Gå til innhold

Skal man dele årslønn på 11 eller 12 måneder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal man dele årslønnen på 11 eller 12 måneder i og med at den ene måneden får feriepenger og ikke lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man dele årslønnen på 11 eller 12 måneder i og med at den ene måneden får feriepenger og ikke lønn?

Dele på 12, da feriepenger er inkludert i årslønn. Dele på 1950 og du får timelønna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at det første året man jobber et sted, får man "mindre" lønn (for man får jo ikke betalt når man tar ut ferie), og så får man det igjen som feriepenger neste år? Eller man kan velge å ikke ta ut ferie; få betalt alle 12 månedene, og allikevel ha feriepenger å ta ut neste år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at det første året man jobber et sted, får man "mindre" lønn (for man får jo ikke betalt når man tar ut ferie), og så får man det igjen som feriepenger neste år? Eller man kan velge å ikke ta ut ferie; få betalt alle 12 månedene, og allikevel ha feriepenger å ta ut neste år?

Det stemmer!

Første året har man ikke noe feriepengegrunnlag, og da får man ikke feriepenger. Av den grunn kan man søke sin arbeidsgiver om å ta ut mindre ferie, jobbe og få lønn i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deles på tolv, tolv måneder i ett år.

Jeg vet det, men siden man bare får lønn i 11 måneder lurte jeg på om man skulle dele på 11?. Den 12. Måneden får man jo feriepenger.

Så det vil si at dersom man får tilbud på 450.000 i året så er det inkl. feriepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det, men siden man bare får lønn i 11 måneder lurte jeg på om man skulle dele på 11?. Den 12. Måneden får man jo feriepenger.

Så det vil si at dersom man får tilbud på 450.000 i året så er det inkl. feriepenger?

Feriepengene får du regnet ut fra året før.

Si at du begynte å jobbe i januar og fikk tilbaud om 450 000 kr i året. Da får du kun 450 000 kr dette året uten feriepenger, fordi du ikke jobbet ifjor.

Men jobbet du ifjor, og har 450 000 iår, så er det inkludert feriepengene ... tror jeg, tralala?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil si at dersom man får tilbud på 450.000 i året så er det inkl. feriepenger?

Nei, det vil si den årsinntekten man hadde hatt dersom man jobbet alle 12 månedene. Feriepenger regnes ikke med når man omtaler årslønn i tilbud/avtaler, da der er et resultat av fjoråret og ikke inneværende år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis man begynner i september så har man opptjent litt feriepenger.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det vil si den årsinntekten man hadde hatt dersom man jobbet alle 12 månedene. Feriepenger regnes ikke med når man omtaler årslønn i tilbud/avtaler, da der er et resultat av fjoråret og ikke inneværende år.

Men skal man dele på 11 eller 12 måneder da? Jeg blir bare mer forvirret.

Jeg har fått tilbud om 450.000, skal begynne 1. august. Ønsker altså å finne ut hvor mye jeg tjener i måneden og noen jeg har snakket med sier jeg skal bare dele på 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i skattekalkulatorer deler de det på tolv iallefall, men man betaler kun normalskatt i 10.5 måneder, dvs at summen er høyere i desember og når du får feriepenger.

Dvs at de mener at 450 000 skal deles på 12 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen jeg har snakket med sier jeg skal bare dele på 11.

Skjønner du ikke at de tar feil? Del på tolv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man dele på 11 eller 12 måneder da? Jeg blir bare mer forvirret.

Jeg har fått tilbud om 450.000, skal begynne 1. august. Ønsker altså å finne ut hvor mye jeg tjener i måneden og noen jeg har snakket med sier jeg skal bare dele på 11.

Du skal dele på 12, altså er din brutto månedslønn 37.500 kr.

Du har ikke betalt ferie, så hvis du (i likhet med de fleste) tar ut full ferie blir du trukket en måned i lønn pga det. LØNNA du får utbetalt i løpet av et år der du tar full ferie blir dermed 11/12 av årslønna di. Men, alle som har jobbet året før har tjent seg opp feriepenger, som blir betalt istedenfor lønn den måneden man ikke får lønn pga ferieavvikling.

Første året i full jobb får man dermed MINDRE utbetalt enn det årslønna sier, hvis man tar ferie. Som nyansatt har man derimot lov til å la være å ta full ferie, siden man kan lide økonomisk av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årslønna skal deles på 12 måneder. Hvis du ikke tar ferie, får du lønn i 12 måneder. = den årslønna du har fått oppgitt.

Tar du ferie, trekkes 1 månedslønn ca(25 dager), og så får du evnt utbetalt feriepenger, hvis du har opptjent disse året før. Hvis ikke, får du ikke penger dagene du har ferie.

Årslønna er altså for 12 måneden gitt at du ikke tar ut ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal man dele på 11 eller 12 måneder da? Jeg blir bare mer forvirret.

Jeg har fått tilbud om 450.000, skal begynne 1. august. Ønsker altså å finne ut hvor mye jeg tjener i måneden og noen jeg har snakket med sier jeg skal bare dele på 11.

Man skal dele på 12. Det er som kjent 12 måneder i ett år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal dele på 12. Det er som kjent 12 måneder i ett år..

Men du jobber normalt ikke hele året. Og feriepenger er et prosentsats som holdes tilbake - frem til ferie.

Jeg er helt sikker på at en del lønns(med)arbeidere roter med dette.

Jeg stiller et annet spørsmål:

Når man begynner i ny jobb og får opplyst årslønn, så vil jeg anta at dette også inkluderer feriepengene som opparbeides for utbetaling året etter. Feriepenger er jo lønn som forskyves til frem i tid. Eller er det regler som sier noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...