Gå til innhold

Hvordan lære noen norsk?


The Kitten

Anbefalte innlegg

Onkelen min er gift med ei dame fra Brasil, og resten av familien er lei og frustrert over å ikke kunne kommunisere med henne. I tillegg til portugisisk snakker hun spansk, men ikke noe engelsk og bare noen få ord norsk. Jeg kan litt spansk, men det begrenser seg til "hvordan går det?" "Vil du ha mer sånn og sånn" "Hva har du gjort i det siste." Så ikke så mye med andre ord.

Hun har bodd i Norge i tre år, og forstår ennå ikke fraser som:

Kan du lukke døra?

Kan du hente kaffe?

For noen uker siden, ba hun min far om vann på denne måten:

Holder ut et vannglass: VANN!

Hun har gått på norskkurs, men strøk og vi forsøker å snakke med henne ved å bruke enkle setninger. Problemet er at hun ikke engang forsøker, og viser null interesse for å lære seg språket. Noe jeg i bunn og grunn synes er litt frekt, ettersom hun faktisk har flyttet til Norge. Da burde det være en selvfølge å lære seg språket.

Så hva kan vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Vann" er en start. Jeg ville startet med enkle ord som nettopp "vann". Dør, vindu, kjøleskap, data/pc, jobb, avis, TV, frokost, middag, lunsj, kveld, morgen, natt, dag osv. Ting som hun omgås daglig uten at det er for vanskelig. F.eks "dør/vindu" = åpne/lukke/se. Kroppsspråk er også en fin ting. "Jeg vil ha mat" kan være litt vanskelig å få med seg. "Hade", "Hei", "Hyggelig", "bra", "fin/fint" osv. er verdt å lære raskt da dere sikkert ønsker å vite hvordan hun har hatt det/har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere sider på nett, hvor hun kan jobbe med oppgaver ect.

Her f. eks: http://pavei.cappelen.no/

http://decentius.aksis.uib.no/lexin.html

I tillegg er det viktig å praktisere språk. Snakk norsk med henne, se norske nyheter, se filmer med norske undertekster, les nettaviser, bruk ordbok, kryssord, blader også videre.

:helen:

Hovedproblemet er at hun har brasilianske venninner som hun snakker portugisisk med. Ser nyheter på portugisk, leser portugisisk og rett og slett bruker lite norsk. Så tror ikke hun ser viktigheten i å lære seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nesten samme situasjon i familien, bror giftet seg med ei fra Brasil, og hun snakker kun portugisisk, spansk og bittelitt engelsk. Vi startet med å låne mange barnebøker fra biblioteket, slike bøker hvor dyrene står med navn og bilde, og ting, og enkle fraser som "lise går til skolen" og bilde av jente med skolesekk, og "jan drikker vann" og bilde av gutt med vannglass. Du vet, enkle pekebøker for småbarn. Hun ble skikkelig giret og lærte faktisk masse av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vann" er en start. Jeg ville startet med enkle ord som nettopp "vann". Dør, vindu, kjøleskap, data/pc, jobb, avis, TV, frokost, middag, lunsj, kveld, morgen, natt, dag osv. Ting som hun omgås daglig uten at det er for vanskelig. F.eks "dør/vindu" = åpne/lukke/se. Kroppsspråk er også en fin ting. "Jeg vil ha mat" kan være litt vanskelig å få med seg. "Hade", "Hei", "Hyggelig", "bra", "fin/fint" osv. er verdt å lære raskt da dere sikkert ønsker å vite hvordan hun har hatt det/har det.

Vann er en start, men etter tre år burde hun være litt forbi startfasen. Det virker heller ikke som enkle substantiv fester seg så lett. Om hun ikke forstår "kan du lukke døra" så burde døra være enkel å forstå. Eller kanskje det er vanskelig når det kommer i en setning. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:helen:

Hovedproblemet er at hun har brasilianske venninner som hun snakker portugisisk med. Ser nyheter på portugisk, leser portugisisk og rett og slett bruker lite norsk. Så tror ikke hun ser viktigheten i å lære seg det.

Aha, da har hun det litt godt, og er litt lat, og ser nok ikke poenget i å kunne skikkelig norsk, dessverre..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan man sier: "Når du flytter til et land, må du lære deg språket som snakkes i det landet, noe annet er direkte frekt," på portugisisk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil foreslå å ta opp problemet med onkelen din. Jeg antar at de to har et fellesspråk å kommunisere på?

De kommuniserer på spansk. :daane: Så han ser ikke hvorfor hun skal lære seg norsk. De to har jo ikke noen kommunikasjonsproblemer. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Da får dere sette hardt mot hardt og si at hun ikke kan være med på familiesammenkomster hvis hun ikke gjør en innsats for å lære seg litt grunnleggende norsk. For det er jo ikke noe poeng at hun er med hvis hun ikke kan kommunisere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt forgjeves å tipse om teknikker, kurs, nettsider og bøker til ei dame som ikke har lyst. Hun må rett og slett innse hvor nyttig det er. Har hun ikke tenkt til å jobbe her resten av livet sitt? Dette er uansett din onkels jobb, ikke dere. Og hvis ikke han ser behovet så er det ikke noe håp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får dere sette hardt mot hardt og si at hun ikke kan være med på familiesammenkomster hvis hun ikke gjør en innsats for å lære seg litt grunnleggende norsk. For det er jo ikke noe poeng at hun er med hvis hun ikke kan kommunisere!

Dette må være det beste forslaget hittil. Jeg har full forståelse for at norsk er et vanskelig språk for mange å lære, men når folk som har f.eks arabisk til morsmål klarer det, burde virkelig hun også klare det. Hun trenger ikke engang å lære seg et nytt skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må vel være skikkelig harde mot henne da. Sier hun "Vann!", så spør "Hva mener du med det? Hva med 'vann'?". Jeg tror det er viktig at hun opplever at det er nødvendig å lære språket for å få 'være med'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må vel være skikkelig harde mot henne da. Sier hun "Vann!", så spør "Hva mener du med det? Hva med 'vann'?". Jeg tror det er viktig at hun opplever at det er nødvendig å lære språket for å få 'være med'.

Faren min forsøkte dette, men hun gjentok bare "VANN!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Dette må være det beste forslaget hittil. Jeg har full forståelse for at norsk er et vanskelig språk for mange å lære, men når folk som har f.eks arabisk til morsmål klarer det, burde virkelig hun også klare det. Hun trenger ikke engang å lære seg et nytt skriftspråk.

La oss si det sånn, jeg holder litt forsiktig på å lære meg arabisk nå, og jeg tror allerede (det har gått to uker) at jeg hadde kommet bedre ut av en middagssammenkomst med arabisk som språk, enn slik du fremstiller denne dama :fnise:

Men det er klart, jeg er motivert. Ser man ikke poenget er det selvfølgelig mye vanskeligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det sånn, jeg holder litt forsiktig på å lære meg arabisk nå, og jeg tror allerede (det har gått to uker) at jeg hadde kommet bedre ut av en middagssammenkomst med arabisk som språk, enn slik du fremstiller denne dama :fnise:

Men det er klart, jeg er motivert. Ser man ikke poenget er det selvfølgelig mye vanskeligere.

Off topic, men hvor lærer du arabisk? Vet du om noen gode nettkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Iah, hvis ikke hun vil så går det jo ikke. Man kan ikke tvangslære noen noe. Jeg vet ikke om noen annen måte enn å peke på ting, type peke på bordet og si "Det er et bord. Vannglasset ditt står på bordet. Bordet er i stua", den type ting. Og nekte å prate noe annet enn norsk med henne. Til slutt blir hun vel så lei av å ikke få med seg noe når hun er sammen med dere at hun vil lære norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt samme problem i familien. Men her var dama veldig motivert og nå snakker hun norsk som bare det. Vi hjalp til med å bare snakke kun norsk til henne helt fra starten, i absolutt alle dagligdagse situasjoner.

Når vi satt sammen ved bordet, ba vi henne sende oss smøret, brødet osv.

Hvis hun stod helt fast, brukte vi hennes språk, som noen av oss kan.

Så det er bare å ikke gi seg, men skjønner at motiviasjonen er ikke like stor her. Føler hun seg ikke utenfor i middagsselskaper feks? Hvis alle i familien går inn for å lære henne litt hver gang de er sammen, så hjelper det jo på. Gjenta ord og vendinger helt til det sitter.

Etterhvert vil hun oppdage at det åpner seg en ny verden for henne. Jeg tror hun må bare komme over den første terskelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...