Gjest Herr Drue Skrevet 17. februar 2012 #1 Del Skrevet 17. februar 2012 Hei. Tenkte å tipse alle om disse reklamene, som ligger ute på nettet. http://www.joker.no/Aktuelt/Joker-radioreklame/ I margen til høyre finner man alle reklamene fra 2010 og 2011 også. Super trening i å lære seg ulike norske dialekter. Og Arne Torp er jo bare herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. februar 2012 #2 Del Skrevet 17. februar 2012 Morsomt! Og fantastisk god reklameidé! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. februar 2012 #3 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) dobbel Endret 17. februar 2012 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 17. februar 2012 #4 Del Skrevet 17. februar 2012 Ja, jeg vet. De er geniale. De er underholdene og lærerike, i tillegg til at innholdet passer produktet - de får fram at Joker er en nærbutikk. Nå høres jeg ut som en fryktelig stor Joker-fan, men det er jeg altså ikke. (Selvom det er en joker ved meg som er åpen til 24 hver dag). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 17. februar 2012 #5 Del Skrevet 17. februar 2012 Liker disse reklamene kjempegodt! Prøver alltid selv å gjette litt når de kommer på, men Arne Torp er jo selvfølgelig i en klasse for seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg tviler sterkt på at disse reklamene er ekte. Hva hvis Arne Torp gjettet feil? Jeg tror heller det hele er skriptet (de har ark med tekst de leser opp hvor det står hva de skal si). Det høres veldig slikt ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. februar 2012 #7 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg tviler sterkt på at disse reklamene er ekte. Hva hvis Arne Torp gjettet feil? Jeg tror heller det hele er skriptet (de har ark med tekst de leser opp hvor det står hva de skal si). Det høres veldig slikt ut. Haha! Hvorfor i all verden tror du det? Han får jo dessuten av og til hint i selve teksten, som f.eks. "Lopphavet" og "elg", og noen ganger hjelper programlederen ham litt på vei. Og han gjør dessuten rede for målmerkene han biter seg merke i. For øvrig er det etter mitt syn ingen grunn til å tvile på at en dialektekspert/nordist av hans kaliber og med hans bakgrunn, er fullt ut i stand til å plassere dialekter slik han gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #8 Del Skrevet 17. februar 2012 Hæ? Er de ekte? Alltid trodd de var manus. Høres manus ut hvertfall! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. februar 2012 #9 Del Skrevet 17. februar 2012 Men Arne Torp er altså en anerkjent språkforsker, som har sin ekspertise innenfor blant annet norske dialekter: http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_Torp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 17. februar 2012 #10 Del Skrevet 17. februar 2012 OG han tabbet seg litt ut i en av snuttene, hvor han først antydet at personen kom fra Finnmark, mens hun faktisk var fra Bodø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Del Skrevet 17. februar 2012 Hvorfor skulle det være manus? Mannen er språknerd av rang, og det går faktisk an å knytte dialekter til sted, tro det eller ei 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Del Skrevet 17. februar 2012 Jada vet at han er det, men det høres bare ikke reelt ut. høres ut som dårlig skuespill. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #13 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg tviler sterkt på at disse reklamene er ekte. Hva hvis Arne Torp gjettet feil? Jeg tror heller det hele er skriptet (de har ark med tekst de leser opp hvor det står hva de skal si). Det høres veldig slikt ut. Det mest arrangerte er vel at de finner kjøpmenn med tydelige dialekter, og får dem til å si noe som fremhever målmerkene, men de har hatt flere innslag av blandingsdialekter og folk med annet morsmål også. Har man studert dialekter er det ikke noe problem å plassere folk grovt sett, og Torp er tross alt en av de aller beste på dette i Norge. Og det er ikke alltid han gjetter nøyaktig sted, noen ganger er dialektprøven for generell til å si noe mer en landsdel, og da må de enten gi seg, eller komme med andre hint relatert til stedet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #14 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg tror de er ekte, sånne ting som det der har jeg fått på eksamen. Man skal kunne plassere mange dialekter ut fra språkmerkene, som noen sier over her. Forøvrig er Arne Torp en så dårlig skuespiller at det vi hører i reklamene antagelig er den ekte versjonen Sjekk her (lenke til en filmsnutt der Arne Torp fremfører Atlakvida på urnordisk): http://folk.uio.no/arnet/urnordisk_teksta.wmv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #15 Del Skrevet 17. februar 2012 Er det ikke han som er far til Ane Dahl? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2012 #16 Del Skrevet 17. februar 2012 Jo, han er faren til Ane Dahl Torp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 17. februar 2012 #17 Del Skrevet 17. februar 2012 Det mest arrangerte er vel at de finner kjøpmenn med tydelige dialekter, og får dem til å si noe som fremhever målmerkene, men de har hatt flere innslag av blandingsdialekter og folk med annet morsmål også. Har man studert dialekter er det ikke noe problem å plassere folk grovt sett, og Torp er tross alt en av de aller beste på dette i Norge. Og det er ikke alltid han gjetter nøyaktig sted, noen ganger er dialektprøven for generell til å si noe mer en landsdel, og da må de enten gi seg, eller komme med andre hint relatert til stedet. Ja, nettopp. Og i noen tilfeller får man annen informasjon som gjør at det går an å gjette sted. Reklamene er ikke "fiksa" utover det - dere som tror det vet nok ikke hvor "ram" Arne Torp faktisk er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vofsitofsi Skrevet 19. februar 2012 #18 Del Skrevet 19. februar 2012 Liker også veldig godt det innslaget med Arne Torp i Radiokompaniet, der han forklarer opprinnelsen til ord og uttrykk. Mye rart man kan få vite der! Visste dere at ordet juling kommer fra at man tidligere slo med et belte, også kalt livgjord -> gjord -> gjording -> juling? Fascinerende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 19. februar 2012 #19 Del Skrevet 19. februar 2012 Ja, det er veldig mange ord som gjennomgått utvikling fra rđ til rd uttalt som tjukk l, for så å bli skrevet med l, før de i noen tilfeller til slutt uttales med vanlig l. Jeg sier juling med tjukk l, så det er ikke veldig langt unna "gjording" med tjukk l for rd, selv om jeg tipper ordet opprinnelig har vært med den norrønne bokstaven đ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 19. februar 2012 #20 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er vel samme sak som "jorda" uttalt med tjukk l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå