Gå til innhold

Tar dere hensyn til mat og alkohol under prøving?


Sorella

Anbefalte innlegg

Vi prøver og man vet jo ikke om "den sitter" før testen er positiv. Tar dere hensyn til maten dere spiser, m.a.o. ikke rått kjøtt (en saftig biff f.eks., eller tartar, elller carpaccio), ikke sushi, ikke modne oster etc.Og hva med alkohol? Vi er ofte i selskaper eller vennemiddager i helgene og da blir det jo litt alkohol.....

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Jeg kjører :sjarmor: Og så er jeg ikke noe glad i rått kjøtt.

Jeg har faktisk fått litt avsmak for alkohol etter at vi begynte å prøve. Underbevisstheten som slår inn, sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever som normalt inntil evnt. positiv CB...

Når man er prøvere vil man jo vite at man er gravid veldig tidlig, ofte bare 14 dager etter el., så ingen skade har nok skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Men hvis jeg ikke vet når (om) jeg har EL (uteblitt mens pga. at jeg sluttet på p-piller, ELLER kanskje gravid!?!) så vet jeg heller ikke når jeg kan bli gravid. Jeg må vel bare teste med jevne mellomrom hvis mens ikke kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og foster deler ikke blodomløp de første ukene, så da vi prøvde levde jeg akkurat som normalt. Tenk på de stakkar'ne som prøver i årevis da. Skal de "aldri" få ta seg rått kjøtt, upaseurisert ost eller alkohol? Nei, man skal ha et liv selv om man prøver å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde stort sett normalt de ukene vi var prøvere. Spiser ikke rått kjøtt/rå fisk til vanlig, og liker ikke så godt andre oster en type norvegia.

Alkohol holdt jeg meg borte fra. Drikker sjelden, så det var ikke den store forskjellen. Jeg vet at en ikke deler blodomløp i begynnelsen osv, men syns likevel det ikke var verdt å drikke noe. Det har vært forsket lite på temaet, og dersom noe går galt, vil jeg slippe de uunngåelige tankene om jeg gjorde noe galt.

Men jeg reagerer ikke på at mange tar et glass eller to selv om de er prøvere. Spesielt ikke de som prøver i månedsvis/årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er greit og leve mest mulig som normalt. Selv spiste jeg det jeg hadde lyst på og drakk ganske mye rødvin! En vet jo aldri hvor lenge en kommer til å prøve før det blir klaff heller... Ta heller kosttilskudd og folat! Da er du sikret mener jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og foster deler ikke blodomløp de første ukene.

eh.... det gjør de vel aldri de neste ukene heller....

Men som svar til spørsmålet. Nei jeg legger ikke om kostholdet i prøveperioden. Lever mest mulig normalt inntil to streker dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om en undersøkelse som viste at par som drakk vin i prøveperioden ble fortere gravide enn de som drakk sprit eller øl. De parrene som ikke drakk alkohol ble senest gravid av alle... Denne undersøkelsen ble referert i Henne, så det er ikke bare tull.

Det er sikkert ikke snakk om store mengder alkohol, men sånn innimellom, så det er sikkert bare å leve som normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste om en undersøkelse som viste at par som drakk vin i prøveperioden ble fortere gravide enn de som drakk sprit eller øl. De parrene som ikke drakk alkohol ble senest gravid av alle... Denne undersøkelsen ble referert i Henne, så det er ikke bare tull.

Det er sikkert ikke snakk om store mengder alkohol, men sånn innimellom, så det er sikkert bare å leve som normalt.

Når ble Henne en vitenskapelig journal? Er selv en helsefaglizmurf av utdannelse og humrer ofte for meg selv når jeg leser om helsefaglige spørsmål i ukeblad etc. Det meste av det som skrives der bør tas med en stooooor klype salt.

En ting man bør holde seg unna (om mulig) dersom man prøver er tabletter som inneholder kortison. Om man tar kortison på dag 16 eller 17 (det er bare en dag, men husker ikke helt hvilken i farta :oops: ) er faren for at barnet blir født med hareskår veldig, veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også lest dette med at LITT alkohol var bra for å bli gravid. Men selve konklusjonen som en del vitenskapsblader her Henne :-) fort glemmer å skrive om er at: drikker du alkohol blir du gjerne litt lystigere, og er du lystigere er det enklere å ha sex....

Så alkohol har betydning for at du har sex ikke for at du blir gravid.

Beklager å ødeleggen en slik fin nyhet det ville vært. Hadde åpnet en flaske rødvin hver kveld jeg om det hadde hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder egentlig ikke bare mat og alkohol. Jeg studerer kjemi, og har lest at av barn som blir født, har ca 7% av disse misdannelser, der opptil 5% skyldes kjemiske stoffer! Ble veldig overrasket! Men så sier de lærde. Kanskje unngå f.eks maling og løsemidler også! Og røntgen!

Bare et råd fra meg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o

Hadde ikke orket å holde meg unna altmulig!!!! Vi som prøver i årevis må leve som sagt tidligere....

Vi har selvsagt bestemt oss for å kutte ut (blir vel stort sett jeg da...men!)uheldige "nytelsesmidler" etc. om vi skulle være så heldige at vi blir gravide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever som normalt. Det er fort gjort å bli overfokusert på at en prøver og prøver og prøver (og ikke får det til) dersom en skal holde seg unna visse typer mat og drikke absolutt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...