Gå til innhold

knebøy vs utfall


Redbull

Anbefalte innlegg

Kan utfall (bulgarsk) erstatte knebøy? Trener i kjelleren hjemme, å det eneste jeg sliter med er knebøy pga vekta er så jævlig tung å få opp på skuldrene! Synd å være avhengig av mannen npr jeg skal trene.

Ett tilleggspm: Det er iskaldt nede i kjelleren, er det dette som gjør at jeg ikke blir svett? Jeg svetter ikke i det hele. Kanskje jeg ikke er effektiv nok? Har ett minutt mellom hvert sett. Trener med tunge vekter. Er akkurat begynt på RYP grunnprogrammet etter noen mnd pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig kaldt der jeg trener også, nesten så jeg gruer meg til å gå inn der i treningstøy, men når jeg har kommet i gang, så renner svetten og jeg er glovarm. Trener svært tungt med kroppen som vekt, og tilleggsvekt i forskjellig form. Jeg trener både knebøy og utfall, men det ene kan kanskje holde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig kaldt der jeg trener også, nesten så jeg gruer meg til å gå inn der i treningstøy, men når jeg har kommet i gang, så renner svetten og jeg er glovarm. Trener svært tungt med kroppen som vekt, og tilleggsvekt i forskjellig form. Jeg trener både knebøy og utfall, men det ene kan kanskje holde :)

På tide å få opp intensiteten her da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avhengig av hva slags vekter du har, så kan du trene knebøy med manualer også.

Ettbeinsknebøy er også en god utfordring :D de fleste trenger ingen vekt der heller til å begynne med. De to første gangene føles det håpløst pga. teknikk, men så blir det greiere.

Ellers er det ikke noe i veien for å trene bulgarsk utfall, det er mer krevende av balansen såklart, og mer utfordrende pga. det krever stabilisering av ankel/kne/hofte, men en helt super øvelse er det.

Prøv med 45 sekunders pause gjennom hele økta og se om det hjelper, dersom du ønsker å presse pulsen og musklene dine takler det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet kan du bytte ut knebøy med bulgarsk utfall, ja. Etterhvert kan du legge til frivendinger og frontbøy, da det er lettere å vende opp en akseptabel vekt opp på skuldrene, og deretter bøye, enn å presse en vekt over hodet og ta knebøy. Frontbøy er for de fleste en tyngre øvelse, og innebærer ikke et så stort skadepotensiale som knebøy. Vinnvinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan utfall (bulgarsk) erstatte knebøy? Trener i kjelleren hjemme, å det eneste jeg sliter med er knebøy pga vekta er så jævlig tung å få opp på skuldrene! Synd å være avhengig av mannen npr jeg skal trene.

Ett tilleggspm: Det er iskaldt nede i kjelleren, er det dette som gjør at jeg ikke blir svett? Jeg svetter ikke i det hele. Kanskje jeg ikke er effektiv nok? Har ett minutt mellom hvert sett. Trener med tunge vekter. Er akkurat begynt på RYP grunnprogrammet etter noen mnd pause.

Hvor tung vekt har du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bulgarsk utfall erstatter ikke knebøy. Bulgarsk utfall er en fin øvelse for fremside lår, men den bidrar ikke til så god støttemuskulaturtrening som feks knebøy. Knebøy finnes også i en rekke tyngre varianter enn den med stangen bak hodet (back squat). Du har også som Sekretæren påpeker front squat eller frontbøy og du har også http://www.youtube.com/watch?v=kTc8kY3kz0g.

Som sekretæren også skriver, du bør lære deg frivending og gjerne hele bevegelsen støt.

(Frivending er første del av støt). På engelsk kalles første del av bevegelsen clean og siste jerk. Altså clean & jerk.

Det er ikke en sykt komplisert øvelse å lære seg, men riktig teknikk er et must. Hele poenget er å løfte med kraft og moment generert i de aller største muskelgruppene som sete/hofte og øvre del av ryggen. Ikke bare er det praktisk i forhold til det andre, men disse olympiske løftene (clean&jerk/støt og snatch/rykk) er laget for å involvere stortsett hele kroppen. Og for å avlive myten med en gang til de som måtte tro det. Du blir ikke en tjukk vektløfter dersom man trener slik.

http://exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/CleanAndJerk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med at jeg er redd for å bli "tjukk vektløfter", jeg syns bare det er ubehagelig med over 40 kg på skuldrene. Men, vi skal kjøpe sånn pute til å ha rundt stanga nå, så håper det blir bedre da :)

Tusen takk for svar og linker alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med at jeg er redd for å bli "tjukk vektløfter", jeg syns bare det er ubehagelig med over 40 kg på skuldrene. Men, vi skal kjøpe sånn pute til å ha rundt stanga nå, så håper det blir bedre da :)

Tusen takk for svar og linker alle sammen :)

Hvis du prøver å ta skuldrene bakover/skvise skulderbladene sammen dannes det en naturlig grop å ha stangen i som gjør den puten overflødig. Selv synes jeg at en slik pute gjør at stangen kommer ugunstig lagt opp (som øker belastningen på korsrygg) eller for lang ned (som gjør at du har lettere for å miste stangen bakover).

Du kan jo alltids prøve og se selv om du liker puten. Hvis den funker er det bare å kjøre på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Bulgarsk utfall er en fin øvelse for fremside lår, men den bidrar ikke til så god støttemuskulaturtrening som feks knebøy.

Kan du utdjupe dette litt? Kva støttemuskulatur snakkar du om? Core? For eg kan ikkje fatte at ikkje ei eittbeinsøving gir meir utfordring til støttemuskulatur pga ustabiliteten enn det ei stø tobeinsøving gjer? Om vi ikkje snakkar om core, altså, for med mindre vekter er det mindre pes å halde kroppen rett, det skjønar jo eg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdjupe dette litt? Kva støttemuskulatur snakkar du om? Core? For eg kan ikkje fatte at ikkje ei eittbeinsøving gir meir utfordring til støttemuskulatur pga ustabiliteten enn det ei stø tobeinsøving gjer? Om vi ikkje snakkar om core, altså, for med mindre vekter er det mindre pes å halde kroppen rett, det skjønar jo eg også.

Jeg mener ikke at bulgarske utfall ikke trener støttemuskulatur. For det gjør øvelsen i aller høyeste grad, men du klarer ikke like mange kg på skuldrene når all vekten skal løftes av én fot.

Spesielt gjelder dette varianten med manualer. Da blir tyngdepunktet lavere og du vil ikke måtte jobbe like mye med kjernen og buktrykk.

Spørsmålet var om den kunne erstatte knebøy. Jeg mener ikke det, men det er en veldig god øvelse om knebøy ikke er et alternativ (f.eks. pga manglende vekter eller tilsv). Ville fortsatt med knebøy om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...