Romilo Skrevet 23. februar 2012 #21 Skrevet 23. februar 2012 Spansk, japansk og gresk. F*** at jeg valgte tysk på ungdomsskolen!! ååh -.-
Wonders Skrevet 23. februar 2012 #22 Skrevet 23. februar 2012 skjønner ikke hvorfor noen drev å sa at tysk var viktig å kunne. Bedrifter snakker mye tysk osv... Kjære vene så teit å si. Jeg ville ha spansk som valgfag men i 1995 var ikke det snakk om ! Tysk; har 100 millioner morsmålsbrukere, og 20 millioner fremmedspråksbrukere. Spansk; 358 millioner mennesker som snakket spansk som sitt morsmål og totalt på verdensplan var det i alt 417 millioner spansktalende. http://no.wikipedia.org/wiki/Tysk http://no.wikipedia.org/wiki/Spansk
Gjest Ludovie Skrevet 26. februar 2012 #25 Skrevet 26. februar 2012 skjønner ikke hvorfor noen drev å sa at tysk var viktig å kunne. Bedrifter snakker mye tysk osv... Kjære vene så teit å si. Jeg ville ha spansk som valgfag men i 1995 var ikke det snakk om ! Tysk; har 100 millioner morsmålsbrukere, og 20 millioner fremmedspråksbrukere. Spansk; 358 millioner mennesker som snakket spansk som sitt morsmål og totalt på verdensplan var det i alt 417 millioner spansktalende. http://no.wikipedia.org/wiki/Tysk http://no.wikipedia.org/wiki/Spansk Tja? Det at du tydeligvis ikke har hatt bruk for tysk, er jo ikke akkurat det samme som at det ikke er bra for Norge at en stor andel av befolkningen behersker det. Eller at det ikke kan være nyttig for mange å kunne det. Jeg er veldig for at folk lærer de språkene de er motivert for å lære, enten dette har sin bakgrunn i en interesse for kulturen, selve språket eller annet, eller i at man reiser mye til de landene språket snakkes, kjenner folk fra disse landene, har et ønske om å jobbe innenfor en sektor hvor slike språkkunnskaper er nyttige, eller hva det enn måtte være. Men når du først snakker om "nytteverdi", så ER tysk mer nyttig enn spansk. Basta. Sånn generelt sett, altså. Tyskland er en av våre aller viktigste handelspartnere, noe som innebærer at det er masse kontakt mellom nordmenn og tyskere i businessammenheng. Og det er jo sånn at det å kunne et språk gjerne ikke bare er isolert til det rent språklige, men at man også da kjenner bedre til litteratur, kultur, osv, enn man ellers ville gjort. Man skjønner seg bedre på folket, rett og slett, og man har litt flere felles kulturelle referanser enn man ellers ville hatt. Og når det gjelder fransk, er det også veldig mye mer nyttig enn spansk. Klart - spansk har veldig mange flere morsmålstalere enn fransk, men samtidig er disse lokalisert på ganske så begrensede områder, nemlig Spania og Sør-Amerika. Fransk derimot, snakkes i Belgia, Sveits, Luxembourg, enkelte områder i Nord-Italia, i Québec, i veldig mange afrikanske land, osv. Pluss at det er et svært viktig språk i EU-sammenheng, samt i diplomatiet. Bare for å nevne noe. Så det så. 2
-Jiinxs- Skrevet 26. februar 2012 #26 Skrevet 26. februar 2012 (endret) KoreanskSpanskTyskFransk I den rekkefølgen. Endret 26. februar 2012 av -Leon-
pinar Skrevet 26. februar 2012 #28 Skrevet 26. februar 2012 Fra lista di ville jeg valgt russisk eller japansk. Kanskje, men bare kanskje arabisk. Egentlig ikke antar jeg. Sånn ellers ville jeg valgt gresk,spank eller fransk.
isdronning Skrevet 26. februar 2012 #30 Skrevet 26. februar 2012 Italiensk eller russisk! Italiensk synes jeg du skal velge fordi det er så fint språk. Som du selv har skrevet så kan du spansk, så da er det også enklere å lære italiensk. Tenk hvor mange steder i Italia du kan besøke. (Skulle ønske at jeg kunne det språket for da kunne jeg ha reist rundt i Italia og spist mat overalt!!!) Russisk synes jeg du skal velge fordi det er så sinnsykt kult å høre på!
Bernardette Skrevet 26. februar 2012 #31 Skrevet 26. februar 2012 Portogisisk høres ut som en døv spanjol Eller pære full. Eventuelt begge deler.
Eudyptula Skrevet 26. februar 2012 #32 Skrevet 26. februar 2012 Jeg kunne tenkt meg å lære kinesisk, men ser for meg at det er vanskelig å lære et såpass fremmedartet språk med nettkurs...
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #36 Skrevet 27. februar 2012 Russisk, men personlig ville jeg valgt alternativ nummer 7: Hebraisk. Jeg holder på med hebraisk nå, veldig morsomt! Men ikke nettkurs, og det tror jeg er bra, siden det har et annet alfabet og jeg trenger all den hjelpen jeg kan få!
Upadiela Skrevet 27. februar 2012 #37 Skrevet 27. februar 2012 Bor i Italia for tiden, men klarer søren meg ikke å få lært meg språket! Men jo, det er det som er på toppen av lista mi for tiden
mcah Skrevet 1. mars 2012 #38 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville ha lært meg portugisisk, for det synes jeg er et nydelig språk. Jeg er fra Brasil og vil lære enda mer norsk...kanskje vi kan hjelpe hverandre?
Catgirl Skrevet 1. mars 2012 #39 Skrevet 1. mars 2012 Russisk og Arabisk tror jeg...En annen språkfamilie enn latinsk og germansk tror jeg kan være nyttig. Kan engelsk, fransk, en del tysk og bittelitt polsk. Bor i Polen, men det er vanskelig for det!
Gjest Nica. Skrevet 9. mars 2012 #40 Skrevet 9. mars 2012 Grøndlandsk....eller hva det nå heter Slik de prater på Grøndland iallefall. Syns det er så fint å høre på Kalaallisut? Hehe, jeg er enig. Artig språk! -- Jeg ville ha lært russisk eller arabisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå