Gå til innhold

Sunn, god og mettende kalorifattig mat


Kosemose

Anbefalte innlegg

Mitt beste forslag til sunn, god, mettende og kalorifattig mat må være supper.

Supper av alle slag! (Hjemmelagde så klart.)

Blomkålsuppe, uten kjøtt og "kremet" med lettmelk blir vel ca. 3-400 kalorier for ca 2 liter suppe. Og kjempegodt!

Ellers har du også løksuppe, grønnsakssuppe, tomatsuppe, aspargessuppe, kyllingsuppe.

Ja, alt du vil egentlig!

Herlig - er veldig glad i supper forøvrig :) Du har ikke tilfeldigvis link til oppskrift på blomkålsuppa? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen har nevnt det enda, så i tilfelle du ikke vet det ville jeg bare nevne at matprat har en egen "sunn"-seksjon med oppskrifter der det ofte står kaloriinnholdet på maten :)

...ups, jo, noen hadde nevnt det. Sorry!

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ei som fekk beskjed om å slutte med Atkins av legen for det holdt på å påføre ho magesår. Mannen har gått på lavkarbo og fekk muskelkramper og ein vanvittig ånde. Eg er skeptisk til den ekstreme lavkarboen, men kan godt tenke meg at den meir liberale (Fedon?) kan ha noko for seg i forhold til å halde stabilt blodsukker o.l. Hadde alle gått på lavkarbo hadde også verden fått eit mega matproblem. Ja, til variert kosthold.

Jeg skjønner ikke hva med lavkarbo som skal ha noen negativ effekt på magesår - med mindre man spiser mer krydret mat enn før, spiser mindre meieriprodukter og/eller røyker mer enn før slik at symptomene blir sterkere. Magesår er forårsaket av en bakterie... Jeg finner ingenting om at mer fett og mindre karbohydrater skal gi noen problemer med magesår. Jeg tror nok heller det var legen som var skeptisk til lavkarbo og brukte det som unnskyldning. Det ville ikke vært første gang...

Jeg var hos en lege en gang som påstod at jeg hadde fått høyt blodtrykk etter å ha gått ned 20 kg på ett år med LCHF. Jeg var hos legen før jeg begynte og blodtrykket ble målt til nedre sjikt av normalt (dette var med BMI på nesten 50). Hun målte manuelt og fikk at jeg hadde høyt noen ganger og normalt andre ganger. Den automatisk måleren viste nedre sjikt av normalt hver eneste gang. Men hun stolte mest på sin manuelle måling, forklarte hun. Så spurte jeg hva dette betød. Jo, hvis de målte høyt blodtrykk tre ganger, så ville de sette meg på en 24-timersmåling. Og hvordan måles det? Jo, automatisk... Jeg blir helt matt... Med ny lege så viste blodtrykket helt fint og jeg fikk beskjed om at alle blodprøver var så fine atte så det var bare å fortsette så lenge jeg følte meg bra. Og det gjør jeg! Jeg går aldri tilbake til høykarbo!

Variert kosthold... Jeg er så lei av å høre det som et argument mot LCHF. Hvorfor er brødskiver med pålegg 3-4 ganger om dagen + en middag mer variert enn to-tre-fire "middager" i løpet av en dag? Hvorfor tror du ikke at jeg har variert kosthold? Bare fordi jeg ikke spiser sukker, korn, rotgrønnsaker eller frukt? Er det ikke nok med kjøtt, innmat, sjømat, grønnsaker (som vokser over jorda), bær, nøtter, frø, egg, fete meieriprodukter, kaldpressede oljer, krydder? Jeg spiser ren mat laget fra bunnen. Jeg har fått en utrolig kokkeglede etter å ha gått over til LCHF. Så utrolig mye god mat uten dårlig samvittighet! Jeg spiser mer grønnsaker og mer variert enn jeg noensinne har gjort før.

Muskelkramper. Var det i leggen? Det er i så fall et vanlig symptom på magnesiummangel og det er ikke uvanlig å få det i starten på lavkarbo. Spis mer grønnsaker, frø, nøtter, kakaomasse/pulver.

Den vanvittige ånden hans var ketoseånden. For de fleste går den over etterhvert når kroppen klarer å bruke ketonene som energi. Det er bare overskuddsketoner som går ut i ånde/svette/urin. Hos meg var det ketoseånde i to-tre uker og så gikk det over. Har ikke hatt ketoseånde på to og et halvt år nå selv om jeg har vært i ketose så godt som hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig - er veldig glad i supper forøvrig :) Du har ikke tilfeldigvis link til oppskrift på blomkålsuppa? :)

Nei, ingen link, men det er utrolig lett :jepp:

Lag en jevning av litt smør og mel (evt maizenna) og spe på med 1 til 2 liter vann og 1-2 buljongterninger. Husk å rør godt med visp slik at det ikke blir noen klumper.

La dette koke opp også tilsetter du blomkål i store eller små biter (og en hakket løk hvis du vil). La koke til de har blitt møre.

Nå kan du enten bruke stavmikser og blande alt til en jevn fin suppe eller ta ut noen blomkålbiter og bruk stavmikser på resten.

Spe på med så mye melk du vil etterpå og smak til med salt og pepper.

Du trenger forøvrig ingen stavmikser heller. Du kan velge å la alle bitene være hele eller bruke en potetmoser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefseløs taco er veldig godt og et suverent sunt måltid :jepp:

Salat, agurk, tomat osv av alle slag du liker (jeg elsker stekt sopp som tilbehør også), tacosaus, kjøttdeig med tacokrydder og mager kesam. Litt revet ost som "topping".

Legg opp på tallerkenen med salat i bunn, kjøtt oppå med kesam og saus på topp og gumle i veg - kjempegodt (og lavkarbo, men det trenger du ikke si bort ;) ).

Hjemmelaget tomatsuppe - en boks hakkede tomater, litt løk, krydder etter ønske (paprika, chili, hvitløk, pepper, salt og litt kanel er veldig godt syns jeg). Hakk og surr løken i en kjele. Ta tomatene i kjelen, mål opp en og en halv boks med vann og kok i ti til femten minutt - jevn med stavmikser om du vil ha en jevnere tekstur. Kan serveres med brød eller evt annet du måtte like (f.eks egg).

Endret av Suzy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lefseløs taco er veldig godt og et suverent sunt måltid :jepp:

Salat, agurk, tomat osv av alle slag du liker (jeg elsker stekt sopp som tilbehør også), tacosaus, kjøttdeig med tacokrydder og mager kesam. Litt revet ost som "topping".

Legg opp på tallerkenen med salat i bunn, kjøtt oppå med kesam og saus på topp og gumle i veg - kjempegodt (og lavkarbo, men det trenger du ikke si bort ;) ).

Hjemmelaget tomatsuppe - en boks hakkede tomater, litt løk, krydder etter ønske (paprika, chili, hvitløk, pepper, salt og litt kanel er veldig godt syns jeg). Hakk og surr løken i en kjele. Ta tomatene i kjelen, mål opp en og en halv boks med vann og kok i ti til femten minutt - jevn med stavmikser om du vil ha en jevnere tekstur. Kan serveres med brød eller evt annet du måtte like (f.eks egg).

Det du beskriver der selger de til og med på Peppes, Tex Mex salat heter det, bare at man kan velge dressing som rømme, salsa osv. Også har de knuste tortillachips oppi også, det bruker jeg å sløyfe siden jeg ikke liker det, men ellers blir det skikkelig digg :jepp: Anbefaler "lefseløs" taco på det beste, stoor salat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver der selger de til og med på Peppes, Tex Mex salat heter det, bare at man kan velge dressing som rømme, salsa osv. Også har de knuste tortillachips oppi også, det bruker jeg å sløyfe siden jeg ikke liker det, men ellers blir det skikkelig digg :jepp: Anbefaler "lefseløs" taco på det beste, stoor salat :D

Wow! Jeg har spist denne miksen mye - den er jo relativt variert også. Og om man virkelig vil være veldig sunn så kanman lage tacokrydderet selv - det smaker helt riktig, men du sparer på tilsetningsstoffer og sukker.

Så gøy at andre også liker "lefseløs" taco :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde noen fantastisk gode lakseburgere i helgen, etter oppskrift hos BBC GoodFood. De skryter av 262 kalorier per burger.

Oppskrift til fire burgere

550 g laksefilet, i grove biter

2 ss Thai red curry pasta

1 ingeførrot på størrelse med en tommel, revet

1 neve frisk koriander

1 ts soyasaus

Bland alt i en foodprosessor/blender/håndmikser til det er en grovhakket masse. Form fire burgere som stekes i nøytral olje 4-5 minutter på hver side.

Jeg hadde litt sitron over til slutt og hadde salat ved siden av. Nam!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, :) Nå gikk jeg i frysen for å se navn og merke, men var selvsagt tom for det. Men det er i frysedisken, så er det i samme serie som Steinbit, og Torsk, så pakkene er helt like, bare at det står Kveite, Steinbit, Torsk, osv på de. De er gjennomsiktige, og kveitebitene er firkanta og hvite, 4-5 biter i hver pakke ca. Veldig godt.

Er det kveitefilet du snakker om her? Jeg fant bare kveite i skiver på min Rema :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er tomatsuppe med kikerter i! For de som vil kan tomatsuppen lages fra bunnen, men jeg bruker Toro. Ikke ideelt, men den har hvertfall fått terningkast 6 på flere sunnhetstester. Dette er veldig mettende, sunt og (etter min mening) kjempegodt! Og dessuten er det superbillig, en boks hermetiske kikerter koster rundt 10 kr, tomatsuppen rundt 15, og dette holder til hvertfall 3 porsjoner, hvor hver porsjon blir i underkant av 150 kcal :)

Ellers er jeg glad i pitabrød med en fiskekake eller to i (250 eller 300 kcal, avhengig av om du har en eller to fiskekaker) eller med strimlet kyllingfilet, salat og lett creme fraiche i (ca 300 kcal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...