Gå til innhold

Sunn, god og mettende kalorifattig mat


Kosemose

Anbefalte innlegg

Takk for info :) Jeg føler at LCHF er en ekstrem-diett som vi ikke vet konsekvensene av på sikt. Jeg tror at kroppen trenger fett, proteiner og karbohydrater, også tror jeg at kroppens indre organer ikke har godt av for mye animalsk fett.

Jeg tror også at LCHF er en slankediett der formålet er å kunne spise masse god mat uten å behøve trene og uten å legge på seg. Mens jeg tror at veien å gå for meg er å spise litt mindre, spise litt lurere (dvs kutte ned på kalorifellene og bytte de ut med smartere alternativer) samt røre seg litt mer.

I norge blir vi tykkere og tykkere, og jeg tror det har sammenheng med at vi har god råd og at vi flommer over av fastfood, kosemat og usunne alternativer som vi ikke klarer å motstå. Det er "lørdag hele uka", det er litervis med kaffelatte på kafé (en av min største kalori-last var kaffedrikker med melk og sukker... kunne drikke 5-6 kopper hver dag, noe som tilsvarer enormt mange kalorier, og noe som enkelt kan byttes ut med god og kalorifattig og sunn te).

Jeg har ikke noe ønske om å ligge på sofaen og proppe i meg fet mat mens jeg raser ned i vekt. Jeg ønsker bare å spise litt klokere og på den måten forhåpentligvis kvitte meg med noen overflødige og totalt unødvendige kilo som jeg ikke trives med.

Du tror og føler feil. Kroppens organer har blitt utsatt for animalsk fett i flere titalls tusen år. Hadde vi ikke vært tilpasset å takle dette, hadde vi neppe levd som art i dag.

Videre er det ingenting som tilsier at lavkarbo ikke kan kombineres med trening. Det er mulig å gå ned i vekt på lavkarbo uten å trene, ja, men det betyr ikke at du må det. Det er også mulig å gå ned i vekt på tradisjonell lavkalorislanking uten å trene - men jeg ser ingen komme med slike dumme utsagt om den metoden?

Hvorvidt flertallet av lavkarbo folket trener eller ei burde være revnende likegyldig i forhold til hva man skal mene, tro og føle om lavkarbo, siden det faktisk er fullt mulig å trene selv om man spiser lite karbs.

Det er så mye uvitenhet og skrullete føling og synsing rundt lavkarbo at jeg blir helt oppgitt.. Kan ikke folk i det minste sette seg inn i hva det faktisk er, før de begyner å føle og tro...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo avsporing, men vil skyte inn ihvertfall to ting.

http://nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7494859

Vil nok heller tro det er at dagens mennesker har maten myyye lettere tilgjengelig, flere fristelser med døgnåpne kiosker, god råd og mindre fysiske oppgaver som er grunnen (motorkjøretøy), ikke karbohydratene i seg selv. I de landene overvekt er et problem. Og det er ikke så lenge siden poteter var stjernen på den norske tallerkenen, da overvekt ikke var et problem.

Inuittene dette dreier seg om lever ikke av det tradisjonelle høyfett-kostholdet som de pleide. De er for lengst utsatt for vestlig påvirkning, med alle de plager og matvarer det fører med seg. Videre er en stor andel røykere, noe som til og med står i artikkelen du linker til... ;)

Skal man sammenligne urfolk/folk som lever av høyfett-kosthold med vestlige høykarbere, må man jo sørge for at de man tar for seg faktisk lever slik de gjorde, og ikke er vestliggjort (slik så altfor mange urfolk dessverre begynner å bli).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling, sei, karbonadedeig og egg er noe jeg er glad i.

Jeg pleier å bruke Kokosmelk Light og koke inn med kyllingen og fisken og evt. eggerøre etter at jeg har frest det med litt solsikkeolje. Tilsetter litt salt og pepper og tomat så har du en veldig god og smakfull rett. Ha masse grønnsaker som tilbehør. samt grov pasta, brun ris, bønner etc.

Ellers er det jo godt med fruktsalat til dessert til hele familien, funker like godt i hverdagen som til helgene. Skjær opp eple, banan, pære, druer og appelsin og blande alt sammen i en stor skål.

En sunn hamburger:

Bruk grovt mel, litt natron og tilsett vann til deigen er passe seig og lett å forme. Lag en bolle og trykk flat og ha den i ovnen på 200 grader i 17 minutter og du har digge hamburgerbrød/rundstykker.

Lag karboander av kyllingkjøttdeig med litt salt og pepper.

Mos en avocado og ha i litt salt og smør på hamburgerbrødene.

Kok opp kokosmelk med et par spiseskjeer grovt mel slik at det blir en tykk røre(det blir som en ostemasse! NAM!) og hell over karboandene og kjør på med salat, tomat etc. og smell igjen burgertoppen.

Megasunn og god burger som er like godt til hverdags som til helgene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå folk føle og tro det de mener er riktig for dem.

Menneskekroppen er super på å tilpasse seg, samme hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere prakke på meg LCHF-propaganda når jeg ikke har planer om å gå over til et slikt kosthold? Dette er en tråd for de som ønsker tips til kalorifattig, sunn og god mat. Dere kan lage en annen tråd med LCHF-kostholdstips. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg skal behøve diskutere og argumentere hvorfor jeg ikke er interessert i et slikt fett-prosjekt, ergo er det spilt møye å bruke energien deres på å prøve å overbevise, og det er bittelittegranne frekt også. :goodbye:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling, sei, karbonadedeig og egg er noe jeg er glad i.

Jeg pleier å bruke Kokosmelk Light og koke inn med kyllingen og fisken og evt. eggerøre etter at jeg har frest det med litt solsikkeolje. Tilsetter litt salt og pepper og tomat så har du en veldig god og smakfull rett. Ha masse grønnsaker som tilbehør. samt grov pasta, brun ris, bønner etc.

Ellers er det jo godt med fruktsalat til dessert til hele familien, funker like godt i hverdagen som til helgene. Skjær opp eple, banan, pære, druer og appelsin og blande alt sammen i en stor skål.

En sunn hamburger:

Bruk grovt mel, litt natron og tilsett vann til deigen er passe seig og lett å forme. Lag en bolle og trykk flat og ha den i ovnen på 200 grader i 17 minutter og du har digge hamburgerbrød/rundstykker.

Lag karboander av kyllingkjøttdeig med litt salt og pepper.

Mos en avocado og ha i litt salt og smør på hamburgerbrødene.

Kok opp kokosmelk med et par spiseskjeer grovt mel slik at det blir en tykk røre(det blir som en ostemasse! NAM!) og hell over karboandene og kjør på med salat, tomat etc. og smell igjen burgertoppen.

Megasunn og god burger som er like godt til hverdags som til helgene :)

Jeg har fullkorn hvetemel, er det bra greier å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor spammer du tråden min med LCHF-propaganda? Har du ikke lest hva jeg spør om? Og etter ditt første forsøk gjorde jeg det vel ganske klart at jeg ikke er mottagelig for LCHF-forkynnelse. Likevel fortsetter du å fortelle meg om LCHF-diettene til diverse fotballag og Thomas Alsgård. Jeg er ikke fotballspiller, er ikke engang toppidrettsutøver, så jeg ser ikke hvordan fotballspiller-dietter skal ha relevans for mitt hverdagskosthold.

Pluss at jeg lever sammen med barn. Jeg tenker ikke gå inn i en diett som ikke barna mine kan følge. Og barn bør IKKE gå på dietter med veldig lavt karbo-inntak. Sunne, normale barn trenger karbhohydrater, proteiner og sunne fettsyrer for å vokse og utvikle seg.

Men - du får leve som du vil og ta ansvar for ditt eget kosthold. Men vær så snill å slutte å spamme ned tråden min, som handler om: Sunne, gode og kalorifattige matalternativer.

Jeg nevnte toppidrettsutøvere fordi du påstod at LCHF er å sitte i sofaen og spise fett. Det går fint an å trene på LCHF.

Barn trenger ikke karbohydrater. De tåler karbohydrater bedre enn voksne fordi de er aktive og fordi de ikke har rukket å bli insulinresistente (les: pre-dia2) på grunn av høyt inntak av karbohydrater over flere år. I stedet for å drive med brannslukking går det an å få inn godt kosthold fra begynnelsen av. Det betyr LCHF. Man får i seg alle vitaminer og mineraler man trenger gjennom LCHF.

Sorry hvis du ser på det som spamming, men jeg svarte på det tråden handler om: sunne, gode og kalorifattige matalternativer. Du nevnte ikke at du spesifikt skulle ha magre alternativer, gjorde du vel? I følge en studie av Pål Jåbekk for Norges Idrettshøyskole så gikk lavkalori ned i muskelmasse, lavkarbo ned i fettmasse. Det er nå fettet mitt jeg vil bli kvitt, ikke musklene. Og jeg regner med at det samme gjelder deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevnte toppidrettsutøvere fordi du påstod at LCHF er å sitte i sofaen og spise fett. Det går fint an å trene på LCHF.

Barn trenger ikke karbohydrater. De tåler karbohydrater bedre enn voksne fordi de er aktive og fordi de ikke har rukket å bli insulinresistente (les: pre-dia2) på grunn av høyt inntak av karbohydrater over flere år. I stedet for å drive med brannslukking går det an å få inn godt kosthold fra begynnelsen av. Det betyr LCHF. Man får i seg alle vitaminer og mineraler man trenger gjennom LCHF.

Sorry hvis du ser på det som spamming, men jeg svarte på det tråden handler om: sunne, gode og kalorifattige matalternativer. Du nevnte ikke at du spesifikt skulle ha magre alternativer, gjorde du vel? I følge en studie av Pål Jåbekk for Norges Idrettshøyskole så gikk lavkalori ned i muskelmasse, lavkarbo ned i fettmasse. Det er nå fettet mitt jeg vil bli kvitt, ikke musklene. Og jeg regner med at det samme gjelder deg?

Jeg vil først og fremst ha et bærekraftig og godt kosthold som jeg kan ha sammen med ungene mine, og som jeg kan ha hvis jeg blir bedt bort på middag. Jeg er ikke overvektig, men har lyst til å miste et par "kosekilo" men jeg er ikke ute etter noen quick-fix diet, jeg kan leve med måtehold og ønsker å minske magemålet mitt og å bli mer bevisst på å ta de gode valgene i hverdagen. Jeg har ikke lyst til å nekte meg grovt brød, naturris eller fullkornspasta ei heller poteter og rotfrukter eller frukt i det hele tatt. Og ikke minst - jeg ønsker ikke at barna mine skal leve på en diett.

Jeg vet liksom ikke hva mer jeg kan si her, for at dere skal forstå at jeg ikke ønsker LCHF-diett, jeg ønsker heller ikke at tråden skal bli ødelagt med propaganda om LCHF, og jeg ønsker ikke å gjenta meg selv flere ganger vedrørende hvorfor jeg ikke vil ha en LCHF-diett. Og ja, jeg ser på det som spamming og som misjonering av noe jeg har sagt "nei takk" til. Så vær så snill?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullkorn hvetemel, er det bra greier å bruke?

Jada :) Alt grovt mel, fullkorn etc :) Kjempegodt både til rundstykker, hamburgerbrød, pizzabunn; Ja til og med kakebaking! Bruker det når jeg baker cookies og sjokolademuffind :popcorn:

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada :) Alt grovt mel, fullkorn etc :) Kjempegodt både til rundstykker, hamburgerbrød, pizzabunn; Ja til og med kakebaking! Bruker det når jeg baker cookies og sjokolademuffind :popcorn:

Mmmm, cookies og sjokolademuffins med grovt mel? Please, pretty please gi oppskrift? :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfilet i biter marineres i matyoghurt og rød currypaste i kjøleskapet over natta.

Kutt opp forskjellige typer melon og ha ved siden av. Godt med søt melon ved siden litt sterk mat. Reguler med matyoghurt hvor sterk du vil ha marinaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal dere prakke på meg LCHF-propaganda når jeg ikke har planer om å gå over til et slikt kosthold? Dette er en tråd for de som ønsker tips til kalorifattig, sunn og god mat. Dere kan lage en annen tråd med LCHF-kostholdstips. Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg skal behøve diskutere og argumentere hvorfor jeg ikke er interessert i et slikt fett-prosjekt, ergo er det spilt møye å bruke energien deres på å prøve å overbevise, og det er bittelittegranne frekt også. :goodbye:

Det handler om å korrigere feilene du tar, ikke om å prakke på deg "propaganda". Hvorvidt du spiser lavkarbo eller ei kunne ikke brydd meg mindre, det er dine forsøk på å spre feil informasjon det slås ned på her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler om å korrigere feilene du tar, ikke om å prakke på deg "propaganda". Hvorvidt du spiser lavkarbo eller ei kunne ikke brydd meg mindre, det er dine forsøk på å spre feil informasjon det slås ned på her.

Korrigere feilen jeg tar??! Du er jammen meg frekk som kommer her og misjonerer det du tenker på som "sannhet". Som du sikkert er fullstendig klar over hersker det uengihet rundt om LCHF-diett er en livsstil "folk flest" (medregnet barn i vekst og utvikling) bør leve under. At du påstår at jeg tar feil fordi jeg har et annet syn på mat enn du har er bare arrogant og frekt.

Gå og spis bacon og fett, så holder jeg meg til fisk, grønnsaker og naturris.

Og - opprett gjerne en krangletråd der interesserte kan diskutere LCHF versus variert kosthold. Men avspor tråden min mer, er du snill. Thanksbye!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så hissig innstilling, Kosemose? Du får jo svar på det du spør om, bare ikke de svarene du ventet. Ikke noe å hisse seg opp for.

Det har også hersket uenighet om jorda var flat eller rund. En medisinforeleser startet semesteret med følgende uttalelse:

"Halvparten av det jeg skal lære dere i dette faget er feil. Dessverre vet jeg ikke hvilken halvdel."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så hissig innstilling, Kosemose? Du får jo svar på det du spør om, bare ikke de svarene du ventet. Ikke noe å hisse seg opp for.

Det har også hersket uenighet om jorda var flat eller rund. En medisinforeleser startet semesteret med følgende uttalelse:

"Halvparten av det jeg skal lære dere i dette faget er feil. Dessverre vet jeg ikke hvilken halvdel."

Jeg har laget en tråd der jeg spør etter sunn, god og kalorifattig mat. Så har jeg etterpå presisert at jeg IKKE ønsker LCHF-kostholdsråd eller oppskrifter, og jeg har presisert at tråden IKKE skal handle om dette. Hva er det du ikke skjønner og hvorfor fortsetter du å ødelegge tråden min? Jeg er nok mer frustert enn hissig... Vær så snill, lag din egen LCHF-tråd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Korrigere feilen jeg tar??! Du er jammen meg frekk som kommer her og misjonerer det du tenker på som "sannhet". Som du sikkert er fullstendig klar over hersker det uengihet rundt om LCHF-diett er en livsstil "folk flest" (medregnet barn i vekst og utvikling) bør leve under. At du påstår at jeg tar feil fordi jeg har et annet syn på mat enn du har er bare arrogant og frekt.

Gå og spis bacon og fett, så holder jeg meg til fisk, grønnsaker og naturris.

Og - opprett gjerne en krangletråd der interesserte kan diskutere LCHF versus variert kosthold. Men avspor tråden min mer, er du snill. Thanksbye!

Jeg misjonerer ikke i noen større grad enn det du gjør, når du hevder at du vet hva som er usunt.

At teoriene jeg er enige i er av nyere dato og pr i dag kanskje har færre tilhengere, gjør ikke min informasjon noe mer "propagandaaktig" enn når noen kommer inn her for å opplyse om lavkalorimetoden.

Hvorfor er det å opplyse om lavkalori akseptabelt, mens det å opplyse om lavkarbo er feil? Som sagt, hvorvidt DU spiser lavkalori eller lavkarbo kunne ikke brydd meg mindre, men når du tror og føler og synser ting som regelrett er feil, da må du tåle å bli korrigert.

Hadde dette vært propaganda eller misjonering hadde jeg forsøkt å få deg til å spise lavkarbo. Det gjør jeg imidlertid ikke. Folk må stappe i seg hva slags mat de ønsker. Det er feilinformasjon jeg slår ned på, ikke folks spisevaner.

Makan til sneversynthet og fremmedfrykt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ei som fekk beskjed om å slutte med Atkins av legen for det holdt på å påføre ho magesår. Mannen har gått på lavkarbo og fekk muskelkramper og ein vanvittig ånde. Eg er skeptisk til den ekstreme lavkarboen, men kan godt tenke meg at den meir liberale (Fedon?) kan ha noko for seg i forhold til å halde stabilt blodsukker o.l. Hadde alle gått på lavkarbo hadde også verden fått eit mega matproblem. Ja, til variert kosthold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sunn og god middag jeg spiser ofte er å kutte opp det jeg har av grønnsaker (paprika, tomat, squash, rødløk osv) og legge det i en ildfast form. Krydre med salt og pepper og bittelitt olje. Ta så et stykke torsk/laks/sei som du krydrer etter eget ønske og legg oppå grønnsakene og bak i ovnen. Det er også veldig godt å legge på en skje pesto på fisken. Så koker jeg fullkornspasta og har til. Enkelt, raskt og veldig godt. Oljen+væske fra tomat og rødløk gir en helt herlig "saus" som er god å ha over fisken.

Ellers lager jeg også wok ofte. Varierer med forskjellige grønnsaker og om jeg bruker torsk, kylling, svin eller scampi.

Som mellommåltid/frokost/kvelds liker jeg å lage havregrøt med bær og kanel eller cottage cheese med eple, kanel og mandler. Namnam!

Endret av Liani
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste forslag til sunn, god, mettende og kalorifattig mat må være supper.

Supper av alle slag! (Hjemmelagde så klart.)

Blomkålsuppe, uten kjøtt og "kremet" med lettmelk blir vel ca. 3-400 kalorier for ca 2 liter suppe. Og kjempegodt!

Ellers har du også løksuppe, grønnsakssuppe, tomatsuppe, aspargessuppe, kyllingsuppe.

Ja, alt du vil egentlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...