Gå til innhold

Hvor vilktig er psyken, tro?


pinky

Anbefalte innlegg

Beklager, dette innlegget blir litt i det filosofiske hjørnet..

Jeg grubler litt på hvor viktig forventninger og innstilling er for hvorvidt man blir gravid eller ikke? Vi skal ha IVF denne mnd, og jeg lurer på om jeg skal psyke meg "opp" eller "ned".

På den ene siden hører vi om par søm først blir gravide når de har gitt opp alt håp. De har m.a.o hatt for høye forventninger, de har prøvd for mye.

På den andre siden er placeboeffekten nærmest vitenskapelig bevist. Mange leger er enige om at positive forhåpninger gir høyere helbredelsesgrad ved sykdom.

Så på den ene siden "lønner det seg" ikke å være så fokusert på graviditeten, mens placeboeffekten taler for dette.

Jaja, det var dagens gruble-dose :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei, Pinky!

Jeg er gravid på mitt første forsøk etter IVF-behandling, så det er i hvertfall en god nyhet!! Jeg har fått høre mye om at jeg må "slappe av", og "ikke tenke så mye på det", osv. Det har provosert meg så mye, særlig etter at jeg fikk beskjed om at jeg har tette eggledere, og mannen har dårlig sædkvalitet!! Jeg kjenner meg selv dessuten veldig godt, og har ikke følt meg stresset.

Nok om det, jeg vet at folk mener godt, og at de forsøker å trøste så godt de kan. Jeg har ikke noe fullgodt svar til deg, men jeg tror at det er viktig å håpe og tro at det vil gå godt. Jeg personlig ber mye, for jeg er kristen, og det hjelper mye. Kanskje du tror på andre ting, men jeg tror det hjelper å ha en positiv innstilling. Samtidig har jeg forsøkt å være nøktern, og ikke ta noe forgitt, men hatt tro på at det kan gå bra. Det er jo tross alt 30-35 % det går bra for for hvert forsøk!!

Jeg vet ikke om dette hjalp noe, men jeg ønsker deg lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt av et dillemma det der. :roll:

Du skal håpe på det beste, samtidig som du forbreder deg på det værste. Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg holder på med mitt 2 icsi forsøk akkurat i disse dager (får vite i morgen om jeg kan sette tilbake egg :o ) Forrige gang ble forsøket avbrutt fordi egget ikke ble befruktet. Alle sa til meg på forhånd (vi har vært veldig åpene om forsøkene forresten) at det går sikkert bra. Jeg var mer realistisk i forventningene tror jeg. Håpet selvfølgelig at det skulle gå bra, men var fullstendig klar over at de fleste trenger mer enn 1 forsøk.

Jeg var slevfølgelig lei meg og skuffet over at det ikke ble noe av det forrige forsøket. Men når det først gikk så galt, så trøstet jeg med at det ble avbrudd. Da hadde jeg fremdeles 3 forsøk igjen. :blunke:

Det ble bare 2 egg på uttaket vårt denne gangen, og på mandag psyket jeg meg helt ned. Var sikker på at det kom til å bli avbrutt fosøk dette også. Nå venter jeg i spenning på beskjed fra sykehuset om egget deler seg som det skal. Det spørs om jeg får sove noe særlig i natt. :Gjesp:

Har på forhånd bestemt meg for at om det ikke går bra nå, så skal jeg ta en pause på ca. 6 mnd. Begynne på Grethe Roede kurs og begynne å trene igjen.

Lykke til med ditt forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pinky,

TENK POSITIVT!!

Etter å ha jobbet flere år med alternativ behandling (fotsoneterapi/ refleksologi) og barnløshet har jeg ofte sett at en positiv instilling under forsøket kan ha en gunstig innvirkning.

Som endel av behandlingen tilbys også jentene en innføring av teknikker på visualisering og og avspenningsteknikker, dette synes nok å ha en gunstig innvirkning på hvorvidt det går bra eller ikke.

Uansett, så er et IVF forsøk en fysisk og psykisk påkjenning på kroppen og følelsene vil aldri være helt stabile pga. både hormoner og psykisk stress. For å redusere dette stresset tror jeg de fleste har best utbytte av å tenke og å være positive under forsøket. Endel forsvarer sin pessimisme med at dette er et slags selvforsvar, at de ved å være negative i utgangspunktet ikke blir så skuffet om det går galt... Med dette så mener jeg at kroppen "programmeres" av hjernen til at det skal gå galt. Og derfor er jeg også så pro positiv visualisering. Dette driver profesjonelle idrettsfolk med hele tiden og særlig under konkurranse. De går opp løypa visuellt... og sier at de aldri ville ha kommet dit de er uten sin mentale trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene deres!!! Det var veldig nyttig.

Jeg har bestemt meg for å både be og håpe på at alt klaffer og heller takle nederlaget hvis det kommer.. Det vil jo uansett være trist hvis det går galt, og det er vel umulig å være 100% forberedt på det.

Jeg krysser fingrer og tær og gleder med til å bli gravid!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt ærlig, jeg tror det er svada det med at man ikke blir gravid fordi man tenker for mye på det. Og å si det til noen som prøver hjelper jo ikke akkurat på. Svømmerne gir da nøkken i om vi tenker mye på det eller ikke ;)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...