Gå til innhold

Påkjørsel bakfra....


Gjest Reza08

Anbefalte innlegg

Sist lørdag, ble jeg påkjørt bakfra mens jeg sto stille for å slippe frem de jeg hadde vikeplikt for før jeg kunne svinge til venstre. Hadde stått der i minst 10 sekunder, så bilen komme i 50-60 km uten et eneste tegn til å bremse ned. Etter kort tid sa det pang, føreren gikk ut av bilen, som var en relativt ung kvinne, rundt 20 år, vi diskuterte i veien et liten stund, før vi kjørte på en pakeringsplass like ved, hvor vi skrev skademelding, hun var polsk, og hadde ikke så gode norskkunnskaper, så det ble litt vanskelig. Hennes mor var også tilstede, og hun var eieren av bilen. Heller ikke hun var så god i språket. Hun prøvde seg med å skylde på meg, hvor hun sa at jeg ikke blinket, men gikk fort over til å skrive på skademeldingen. Hun spurte om det var greit at jeg gikk til en takserer for å få en takst på skadene på min bil, så skulle hun betale. Dette på grunn av at hun hadde opparbeidet seg full bonus på sin forsikring, og ville helst ikke benytte seg av det, grunnet store tap i bonuser etc. Det gikk ikke jeg med på, har hørt at det er mye tull med sånt, og gikk videre med det til forsikringsselskapet. Hennes bil hadde fått omfattende skader på høyre side, mens jeg haddde fått en ganske stor bolk i venstre støtfanger, og mange riper i lakken, i tillegg til noen skader på den ene hjulet. Hun klarte akkurat å svinge unna min bil, så hun bare sneiet. Glad for dette egentlig, for hadde hun truffet midt i min, så hadde alle vi stor sjans for å få nakkeskader. Det kom en bil i motgående kjøreretning akkurat i det øyeblikker hun svingte unna, så det er et under at hun klarte å komme seg imellom oss. Var i møte hos forsikringsselskapet i dag, og bare skadene på min bil, fikk en takst på 23.000 kr, mens hennes bil var skrapt og bolket opp på hele høyresiden, og man vil anta et beløp på minst 50.000 kr der. Hva synes dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PinkLeaf

Jeg vet ikke helt hva du spør etter, men ang å gjøre opp utenom forsikringsselskapet så er det vanlig å få tilbud om det selv om du meldte det inn. Jeg har bare hatt gode opplevelser med den ordningen.

Etter det du skriver er det svært sannsynlig at hun blir tilkjent skyld, så da er jo du safe.

Dette er jo en svært vanlig situasjon, har opplevd det tre ganger selv. Sååeh, jeg lurer egentlig på hva du faktisk spør om synspunkter på..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris deg lykkelig over at du ikke fikk en nakkeslengskade. Jeg fikk det i 2008 og det er ikke tvil om skyld, men motpartens sitter og grafser i alle mine legejournaler og finner ting for å komme unna ansvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sist lørdag, ble jeg påkjørt bakfra mens jeg sto stille for å slippe frem de jeg hadde vikeplikt for før jeg kunne svinge til venstre. Hadde stått der i minst 10 sekunder, så bilen komme i 50-60 km uten et eneste tegn til å bremse ned. Etter kort tid sa det pang, føreren gikk ut av bilen, som var en relativt ung kvinne, rundt 20 år, vi diskuterte i veien et liten stund, før vi kjørte på en pakeringsplass like ved, hvor vi skrev skademelding, hun var polsk, og hadde ikke så gode norskkunnskaper, så det ble litt vanskelig. Hennes mor var også tilstede, og hun var eieren av bilen. Heller ikke hun var så god i språket. Hun prøvde seg med å skylde på meg, hvor hun sa at jeg ikke blinket, men gikk fort over til å skrive på skademeldingen. Hun spurte om det var greit at jeg gikk til en takserer for å få en takst på skadene på min bil, så skulle hun betale. Dette på grunn av at hun hadde opparbeidet seg full bonus på sin forsikring, og ville helst ikke benytte seg av det, grunnet store tap i bonuser etc. Det gikk ikke jeg med på, har hørt at det er mye tull med sånt, og gikk videre med det til forsikringsselskapet. Hennes bil hadde fått omfattende skader på høyre side, mens jeg haddde fått en ganske stor bolk i venstre støtfanger, og mange riper i lakken, i tillegg til noen skader på den ene hjulet. Hun klarte akkurat å svinge unna min bil, så hun bare sneiet. Glad for dette egentlig, for hadde hun truffet midt i min, så hadde alle vi stor sjans for å få nakkeskader. Det kom en bil i motgående kjøreretning akkurat i det øyeblikker hun svingte unna, så det er et under at hun klarte å komme seg imellom oss. Var i møte hos forsikringsselskapet i dag, og bare skadene på min bil, fikk en takst på 23.000 kr, mens hennes bil var skrapt og bolket opp på hele høyresiden, og man vil anta et beløp på minst 50.000 kr der. Hva synes dere om dette?

Oppskriften ved sånne ulykker der du er uten skyld er som følger:

Det skrives skade melding, du leverer din del til ditt selskap, skaden takseres, du leverer bilen på avtalt verksted og får bilen reparert. Motparten kan velge i samråd med sitt selskap hva som er best for henne: enten ta det gjennom sin ansvarsforsikring(med påfølgende bonustap) eller betale fult ut for reparasjonen. Hva som lønner seg regner selskapet ut.

Oppgjøret mellom motpart og dennes selskap er ikke noe du trenger tenke på.

Det viktigste!: Skriv skademelding. Du har kanskje ikke noen fysiske skader nå, men det kan komme senere. Nakkesleng er skumle saker.

Hva tror du forsikringselskapet sier når du kommer 7 måneder etter ulykken og påstår du har fått nakkesleng skade? Nei, du har jo aldri levert noe skademelding i forbindelse med dette uhellet, så du får ikke erstatning fra oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det igjennom forsikringsselskapet. Har prøvd meg en gang utenom og det var en dårlig deal. Ved påkjørslel bakfra så er det hun som er den skyldige. Er dere ikke enige i hendelsesforløpet så skriver du bare din egen skademelding. Jeg har selv opplevd at motparten trenerte saken, men det ble løst helt fint av forsikringsselskapet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macha Mong Ruad

Hvorfor så skeptisk til privat oppgjør? Så lenge man får takst på skaden er da det en helt ok måte å gjøre det på. Selv om det er motpartens skyld trenger man ikke å være så kjip som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det, det kan jo hende hun var ærlig, og gjorde opp for seg på den måten, men har hørt om folk som har måttet slite med å få pengene tilbake ved denne metoden, men mye mindre stress hvis man bruker forsikringsselskapet, og det er helt safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok skadeoppgjør privat. Men jeg forlangte å få bilen min taksert. Det var en skade som åpenbart ikke var min skyld - det var kameraovervåket område og jeg og flere andre var tilstede. Vi skrev skademelding, så jeg hadde den signert og kvittert, men gjorde avtale at jeg skulle få skaden taksert ila kommende uken og melde fra til føreren av andre bilen om summen det ble på, og at han kunne få sjanse til å gjøre opp privat.

Skaden kom på 18 000 og vi møttes og skrev en enkel kontrakt om oppgjøret og han førte over penger til meg dagen etter.

Dette er fire år siden. Jeg er superfornøyd. For jeg fikk fikset bilen privat hos en god venn for 6000 kroner og fikk meg nye hagemøbler. Snusk? Neh. Vennen min jobbet gratis for meg. Jeg byttet biljobb mot å låne bort elektrikermannen min en helg litt senere.

Men jeg ville nok, i din situasjon, kanskje også forlangt forsikringselskapet. Ikke fordi de var polske, men på grunn av språkproblemene alene. For å unngå noe tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fikk løst det på den måten, det ble en vinn-vinn situasjon i ditt tilfelle, og det er en fordel. Tror det var et lurt trekk å gjøre det på denne måten i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...