Gå til innhold

Hvordan klare å trene med depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en måned siden kom depresjonen tilbake og jeg har ikke vært i fysisk aktivitet siden. Før trente jeg hver dag og var veldig sprek. Jeg trener mot et bestemt mål så det er igrunn katastrofalt å ikke trene.

Men motivasjonen er der ikke. Og den ene gangen jeg klarte å tvinge meg til treningsstudioet, ble det 2 kilometer på mølla, og det på dårlig tid.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg også interessert å vite mer om. Jeg tenker vel at alt er bedre enn ingenting. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var det med meg også, det resulterte i at jeg ikke trente på 4 måneder. Det var kanskje ikke bra, men jeg orka ikke, jeg var lei, thats it. I ettertid våkna jeg opp og har begynt å trene igjen, og elsker det, og jeg innser at jeg burde valgt en annen treningsform enn den jeg brukte å ta! Jeg burde gjort noe morsom aktivitet, selv om det ikke var den treningen jeg burde ha, om du skjønner? Jeg var fitnessjente, i stede for å prøve noe annet, ga jeg opp treningen. Kom jo inn i det senere, men likevel.. Kanskje riding er spennende, liker du hester? Svømming, morro i bassenget med venner? Turer i skogen? Løping ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, forstår så godt hva du mener. Så leit å høre at depresjonen er tilbake, har du et behandlingsopplegg, eller noe du kan gjøre for å jobbe deg ut av den igjen?

Jeg tror ikke du skal presse deg til å holde samme aktivitetsnivå som du hadde da du var frisk. Kanskje du heller skal prøve å gå litt korte turer ute når sola skinner, bare for å føle at du beveger litt på deg?

Håper ting blir bedre snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med depresjon, og har gjort det i en årrekke. Kan nesten ikke huske hvordan det føltes å være frisk og føle seg generelt fornøyd og glad.

Men, jeg trener. Skulle jeg gitt opp treningen pga depresjonen, hadde jeg vært i tidenes dårligste form nå, etter så mange år med denne tilstanden.

Det som hjelper for min del er:

- Struktur og planlegging. Sett opp planer med hvilke øvelser du skal gjøre og hvilke dager du skal trene. Sørg for å ikke legge lista for høyt. Det må være gjennomførbare, små delmål.

- Aktiver forfengeligheten. Se på før- og etterbilder på nettet, google bilder av veltrente mennesker og se hvor bra de ser ut. Og om du tør å føle litt på evt. dårlig selvtillit: Se deg selv i speilet og studer kroppen din, finn problemområdene og hva som kan forbedres. (Men finn også noe er fornøyd med, slik at det ikke utelukkende blir negativt.)

- Få trening inn i hverdagen. Se på løfteteknikker på YouTube, les litt treningsteori, kikk på noen treningsblogger, osv. På den måten får du det liksom litt "i blodet".

- Skriv opp en liste/les om alle de positive effektene man får av trening. Både fysiske og psykiske fordeler. Når man er deprimert virker ofte alt meningsløst og håpløst, så å få noen konkrete årsaker til å trene svart på hvitt kan gi det litt mer mening.

- Gjør treningen til noe som er lett tilgjengelig. Om dørstokkmila blir for lang til at du orker å komme deg til treningssenteret, gjør noen øvelser hjemme. Selv har jeg et sett med vekter og løse vektskiver, og gjør all min trening hjemme. Mye lettere å rusle ut på treningsrommet enn det er å reise til et senter.

- Bryt det ned og tenk smått. Det gjør ting mer overkommelig. Si til deg selv at du skal glemme morgendagen. Du skal gjøre noe positivt for deg selv i DAG, og det er i DAG som teller akkurat nå. Du kan f.eks begynne med å bestemme deg for å gjøre ÉN styrkeøvelse. Du har lov til å stoppe når denne ene er overstått, for alt er bedre enn ingenting. (Når du først kommer i gang kan det dog hende du blir motivert til å fortsette, siden det fysisk sett føles bra å bevege kroppen, og når du først er i gang kan du like gjerne gjøre én øvelse til.. osv).

Lykke til. :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...