Gå til innhold

Jeg forstår ikke helt dette. Trenger hjelp!


Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Jeg skal begynne på medisin ang ufrivillig barneløshet nå, men det er noe jeg ikke helt forstår. Trenger derfor hjelp av flinke KG brukere.

- Jeg fikk mensen den 5 januar

- Skal begynne på spray den 24 januar

- Rundt den 2 februar venter jeg neste mens

- Den 11 februar begynner jeg på sprøyte

- Den 20 februar til ultralyd

- I uke 9 klar for egguthentingen (dersom ultralyden viser det)

- Rundt den 1 mars er det egentlig mens igjen.

Det jeg ikke frostår at det kan være egguthenting i uke 9, når det egentlig er en ny mens periode i uke 10.

Er det noen som forstår meg, så vet hvordan dette er og som kan forklare meg det??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!!

Først: Lykke til med prøverørsforsøket!! Jeg har akkuratt gått igjennom IVF-behandling selv, og er i uke 7 i termin (gravid på første forsøk - hurra!!).

Sprayen som du går på først inneholder stoffer som nedregulerer eggstokkfunksjonen din, dvs. at eggstokkene dine slutter å produserer egg på normal måte. Vanligvis produserer kroppen 1-2 egg i mnd., men du skal gå på hormonsprøyter som inneholder stoffer som øker eggproduksjonen. Sykehuset ønsker at du skal produsere 5-10 egg, slik at de har noen å "jobbe" med!

Sprayen setter deg inn i "overgangsalder"-fasen, og hormonsprøytene øker eggproduksjonen. Det siste du gjør er å sette en eggløsningsspray som skal gjøre det enklere å hente ut eggene.

Derfor skal du ikke få mensen etter den første mensen du før etter påbegynt spray. Og blir du gravid, får du ikke mensen i det hele tatt!

Forsto du dette? Jeg håper dette er korrekt, det er ganske komplisert synes jeg. Kanskje andre har mer utfyllende kommentarer??

Lykke til :ler::ler:

Krølla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit det her, men det er jo derfor vi har fått denne linken. Så du kan spørre likesinnede om ting du lurer på. :klø:

Jeg bruker meg selv som eksempel for jeg er midt oppe i mitt 2. forsøk nå. :tommel:

Jeg ringte til sykehuset da jeg fikk mensen 14. november 2003. Da fikk jeg tilsendt medisiner og alt jeg trengte før forsøket skulle starte.

3. des startet jeg med nedregulering (spray).

ca. 15. des fikk jeg en mens liknende blødning

24. des startet jeg med hormonsprøyter

2. januar var jeg på ultralyd

5. januar tok jeg ut egg

7. januar satte jeg inn egg

- Og nå er jeg på rugedag 6 og mensen kommer forhåpentligvis ikke.

Du må gjerne gå inn i dagboken min og lese. Den startet jeg da jeg startet med det forrige forsøket.

Lykke til videre!

Klem fra

Zianta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Tusen takk for hjelpen. Nå forstår jeg litt mer. Gleder/gruer meg til å begynne på medisinene. Tenker da på alle bivirkningene.

Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at du får bivirkninger. Det er ikke alle som gjør det. Ved det første forsøket fikk jeg litt hodepine etter ca. 10 dager på spray og hetetokter etter 14 dager, men alt ble borte da jeg startet med sprøyter.

Andre gangen fikk jeg ikke bivirkninger i det hele tatt. Det er forskjellig fra person til person og fra gang til gang. Noen blir humørsyke, noen blir trøtte, men jeg har fått inntrykk av at de fleste som merker noe får litt hodepine.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Zianta. Lurer bare på hvordan din kjære gjorde det med jobben sin ( sykemeld, permisjon el??) da dere var i trondhein?? Vi må nemlig reise ganske langt når vår tid er kommet for IVF, og jeg vil ha min kjære der hele tiden!! Er det noen som har peil på ventetiden i Tromsø??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Trondheim får jeg sykemelding for hele perioden fra UL til og med tilbakesetting + en reisedag. Mannen min fikk sykemelding i 4 dager. Uttaksdag og Innsetting + 2 reisedager. I tillegg fikk han 3 dager betalt permisjon fra jobben. :D

Vet ikke hvor lang ventetid det er i Tromsø, men jeg har hørt at de tar masse blodprøver og UL sjekker før selve uttaket. Sist vi var i Trondheim var det ei som bodde på samme hotell som oss. Hun hadde hatt 2 forsøk i Tromsø tidligere (på den "gamle ordningen") og da måtte hun være i Tromsø i ca. 14 dager tilsammen. De bodde også et stykke unna slik at de måtte bo på hotell. På St. Olav slapp hun unna med 6 dager. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Zianta. Venter på brev fra Tromsø i morgen.... Blir så spennende å komme igang etter 4 års prøving- Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tonje28

Hei.

Fra søknad ble sendt til første info.møte tok det litt under ett år. Har fått beskjed om å regne med at jeg må være i Tromsø 8-10 dager. Mannen skal være med hele tiden :D , men han får kun sykemelding uttaksdatoen :evil:

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er brevet endelig kommet, og jeg skal ringe inn første mens ( som er i beg av feb), og jeg krysser fingrene for at de har plass til oss da. Tror ikke jeg har tålmodighet til å vente lenger.........

Beregnet tid i Tromsø er 8-10 dager ( sto i brevet), og min kjære skal/ må være der hele tiden i lamme meg. Han får kanskje prøve å søke om perm med lønn på jobben, eller snakke med fastlege her hjemme om sykemelding!!??!! Vil gjerne ha tips eller info om det vi nå skal gi oss i kast med......

Lykke til dere andre som er kommet lengre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Tonje. Regner med å få mens i begynnelsen av neste uke, og skal da ringe inn mens til Tromsø. Tror dere det er stor sannsynlighet for at vi kan starte da, eller er det mange i samme "løypa" og at vi må vente??? Er du kommet langt da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...