Gå til innhold

Banakake frå Hjemmets kokebokklubb ( boka Formkaker )


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er på leit etter banankakeoppskrifta som star i Formkake-boka i Hjemmets kokebokklubb. Denne bokklubben var "alle" med i seint 70-talet/tidleg 80-talet. Veit at det var bok om festkaker, gjærbakst, tradisjonsmat, formkaker osb.

Uansett, eg leitar altså etter banankake-oppskrifta, einaste eg hugsar av oppskrifta er at den inneheldt 5 bananar.

På førehand takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det også en del krydder i den? Og rosiner? I så fall tror jeg at jeg vet hvilken du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma har alle disse bøkene hjemme hos seg, hvis du har tid til å vente en uke eller to , så skal jeg skrive ned oppskriften neste gang jeg er hjemme hos henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, men hun hadde ikke en bok som het "Formkaker", det nærmeste vi kom var "Kaker til kaffen", men der fant vi ingenting. Det er den serien hun har, men...Håper du får den fra noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sanasol

Håper det er denne du mener :

BANANKAKE MED KRYDDER :

150 gr smør, 275 gr sukker (3 dl ), 2 egg, 300 gr hvetemel (5dl ) 2tsbakepulver, 1 ts natron, 1 ts salt, 1ts ingefær, 1 ts nellik, 2 ts kanel, 5 bananer, 2 dl rosiner,

Rør smør og sukkerluftig og tilsett eggene, ett om gangen.

Bland mel , krydder og bakepulver. Rør det inn i smør/eggeblandingen, vekselsvis med mosede bananer.

Hell røren i en godt smurt form. Dekk den med matpapir vis den blir for fort brun.

Stekes ved 225 grader i avlang eller rund form ca 2 liter. Stekes i ca 1 time. Dryss melis over ved servering og pynt med bananskiver dryppet med litt sitronsaft.

Det var flere oppskrifter på banan kake i denne boka , men bare denne var med 5 bananer ! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...