Gå til innhold

Feber over 40 på voksne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør man ta kontakt med lege når feberen kryper over 40? Det må sies at jeg har vært syk i over en uke nå,med et par feberfrie dager,før jeg ble skikkelig syk i helga igjen,hatt høy feber flere dager og i dag gikk den bare oppover,tok en sterk ibux (600mg) når jeg målte 40,2,var helt fjern,og feberen gått litt ned til 39,6,og litt klarere i hodet.

Har ved et par anledninger vært på legevakten,da jeg i tillegg til feberen har hoste og tungpust/sår i bringen. Fått beskjed begge ganger at det er virus.

Vanlig å ha så høy feber ved virus? Og hvis feberen blir like høy i natt,bør jeg da ta kontakt med fastlegen i morgen tidlig? Synes det er litt ekkelt med så høy feber,da jeg aldri pleier ha det. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta å bolt deg fast om nødvendig hos legen til du får hjelp! ALLE skal ha krav på hjelp om de har høy feber som varer tre dager eller mer, i tillegg har du sikkert symptomer legene kan ha å gå etter.. Trenger du ikke ei sykemelding også? Uansett må d være noe gærnt når feberen har passert 40 grader

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at du er så dårlig Anonymbruker :tristbla: Du bør ta kontakt med lege og ikke ta et nei for et nei. Så høy feber er ikke verken "sunt" eller hensiktsmessig, kroppen blir bare nedbrutt av den høye temperaturen.

God bedring! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har feber, blir mer eller mindre feberfri og så får feber igjen så skal man alltid kontakte lege. Dette fordi at selv om det opprinnelig var en virusinfeksjon så kan du også få en bakterieinfeksjon i kjølevann av den opprinnelige sykdommen. Ta kontakt med legen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=:)' timestamp='1329081220' post='10468063]

Ta å bolt deg fast om nødvendig hos legen til du får hjelp! ALLE skal ha krav på hjelp om de har høy feber som varer tre dager eller mer, i tillegg har du sikkert symptomer legene kan ha å gå etter.. Trenger du ikke ei sykemelding også? Uansett må d være noe gærnt når feberen har passert 40 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit å høre at du er så dårlig Anonymbruker :tristbla: Du bør ta kontakt med lege og ikke ta et nei for et nei. Så høy feber er ikke verken "sunt" eller hensiktsmessig, kroppen blir bare nedbrutt av den høye temperaturen.

God bedring! :klemmer:

Tusen takk for det :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har feber, blir mer eller mindre feberfri og så får feber igjen så skal man alltid kontakte lege. Dette fordi at selv om det opprinnelig var en virusinfeksjon så kan du også få en bakterieinfeksjon i kjølevann av den opprinnelige sykdommen. Ta kontakt med legen i morgen.

Ja,jeg var i kontakt med legevakten i går,fortsatt beskjed om virus,da var feberen på 39,men i dag har den ligget på 40 og litt over så og si hele dagen,og jeg har vært helt borte vekk,syntes det var litt ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du kan ikke si at du ikke har fått hjelp av legen når h*n allerede har fortalt deg at du har et virus! Til dere som tydeligvis mener man skal benke seg fast på legekontoret til man har fått hjelp, hva legger dere i å få hjelp? Når ts er tilsett av lege og har tatt en crp som ikke viser bakteriell infekesjon, ja da er det faktisk ikke så mye mer å gjøre. Da har ts fått legehjelp, virus må gå over av seg selv. Denne høsten har det vært virusinfeksjoner som tar en-to uker å bli kvitt, høy feber er være en del av det, da er det bare å ta ibux/paracet og drikke godt, og vente på at det går over. Det er faktisk ikke noe mer legen kan gjøre heller, antibiotika virker faktisk ikke på virus. Du kan også ha fått influensa, og igjen, det må bare ta den tiden det tar for å gå over. Det er heller ikke slik at "kroppen blir nedbrutt av den høye temperaturen" slik Sushi89 påstår, feber er kroppens mekanisme for å bearbeide en infeksjon. Hvis den blir plagsom og høy tar man febernedsettende.

TS, ring fastlegen din i morgen om du føler for enda en legesjekk.

Dere andre, ro dere ned! Å få legehjelp er IKKE ensbetydende med å komme ut med en resept i hånda!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du respondrer på paracet, er det ikke mye de kan gjøre. Ta to paracet og to ibux, du vil føle deg mye bedre! Du skal hverfall gå ned 0,5 grader på paracet/ibux. Hvis ikke, må du til legen. Det samme er hvis pusteproblemene dine vedvarer.

Gjør dette hver 4 time, så lenge feberen er over 39 grader.

God bedring!

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be de sjekke for mycoplasma

Jeg ble sendt på røngten av legen i dag,pga den dårlige allmenntilstanden(med dårlig mener jeg klarer knapt stå på beina og holder på å gå i gulvet) og pga jeg har hatt skikkelig pustebesvær. Hadde en episode før jeg skulle til legen at alt snørte seg sammen og jeg klarte ikke puste,fikk selvfølgelig panikk og det gjorde ikke saken bedre. Heldigvis var mannen hjemme her med meg.

Røngtenbildene viste ikke lungebetennelse,men da er jeg i hvert fall sjekket opp ordentlig. Vet ikke om det da er den høye feberen som gir meg pustebesvær og det er sånn dette viruset er,siden jeg har veldig mye hoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du kan ikke si at du ikke har fått hjelp av legen når h*n allerede har fortalt deg at du har et virus! Til dere som tydeligvis mener man skal benke seg fast på legekontoret til man har fått hjelp, hva legger dere i å få hjelp? Når ts er tilsett av lege og har tatt en crp som ikke viser bakteriell infekesjon, ja da er det faktisk ikke så mye mer å gjøre. Da har ts fått legehjelp, virus må gå over av seg selv. Denne høsten har det vært virusinfeksjoner som tar en-to uker å bli kvitt, høy feber er være en del av det, da er det bare å ta ibux/paracet og drikke godt, og vente på at det går over. Det er faktisk ikke noe mer legen kan gjøre heller, antibiotika virker faktisk ikke på virus. Du kan også ha fått influensa, og igjen, det må bare ta den tiden det tar for å gå over. Det er heller ikke slik at "kroppen blir nedbrutt av den høye temperaturen" slik Sushi89 påstår, feber er kroppens mekanisme for å bearbeide en infeksjon. Hvis den blir plagsom og høy tar man febernedsettende.

TS, ring fastlegen din i morgen om du føler for enda en legesjekk.

Dere andre, ro dere ned! Å få legehjelp er IKKE ensbetydende med å komme ut med en resept i hånda!!

Dette med lav crp er ikke ensbetydende med at det ikke kan være lungebetennelse,det finnes type lungebtennelse som ikke gir utslag i crp. I mitt tilfelle var det ikke det,men jeg har blitt undersøkt litt grundigere i dag og synes det er viktig at ting blir tatt alvorlig når man er så dårlig.

Mannen (det var han som ringte legen for meg siden jeg lå med 40 i feber og var mer eller mindre borte)fikk beskjed om at hadde man 40 over flere dager var det helt riktig å ta kontakt med legen igjen.

Nå vet jeg at jeg bare må være tålmodig og la ting gå sin gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Jepp.

Har du (som voksen) over 40 i feber, er du skikkelig sjuk.

Jeg hadde 42 i feber noen dager i slutten av juni 2010, og endte på operasjonsbordet i ellevte time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble sendt på røngten av legen i dag,pga den dårlige allmenntilstanden(med dårlig mener jeg klarer knapt stå på beina og holder på å gå i gulvet) og pga jeg har hatt skikkelig pustebesvær. Hadde en episode før jeg skulle til legen at alt snørte seg sammen og jeg klarte ikke puste,fikk selvfølgelig panikk og det gjorde ikke saken bedre. Heldigvis var mannen hjemme her med meg.

Røngtenbildene viste ikke lungebetennelse,men da er jeg i hvert fall sjekket opp ordentlig. Vet ikke om det da er den høye feberen som gir meg pustebesvær og det er sånn dette viruset er,siden jeg har veldig mye hoste.

Sjekka legen for kikhoste? Masse folk som har det for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt feber på over 40 ved en anledning og da var jeg virkelig dårlig. Men det var likevel bare en vanlig omgang med faenskap. Antar jeg, jeg var ikke til legen. Selv uten febernedsettende gikk det greit, siden jeg brukte andre avkjølende metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka legen for kikhoste? Masse folk som har det for tida...

Det vet jeg ikke,tok blodprøver,men fikk ikke med meg for hva :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her! Hvor lenge er det vanlig å ha så høy feber da? Har fortsatt oppi 40 i feber og nå er det på 6.dagen :frown:

Trodde jeg begynte å bli bedre for tirsdag efta/onsdag formiddag lå den bare på 38,5-39,så den gikk ned,men spratt opp igjen i går kveld og i dag tidlig :( Kan da ikke være normalt med så langvarig høy feber? Med unntak av et par feberfrie dager så har jeg nå vært syk 2 uker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...