i melkeblandingen og tilsett smør og egg. Bland godt. Kna inn frukter, sitrusskall, nøtter og sitronskall. Kna godt. Dekk til og la heve til dobbel størrelse. Kna igjen, evt med mer mel. Kjevle ut til en deig ca 25 x 20 cm. Form marsipan til en lang pølse og legg den i midten av deigen. Form deigen rundt marsipanen og legg på et stekebrett. La etterheve til dobbel størrelse og stek ved 190 grader i 35-40 minutter. La avkjøles på brettet 5 minutter før den legges på rist.

Lag glasur av melis og sitronsaft og bre den utover kaken mens den ennå er varm. Smaker nydelig mens den er nystekt, med litt smør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare to dager til vi reiser til Stavanger, og bare en uke til vi reiser til Narvik. :hoppe:

Jeg har ikke rukket å klippe håret enda, tror jeg må gjøre det i Stavanger. Tenker det er enklest å gjøre det på Kvadrat, for der er det nok av andre butikker som samboeren min kan titte i mens jeg blir klippet. Tror ikke jeg skal driste meg til å kjøre til Kvadrat alene, ville nok ikke funnet veien. Jeg synes vi alltid kjører inn og ut av alle slags forskjellige kommuner og steder i området der på vei til eller fra byen eller Kvadrat. Plutselig er vi i Sola. Oi, kan det være Tananger (eller hva de nå heter alle disse stedene)? Der var det visst Sandnes ja. Og nå er vi i Stavanger igjen. :overrasket:

Tror jeg skal slå på ovnen nå slik at jeg får spist snart. Tar jo nesten halvannen time å bake de gigantpotetene mine. Har lyst på noe godt. Noe som ikke er den store esken med belgisk konfekt, de to pakkene med Snickers og Twix, den store esken med Fazermint, de to posene med Fox og Zoo eller den store Celebrations-boksen som vi har liggende rundt omkring. :sjenert::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å klippe håret enda, tror jeg må gjøre det i Stavanger. Tenker det er enklest å gjøre det på Kvadrat, for der er det nok av andre butikker som samboeren min kan titte i mens jeg blir klippet. 

Da anbefaler jeg Modern design, og spør etter Aliss, hun er kjempeflink synes jeg. Flink til å klippe etter den fasongen en har, og evt velge farge etter typen. Hun er ikke en sånn som klipper slavisk etter hvordan motebildet er ;)

:tommel:

Og pyshj! Ikke noe problem å kjøre til Kvadrat!?! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg Modern design, og spør etter Aliss, hun er kjempeflink synes jeg. Flink til å klippe etter den fasongen en har, og evt velge farge etter typen. Hun er ikke en sånn som klipper slavisk etter hvordan motebildet er ;)

Tusen takk for tips. :-D Satt akkurat og lurte på hva jeg skulle velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pyshj! Ikke noe problem å kjøre til Kvadrat!?! :tunge1:

Ikke når man er innfødt nei. :ler: Kanskje jeg skal prøve det bare for moro skyld. Får vel starte hjemmefra en times tid før timen da, i tilfelle jeg kjører meg vill og havner langt ut på Jæren eller noe sånt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en vanvittig fantasi hvis jeg våkner midt på natten eller tidlig om morgenen og er sånn halvvåken og døsig. For noen dager siden våknet jeg av en rar lyd fra kjøkkenet (som ligger vegg i vegg med soverommet). Det kom tydelig fra matplassen til pusekatten vår. Det ligger en avis på gulvet og fatene hennes oppå (hun spiser som en gris, 10 griser). Og jeg hørte tydelig en skrapelyd fra papiret og så klirr fra tallerkener, skrap - klirr - skrap - klirr. Og der jeg ligger, ikke helt våken, forestiller jeg meg at samboeren min har stått opp som vanlig og skulle lage seg frokost. Men så ble han dårlig og datt på gulvet og kommer seg ikke opp. Så for å varsle meg så ligger han der på gulvet og drar i papiret for at det skal klirre i tallerkenene, sånn at jeg våkner av lyden og kan hjelpe ham. Hvor tar jeg dette fra?! :ler:

Det viste seg altså kun å være vår papirtyggende katt som hadde funnet ut at gammelt avispapir med størknet kattemat på var en ypperlig før-frokost-snacks. Hun satt som et lite ekorn på gulvet med papir mellom forpotene mens hun rev løs biter med tennene. :ler::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vanvittig fantasi hvis jeg våkner midt på natten eller tidlig om morgenen og er sånn halvvåken og døsig.

Hehe, akkurat sånn er jeg også! Jeg bor jo i kollektiv, og spesielt dersom han ene kommer hjem etter en fuktig kveld på byen, så klarer jeg å innbille meg med mest utrolige. Stakkar, han går jo stort sett pent og stille inn (ikke så lett med den ytterdøra vi har, så derfor våkner jeg likevel), og legger seg ganske raskt uten å gjøre noe mer "galt" enn å ta en tur på badet. Men jeg har altså klart å innbille meg så mye utrolig rart, både at han lager mat og glemmer den slik at det holder på å bli brann (han lager aldri mat når han er full, kjøper en kebab om han er sulten), at han går ut igjen og glemmer å låse, eller i det heletatt... Og jeg får jo selvfølgelig ikke sove igjen før jeg har vært oppe og sjekka at alt er OK. Noe det selvfølgelig alltid er. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der jeg ligger, ikke helt våken, forestiller jeg meg at samboeren min har stått opp som vanlig og skulle lage seg frokost. Men så ble han dårlig og datt på gulvet og kommer seg ikke opp. Så for å varsle meg så ligger han der på gulvet og drar i papiret for at det skal klirre i tallerkenene, sånn at jeg våkner av lyden og kan hjelpe ham. Hvor tar jeg dette fra?!  :ler:

Så utrolig bra :hoho: Pusen var sikkert kjempesøt der hun satt med avispapiret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er så skjønn. Og elsker papir. Det hender rett som det er at vi står opp en morgen og finner baderomsgulvet dekket av små biter toalettpapir. Da har hun sittet der og revet rullen i stykker. Eller hvis vi har lagt fra oss et blad på gulvet eller rullen med kjøkkenpapir eller noe sånt, da koser hun seg skikkelig. Så søtt, akkurat som et lite ekorn. :ler:

:vinke: til Nivea og Fakse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er denne dagen snart over. Skal ta meg et bad og så er det sengetid. Samboeren min jobber halv dag i morgen, skal til en kunde. Jeg skal en tur på Oslo City og handle litt og så møter jeg ham der og vi kjører til Stavanger. Tar med laptop'en så jeg titter nok innom hver dag som vanlig. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Kjære matguru... ;)

Snart på tide med julebrunsj... Har tenkt til å lage roastbiff, waldorfsalat, eggerøre og en rekke andre ting ved siden av det jeg kjøper inn. Har du noen gode påleggsalater på lur kanskje?

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsener fra dere alle sammen. :klem:

Det var en lang dag i går, vi kom oss av gårde i 15-tiden og var i Stavanger rundt midnatt. Og her er det faktisk sne! Det hadde jeg ikke ventet akkurat. Det var godt å sove i allefall. Nå er samboeren min i dusjen og så skal vi spise frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...