Gå til innhold

Vikeplikt når ene kjører ulovlig?

Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg kjører forbi en vei som egentlig kun er åpen for busser, men det er mange privatbiler som benytter seg av den like vell. Når jeg kommer kjørende så har jeg vanlig vikeplikt for bussene, men jeg irriterer meg over bilistene som "sniker" i køen, og føler da ikke for å stoppe for dem. Hvis jeg skulle kræsje i en av dem, hvem får skylden? Jeg som ikke overholdt vikeplikten, eller han som kjørte på en vei han ikke hadde lov til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite tips jeg fikk av min kjøreskolelærer en gang for lenge, lenge siden: det finnes noe som heter "vikeplikt", men det finnes ikke noe som heter "påkjørsrett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikklæreren min sa at selv om en bil kjører MOT kjøreretningen i en enveiskjørt gate ut på en gate uten forkjørsrett, har man vikeplikt for bilen når den kommer fra høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, da får jeg vel stoppe for dem. Mener å huske at kjørelæreren min sa noe av det samme som Andreas8. Kjedelig regel :sukk:

Men igår så jeg at det sto en politibil i krysset, så da får vi håpe på at det er litt færre biler der fremover :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRYGG KJØRING = VIKEPLIKT ! :)

Påkjører du, skader ikke bare fremmende, men du også. så tenk på konsekvensen. Best å ha vikeplikt enn å falle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...