Gå til innhold

Er honning bedre enn sukker for barn?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vanskelig å svare ja eller nei på et slikt spørsmål uten å vite mer om hvordan kostholdet deres er og hvor mye sukker det er snakk om i hvilke sammenhenger.

Honning skal for det første ikke gis til barn under ett år, så for de aller minste er det ikke noe alternativ, men de bør vel strengt tatt ikke få noe særlig med sukker heller.

Honning har, i motsetning til industrisukekr, en rekke positive egenskaper, som du kan lese mer om her:

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.5310152

Likevel er det viktig å huske at både sukker og honning er skadelig for tennene og begge er kaloririke, og bør ikke fortrenge annen mat. Husk at WHO sier at maks 10 % av energiinntaket vårt bør komme fra sukker. Det høres ikke så lite ut, men når tar et blikk i godteposen, ser man raskt at altfor mange barn får i seg langt mer enn dette.

Uten å vite noe om kostholdet deres, så vil jeg generelt si at det viktigste er å kutte ned på søtsaker. Men erstatt gjerne sukker med honning i den grad det er mulig. Tenk på den typiske greske desserten med gresk yoghurt og honning. Dette er bedre enn kjøpt søt yoghurt med fargestoffer, aroma, sukker og mikroskopiske mengder bær. Her kan man lett bruke yoghurt naturell, frukt og bær og så litt honning for å søte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vurderer å bytte sukker i honning så lurer jeg virkelig på hvor mye sukker dere spiser/har i maten. Spiser du normal mengde, altså litt på lørdag og litt til fest, er ikke sukker så farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vurderer å bytte sukker i honning så lurer jeg virkelig på hvor mye sukker dere spiser/har i maten. Spiser du normal mengde, altså litt på lørdag og litt til fest, er ikke sukker så farlig.

Tenker mer på sukkeret i hvedagen.. I te, i boller, på frokostblsandingen ol..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke müsli, havrefras e.l. som frokostblanding, så trenger dere ikke å ha på sukker?

For barn under ett år er honning direkte giftig da de kan utvikle botulisme, så om dere har en baby i hus hadde jeg vært veldig forsiktig med å bruke honning generelt.

Så lenge dere holder bollebaksten til helgene, så må det være lov med sukker i dem :) Ungene kan jo f eks ha det som lørdagsgodt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...