Gå til innhold

Styrketrening, kun for kroppsbyggere!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som ønsker meg en trent kropp, alá denne til høyre: Min lenke

Men når jeg prøver å finne styrkeprogram så finner jeg nesten bare sider hvor målet er å få så store muskler som mulig, sixpack og alt. Som de to til venstre, altså.

Så jeg lurer, er det fremdeles litt "tabu" at vanlige jenter trener med frivekter/styrke?

Og det store spørsmålet: er det noen jenter som vil dele et helkroppsprogram med meg, for oss som ikke har mål om å få større muskler enn gutta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rastl0s

Åpenbart har du null peil på trening, for trening er ikke bare for kroppsbyggere. Kroppsbyggere er utrolig mye svakere enn styrkeløftere og enkelte atleter pga de løfter for volum og ikke styrke generelt.

Om du trener med veldig høye reps 12-20 eller veldig få; 1-5 så trener du for styrke og vil ikke legge på noe særlig masse utenom i starten. For det andre om du skal legge på ordentlig mye masse må du ligge lenge i overskudd for at kroppen skal ha noe å lage muskler av.

Ergo; du blir ikke svær av å trene styrke på 1-2-3 det tar mange mange år for deg å merke SYYYYK forskjell om du ikke ligger i masse overskudd og ikke overdriver med volum og varierer mellom styrke og utholdenhet hvis du tenker på å "stramme opp".

Programmer:

RYP

531

5x5

Dette er standard nybegynner programmer OG programmer for de som har trent en stund, men de funker veldig bra for nybegynnere. Men du må lære deg ordentlig teknikk før du løfter tungt.

For å få kropp 1-2 på bildet så skal du ha trent en god stund og hatt riktig kosthold for bodybuilding i tillegg til at du må bli fullstendig rippa.

Man skiller ikke mellom styrketrening og bodybuilding uten grunn.

Endret av Rastl0s
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LittleLies

Du skal jobbe rimelig hardt og optimalisere hele levesettet ditt til muskelbygging, om du skal klare å bli så stor som en kvinnelig bodybuilder, fettprosenten i kroppen må også ligge rimelig lavt om du skal bli så definert :)

Vi jenter bygger rett og slett ikke like lett store muskler som menn.

Endret av LittleLies
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent styrke, både med frivekter, apparater og egen kroppsvekt, siden jeg var 16 år, nå er jeg snart 21. Jeg har kanskje litt definerte muskler, særlig får jeg det i perioder hvor jeg trener mer enn i andre, men allikevel ser jeg egentlig bare tynn/slank ut. Nå har ikke målet mitt vært å bygge store muskler heller da, men for å få det så må man nok trene 100% riktig(burde sikkert hatt PT), spise riktig mengde proteiner, være flink med restitusjon etc. etc. Skal nok en del til for å bli veldig muskuløs som jente :)

Også er det jo også delvis genetisk også, både hvordan kroppsform du har i utgangspunktet, og hvordan den blir når man trener :) Mener jeg å ha hørt i alle fall. Noen jenter bygger jo muskler lettere enn andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Absolutt ikke tabu, der jeg trener er det mange jenter som trener vekter ;) Skjønner ikke at noen jenter er så redde for å få muskler over natta, det skjer ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ønsker å faktisk få noe resultat av treningen følger man de samme programmene, kostholdet og prinsippene som de som ønsker store muskler. Forskjellen er bare at man slutter å legge på tyngre ekter når man synes man har fått store nok muskler, og går over på vedlikeholdstrening. Eller, som i de fleste tilfeller, at man gir opp/sklir ut mtp kostholdet lenge før man i det hele tatt er inærheten av å nærme seg bodybuilderkropp.

Det skal MYE hardt arbeid til før man ender opp med store muskler, og jeg synes heller jenter bør bekymre seg for å ikke få større muskler i det hele tatt. For som regel er det jo nettopp mangel på resultater som er problemet med jenters trening, ikke omvendt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart har du null peil på trening, for trening er ikke bare for kroppsbyggere. Kroppsbyggere er utrolig mye svakere enn styrkeløftere og enkelte atleter pga de løfter for volum og ikke styrke generelt.

Om du trener med veldig høye reps 12-20 eller veldig få; 1-5 så trener du for styrke og vil ikke legge på noe særlig masse utenom i starten. For det andre om du skal legge på ordentlig mye masse må du ligge lenge i overskudd for at kroppen skal ha noe å lage muskler av.

Ergo; du blir ikke svær av å trene styrke på 1-2-3 det tar mange mange år for deg å merke SYYYYK forskjell om du ikke ligger i masse overskudd og ikke overdriver med volum og varierer mellom styrke og utholdenhet hvis du tenker på å "stramme opp".

Programmer:

RYP

531

5x5

Dette er standard nybegynner programmer OG programmer for de som har trent en stund, men de funker veldig bra for nybegynnere. Men du må lære deg ordentlig teknikk før du løfter tungt.

For å få kropp 1-2 på bildet så skal du ha trent en god stund og hatt riktig kosthold for bodybuilding i tillegg til at du må bli fullstendig rippa.

Man skiller ikke mellom styrketrening og bodybuilding uten grunn.

Det er INGEN bodybuilder der ute som trener 12-20 reps på en øvelse. Man må faktisk bli sterkere for å få store muskler, og klarer man så mange repetisjoner er vektene for lette til å legge på seg. Skal man bygge volum bør man kjøre 2-3 forskjellige øvelser på hver muskelgruppe, med 8-12 repetisjoner, og gjerne fordelet med en økt per muskelgruppe. På den måten frigjør du gjevnt uka ut testosteron.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN bodybuilder der ute som trener 12-20 reps på en øvelse. Man må faktisk bli sterkere for å få store muskler, og klarer man så mange repetisjoner er vektene for lette til å legge på seg. Skal man bygge volum bør man kjøre 2-3 forskjellige øvelser på hver muskelgruppe, med 8-12 repetisjoner, og gjerne fordelet med en økt per muskelgruppe. På den måten frigjør du gjevnt uka ut testosteron.

Må man ikke ned i under 5 for å bygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ikke ned i under 5 for å bygge?

Nei. Når man trener for maksimalt volum anbefales det at man ligger noe høyere enn når man trener utelukkende for ren og skjær styrke. Fra 8 til 12 reps pr sett regnes tradisjonelt som bodybuilder-trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg lurer, er det fremdeles litt "tabu" at vanlige jenter trener med frivekter/styrke?

Nei.

Det er ingenting som gleder meg mer enn å se fitte jenter som trener med frivekter og kroppsvektøvelser for styrke. Styrketrening er noe av det beste en jente kan gjøre for å få en stram kropp og du trenger ikke om å bekymre deg for å ende opp som hun til venstre med det første.

Det viktigste i begynnelsen er å få inn god teknikk med lette vekter. Deretter kan du øke motstanden.

Når det gjelder valg av program er det avhengig av hvor mye styrke du ønsker å trene i uken. 1 dag? 2 dager? 3 dager? Jeg anbefaler uansett å fokusere på de tre viktigste baseøvelsene: knebøy (sprettrumpe), markløft og benkpress. Med disse øvelsene trener du i praksis gjennom hele kroppen. Alt annet blir å regne for støtteøvelser.

Om det er noe spesifikt du lurer på, så skal jeg mer enn gjerne være behjelpelig.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men for all del ikke få noen av de to kroppene til venstre i alle fall! Den til høgre var pen derimot :lur:

Hun sier selv at hun ønsker å se ut som den til høyre.

Og forøvrig, når ble det din rett å gi uoppfordrede råd til hvordan kvinners kropper bør se ut? Om en kvinne ønsker seg lavere fettprosent enn det som er vanlig, må de da få lov til å gjøre dette uten å få negative tilbakemeldinger fra folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper stemning det skulle være her i kveld da...

:ironi: (Egentlig mening å ha helt hvitt flagg men det fant eg ikke så)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ok, nice to know. Jeg bør lære meg dette tror jeg.

Yes, men husk det da at du får volum av å bygge ren styrke også. Så lenge man blir sterkere vokser musklene. Folk stagnerer gjerne fordi de forsøker å få større muskler ved å øke repetisjonsantallet på den samme vekta. Det funker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Det er ingenting som gleder meg mer enn å se fitte jenter som trener med frivekter og kroppsvektøvelser for styrke. Styrketrening er noe av det beste en jente kan gjøre for å få en stram kropp og du trenger ikke om å bekymre deg for å ende opp som hun til venstre med det første.

Det viktigste i begynnelsen er å få inn god teknikk med lette vekter. Deretter kan du øke motstanden.

Når det gjelder valg av program er det avhengig av hvor mye styrke du ønsker å trene i uken. 1 dag? 2 dager? 3 dager? Jeg anbefaler uansett å fokusere på de tre viktigste baseøvelsene: knebøy (sprettrumpe), markløft og benkpress. Med disse øvelsene trener du i praksis gjennom hele kroppen. Alt annet blir å regne for støtteøvelser.

Om det er noe spesifikt du lurer på, så skal jeg mer enn gjerne være behjelpelig.

:)

Det kommer helt ann på hva slags mål man har. Jeg må ærlig innrømme at standar musulatur er lite estetisk pent. Det er jo det man bygge med baseøvelsene. Altså at alle muskler vokser likt i forhold til hverandre. Man får en slags firkantet fysikk av det. Man trenger litt isolasjonstrening for å bygge en fin kropp. Og benkpress er unødvendig og fyfy, hvertfall på den tradisjonelle måten. Er mye mer effektivt å benke med to frivekter enn en stor vektstang på begge armer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hva slags mål man har. Jeg må ærlig innrømme at standard musulatur er lite estetisk pent. Det er jo det man bygge med baseøvelsene. Altså at alle muskler vokser likt i forhold til hverandre. Man får en slags firkantet fysikk av det. Man trenger litt isolasjonstrening for å bygge en fin kropp. Og benkpress er unødvendig og fyfy, hvertfall på den tradisjonelle måten. Er mye mer effektivt å benke med to frivekter enn en stor vektstang på begge armer.

Sier du det?

Dette var ihvertfall nytt for meg.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rastl0s

Det er INGEN bodybuilder der ute som trener 12-20 reps på en øvelse. Man må faktisk bli sterkere for å få store muskler, og klarer man så mange repetisjoner er vektene for lette til å legge på seg. Skal man bygge volum bør man kjøre 2-3 forskjellige øvelser på hver muskelgruppe, med 8-12 repetisjoner, og gjerne fordelet med en økt per muskelgruppe. På den måten frigjør du gjevnt uka ut testosteron.

Ja jeg er klar over at man er helst nede i 8-12 reps på byggesiden, men så sa jeg ikke bodybuildere trente fra 12-20 heller, da. Jeg sa at HVIS hun trener fra 1-5 eller 12-20 vil hun enten stort sett trene styrke ELLER utholdenhet i muskler og ergo ikke bygge som hvis man hadde kjørt med reps midt i mellom som ligger på volumsiden av "kartet". Og jo man kan bygge bra med over 12 reps også. Men da kreves intensitet og mange sett og øvelser som regel.

Jeg sa heller ikke at byggere ikke trener styrke, men at HOVEDFOKUSET ligger i volumtrening. De er MUSKELbyggere, ikke ute etter ekstrem styrke. Du får vurdere å skaffe deg lesebriller ;)

Ser ikke ut som du har peiling på testosteron i hvertfall. Man frigjør ikke det fordi man nødvendigvis trener bodybuilding-rettet som du nevner.

Testosteron reguleres av hva en spiser, hvile, stress og hvordan man trener. For å frigjøre mest mulig bør man variere repetisjoner og helst løfte en del tungt og ha med bein. -Markløft, knebøy osv. Dessuten varierer nivåene fra person til person. En person kan ha naturlig høye nivåer, mens andre har lave nivåer og bygger ikke like lett muskler eller styrke.

Endret av Rastl0s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...