Gå til innhold

Kalorier, karbohydrater, sukker og fett?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Det jeg lurer på er: Man hører så mye rart overalt. Noen sier at for mye kalorier gjør deg feit, mens andre er redde for karbohydrater. Noen sier at sukker og fett gjør deg feit i magen. Men hva er det man egentlig skal passe på når det kommer til diett?

Kan noen fortelle meg mer om disse fire tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enkelt: Spiser du mer kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Om disse kaloriene kommer fra fett, karbohydrater eller proteiner er revnende likegyldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kilo siste året med å kutte karber,kaloriene har jeg ikke tenkt så mye på. ved sjekk på diett.no har jeg ligget på rundt 2000-2500 kalorier om dagen.

Men vi er forskjellige og man må prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enkelt: Spiser du mer kalorier enn du forbrenner, legger du på deg. Om disse kaloriene kommer fra fett, karbohydrater eller proteiner er revnende likegyldig :)

Kroppen er ingen simpel forbrenningsmotor. Den er mer kompleks enn som så. Det du sier er at hvis du drikker 2 liter bensin hver dag, så blir du feit? Det er masse kalorier i bensin. :P HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. Man kan gå ned i vekt ved å spise 2000 kcal, og stå stille og til og med gå opp i vekt på 1000 kcal. Hormoner spiller også inn. Ved å spise mye karbohydrater setter du kroppen i fettlagringsmodus. Ved å spise lite karbohydrater, passelig proteiner og mye fett så setter du kroppen i fettforbrenningsmodus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen er ingen simpel forbrenningsmotor. Den er mer kompleks enn som så. Det du sier er at hvis du drikker 2 liter bensin hver dag, så blir du feit? Det er masse kalorier i bensin. :P HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn. Man kan gå ned i vekt ved å spise 2000 kcal, og stå stille og til og med gå opp i vekt på 1000 kcal. Hormoner spiller også inn. Ved å spise mye karbohydrater setter du kroppen i fettlagringsmodus. Ved å spise lite karbohydrater, passelig proteiner og mye fett så setter du kroppen i fettforbrenningsmodus.

Jeg vet utmerket godt på biokjemi-nivå hvordan kroppens forbrenning fungerer, og formulerte meg litt klumsete. Det jeg egentlig mener er at det ikke er ubegrenset hvor mye fett man kan spise uten å legge på seg. Kroppen skal klare å forbrenne det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet utmerket godt på biokjemi-nivå hvordan kroppens forbrenning fungerer, og formulerte meg litt klumsete. Det jeg egentlig mener er at det ikke er ubegrenset hvor mye fett man kan spise uten å legge på seg. Kroppen skal klare å forbrenne det også.

Vel, ved å skrive dette:

Om disse kaloriene kommer fra fett, karbohydrater eller proteiner er revnende likegyldig

Så viser du at du ikke har så god kjennskap til hvordan kroppens forbrenning fungerer på biokjemisk nivå som du tror. Google "futile cycles" for eksempel. Futile cycles øker i ketose - noe som er årsaken til at kropptemperaturen er ca 0,5ºC høyere i ketose. 0,5ºC høres ikke mye ut, men det er snakk om ganske mange kcal ekstra ut hver dag.

Men det er riktig at man ikke kan spise ubegrenset mengde med fett heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ved å skrive dette:

Så viser du at du ikke har så god kjennskap til hvordan kroppens forbrenning fungerer på biokjemisk nivå som du tror. Google "futile cycles" for eksempel. Futile cycles øker i ketose - noe som er årsaken til at kropptemperaturen er ca 0,5ºC høyere i ketose. 0,5ºC høres ikke mye ut, men det er snakk om ganske mange kcal ekstra ut hver dag.

Men det er riktig at man ikke kan spise ubegrenset mengde med fett heller.

Du misforstod meg. Om du spiser MER fett enn du FORBRENNER, lagres dette. Enig? Det var bare det jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg mer om disse fire tingene?

Jeg kan fortelle deg at den femte tingen er at folk ikke holder seg i aktivitet.

Er du aktiv, holder du på med noe, da brenner du kalorier samma hva (nesten) du putter i deg.

Å sitte på rumpa foran TV-skjermen og bare vegetere, skaper kun problemer.

Kom deg ut og gå en god tur, så kan du dytte innpå nesten hva du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstod meg. Om du spiser MER fett enn du FORBRENNER, lagres dette. Enig? Det var bare det jeg mente :)

Ah sorry, da skjønner jeg. Det skal likevel myyye mer til for å lagre fett når du setter kroppen i fettforbrenningsmodus (LCHF). Ikke umulig, bare vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle deg at den femte tingen er at folk ikke holder seg i aktivitet.

Er du aktiv, holder du på med noe, da brenner du kalorier samma hva (nesten) du putter i deg.

Å sitte på rumpa foran TV-skjermen og bare vegetere, skaper kun problemer.

Kom deg ut og gå en god tur, så kan du dytte innpå nesten hva du vil.

Brenner kalorier gjør man uansett hva man gjør. Bare det å holde kroppen i live krever en betydelig mengde energi (= forbrenner kalorier).

Det skal forøvrig mer til enn en gåtur før man kan snakke om noen særlig ekstra effekt av trening. Trening forbrenner generelt ikke spesielt mye, med mindre man trener veldig hardt og lenge. Det er ikke slik at man kan spise hva man vil bare fordi man går seg en tur hver dag. Rask gange forbrenner ca 400 kcal i timen, noe som tilsvarer mindre enn 100g sjokolade.

Når det er sagt bør man selvsagt trene uansett, for å holde kroppen i form. Gåturer er vel og bra, men helst bør man supplere med styrketrening eller annen muskelbyggende aktivitet i tillegg. Det er umulig å få en kropp til å se veltrent og pen ut, uten en viss størrelse på musklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...