Gå til innhold

Løpe 5 km.


Momseguri

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest svarene her, tenker jeg at dette kan være en plan:

Jeg er på tredemøllen i 30 minutter, og prøver å strekke meg mot 5 km. på den tiden. Altså både jogger, løper og går jeg i 30 minutter og målet mitt blir å klare 5 km. på de 30 minuttene jeg befinner meg på møllen. (Altså ikke nødvendigvis å løpe i 30 min. sammenhengende). Høres det ut som en grei plan?

Nei, jeg syns fortsatt du har målet i feil ende når du går på mølla med mål om å klare et såpass "høyt" mål i begynnelsen. Høres ut som du fort kan miste motivasjonen hvis du ikke er i form til å løpe 5 km enda. det er ganske krevevende å løpe 5 km når utgangspunktet ditt er å ikke klare 5 min sammenhengende en gang. Tror du vil få bedre opplevelser og mestringsfølelser og klare å se fremgang hvis du starter med mindre delmål.

Men for all del, mål er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skeptiske folk er da :klo: Men ok, si 1 km. da. Hvor lang tid bør man bruke på å løpe 1 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Skeptiske folk er da :klo: Men ok, si 1 km. da. Hvor lang tid bør man bruke på å løpe 1 km?

Det er en grunn til det, du kan fort få kjipe belastningsskader som beinhinnebetennelse om du kjører på som du planlegger.

Følg løplabbets 5km program, ta det gradvis, og slutt å sammenligne deg selv med andre som har trent lengre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan av erfaring forklare hva "skeptikerne" egentlig advarer mot.

Jeg skulle begynne å trene nå over jul, og hadde lyst til å begynne å løpe, noe jeg aldri har drevet med, selv om jeg er i ganske god form. Jeg gikk opp på mølla, og tenkte at jeg skulle være der en time, om det så bare ble gåing, men jeg skulle gjøre et ærlig forsøk i å presse meg selv.

Jeg gikk raskt i 15 min, før jeg begynte å jogge. Så løp/jogget jeg i 45 min. Jeg hadde en utrolig mestringsfølelse underveis, for jeg har alltid blitt fort sliten av løping, og blitt så andpusten at jeg bare hadde gitt opp. Men motivasjonen var på topp, og da timen var omme følte jeg meg helt fantastisk. Gledet meg bare til neste gang jeg kunne gjøre det.

Dagen etter var jeg stiv og støl, deilig det, og ikke noe farlig. Det som var verre, var at jeg hadde forferdelig vondt i hofteleddene. Begge to. Det hadde oppstått betennelse i begge ledd. Løping er spesielt belastende for kroppen, mye mer enn for eksempel løping. Derfor er det viktig at kroppen tilvennes belastningen.

- For det gjør den, om den får tid.

Selv om jeg overbelastet kroppen min noe veldig, sa den ikke fra der og da. Jeg hadde ikke vondt i en celle mens jeg holdt på. Likevel ble jeg satt ut av spill i to uker etter denne økta.

Hilsen en som ble klok av skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB i forrige innlegg her:

Løping er spesielt belastende for kroppen, mye mer enn for eksempel SYKLING. skulle det stå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så, å løpe (les: være på møllen) i 30 min. vil være for mye for meg? Hvor lange økter bør jeg sikte på da? 15 min.?

Takk for hjelpen :skravle:

edit: jeg går også på spinning 2 g. i uken, men vil helst få inn en tredje kondisjonsøkt også :)

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Du bør løpe ute, ikke på mølla. Det er nummer 1. Nr 2 er at du bør følge et gradvis program som forteller deg akkurat hvor lenge du skal gå og jogge hver økt. Det gjør ar kroppen venner seg til joggingen, og du slipper å tenke på dette selv. Du har ikke kompetanse nok til å gjøre dette selv, og det har ikke jeg heller, derfor bør du følge et program.

Ikke heng deg opp i antall minutter, det er ikke poenget. Poenget er å utvikle en sterk og utholdende kropp som klarer den påkjenningen det er å jogge lenge og langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør løpe ute, ikke på mølla. Det er nummer 1. Nr 2 er at du bør følge et gradvis program som forteller deg akkurat hvor lenge du skal gå og jogge hver økt. Det gjør ar kroppen venner seg til joggingen, og du slipper å tenke på dette selv. Du har ikke kompetanse nok til å gjøre dette selv, og det har ikke jeg heller, derfor bør du følge et program.

Om alternativet er å springe på asfalt vil det vere meir skånsomt for kroppen å springe inne. Skal du springe ute bør du i alle fall ha sko som er tilpassa aktiviteten og underlaget.

Treningsprogram er nok lurt, særlig i begynnelsen. Men når du først er i gang er det ingen grunn til å følge et program slavisk. Når det gjeld mål er detr bra å ha nåke "ordentlig" å strekke seg mot, men lag gjerne delmål for å hjelpe på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt umulig for oss å vite hva som vil passe for deg... Jeg vet selv at da jeg startet å jogge var det vanskelig å klare 3km de første gangene, jeg strevde med å klare det vennene mine hadde gjort, det var vanskelig å løpe ti min i strekk..

Etterhvert som jeg lærte meg hvordan min kropp reagerte og hvor mange minutter i gjennomsnitt jeg klarte på en km, så klarte jeg å sette meg mål. Nå løper jeg 5km på 27min etter tre år med jogging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tenkt å løpe en gang i uken, i 15-30 min., så jeg tror at ett løpeprogram blir litt for mye for meg. Men hvis jeg bestemmer meg for å øke senere, skal jeg absolutt se nærmere på dem :takke:

Det er jo helt umulig for oss å vite hva som vil passe for deg... Jeg vet selv at da jeg startet å jogge var det vanskelig å klare 3km de første gangene, jeg strevde med å klare det vennene mine hadde gjort, det var vanskelig å løpe ti min i strekk..

Etterhvert som jeg lærte meg hvordan min kropp reagerte og hvor mange minutter i gjennomsnitt jeg klarte på en km, så klarte jeg å sette meg mål. Nå løper jeg 5km på 27min etter tre år med jogging..

Klart det! Men jeg lurte altså ikke på hva som passer for meg, men hvor fort det er vanlig å løpe 5 km. på. Jeg ante jo ikke om jeg burde bruke 4 timer eller 10 minutter på 5 km. Men nå, når jeg vet at det er 30 min, kan jeg lettere dømme hvor god/dårlig form jeg er i selv når jeg løper i 30 min, eller etter hvor lang tid jeg bruker på 5 km :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cakenommy

Om du klarer å jogge det sammenhengende eller ikke, hvor lang tid du bruker avhenger helt av kondisen din, evt sykdommer og slikt som røyking.

Jeg bruker 45 minutter sammenhengende på 5 km. Sliter med astma, festrøyker (prøver å slutte) og synes jeg har dårlig kondis. Jogger med 3 % helning, og konstant tempo på 7 km/t.

Jeg startet med å jogge en halvtime av gangen, eller først jogge 3 hm sammenhengende. Sett deg et mål og start der. Det hjelper en del å pushe deg selv videre selv om du er sliten, det synes ihvertfall jeg hjelper. Veldig greit å ha en vannflaske stående vedsiden av om du blir fort dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men har akkurat begynt å jogge/gå på tredemølle selv, og løper/jogger i 30 minutter hver gang.

Jeg har veldig dårlig kondis, og klarer ikke løpe så veldig lenge sammenhengende. En 30 minutters økt på mølla forløper slik for meg (velger et "ferdig program" på mølla) ; 5 min rask gange (speed 6,5), 2,5 min løping (speed 10-10,5), deretter 2,5 min rask gange (6,5), og sånn fortsetter det med intervaller på 2,5 min til det har gått 30 minutter. Sist hadde jeg tilbakelagt like under 4 km ifølge mølla.

Når jeg løper kjenner jeg at jeg presser meg selv maks, slik at de 2,5 minuttene med rask gange er som en lettelse, samtidig som de holer pulsen i gang :)

Lurer egentlig på, er dette en ok måte å trene kondisjonen på? Eller hadde det vært bedre med lengre intervaller, med lavere fart?

- K -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke for å kuppe tråden, men har akkurat begynt å jogge/gå på tredemølle selv, og løper/jogger i 30 minutter hver gang.

Jeg har veldig dårlig kondis, og klarer ikke løpe så veldig lenge sammenhengende. En 30 minutters økt på mølla forløper slik for meg (velger et "ferdig program" på mølla) ; 5 min rask gange (speed 6,5), 2,5 min løping (speed 10-10,5), deretter 2,5 min rask gange (6,5), og sånn fortsetter det med intervaller på 2,5 min til det har gått 30 minutter. Sist hadde jeg tilbakelagt like under 4 km ifølge mølla.

Når jeg løper kjenner jeg at jeg presser meg selv maks, slik at de 2,5 minuttene med rask gange er som en lettelse, samtidig som de holer pulsen i gang :)

Lurer egentlig på, er dette en ok måte å trene kondisjonen på? Eller hadde det vært bedre med lengre intervaller, med lavere fart?

- K -

Jeg håper dette er greit, for det er noe slikt jeg ser for meg at jeg kommer til å gjøre også :fnise: Tenker jeg kan øke intervallene etter hvert, evt. sette opp farten, slik at jeg til slutt når 5 km. målet :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg opplyse om at jeg løper 3,38 km. på 30 minutter :sjenert: Jeg er egentlig ganske fornøyd, for jeg klarte å løpe de første 10 min. sammenhengende (8 fart, 1,5% stigning).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men har akkurat begynt å jogge/gå på tredemølle selv, og løper/jogger i 30 minutter hver gang.

Jeg har veldig dårlig kondis, og klarer ikke løpe så veldig lenge sammenhengende. En 30 minutters økt på mølla forløper slik for meg (velger et "ferdig program" på mølla) ; 5 min rask gange (speed 6,5), 2,5 min løping (speed 10-10,5), deretter 2,5 min rask gange (6,5), og sånn fortsetter det med intervaller på 2,5 min til det har gått 30 minutter. Sist hadde jeg tilbakelagt like under 4 km ifølge mølla.

Når jeg løper kjenner jeg at jeg presser meg selv maks, slik at de 2,5 minuttene med rask gange er som en lettelse, samtidig som de holer pulsen i gang :)

Lurer egentlig på, er dette en ok måte å trene kondisjonen på? Eller hadde det vært bedre med lengre intervaller, med lavere fart?

- K -

Pressa meg selv litt ekstra i dag, og tilbakela 4,10 km på 30 min. Er jo ikke så veeldig langt, men fornøyd med å ha kommet lengre enn sist økt :tommelsmil:

Noen andre som har innspill på innlegget mitt?

-K-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...