Gå til innhold

Skal spinning være sånn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kommet meg hjem fra første spinningtime, med laveste intensitet. Jeg kjente det etter å ha tråkka i 3min, at syra var på vei. Hadde ikke sjans til å gjennomføre alt, fordi låra mine tok nesten livet av meg. Er ikke støl, men det kjennes ut som at jeg har åpne sår rundt glufsa på grunn av det vonde setet :fnise:

Er ikke spesielt ivrig etter å ta enda en time, men hvilke erfaringer hadde dere etter første time? Forsvinner syra jo oftere jeg sykler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kommet meg hjem fra første spinningtime, med laveste intensitet. Jeg kjente det etter å ha tråkka i 3min, at syra var på vei. Hadde ikke sjans til å gjennomføre alt, fordi låra mine tok nesten livet av meg. Er ikke støl, men det kjennes ut som at jeg har åpne sår rundt glufsa på grunn av det vonde setet :fnise:

Er ikke spesielt ivrig etter å ta enda en time, men hvilke erfaringer hadde dere etter første time? Forsvinner syra jo oftere jeg sykler?

Fikk du forklart på forhånd hvordan sykkelen fungerer? Forklarte instruktøren underveis noe om hvordan kroppen skulle kjennes og hvor høy intensitet dere skulle sykle på?

På spinning regulerer du selv belastningen, og som hovedregel skal du aldri tråkke så tungt at du blir støl av syre mens du holder på. Du skal helst holde deg like under syre-nivået. Dette er det ditt ansvar å passe på.

Neste gang du er innom på time snakker du med instruktøren på forhånd og forklarer at du er nybegynner. Da vil du få litt ekstra info som kan være nyttig for deg.

Løsningen på vondt-i-baken-problemet er å kjøpe seg en sykkelbukse med pute i, eller en pute til setet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nenya82

Jeg har også nettopp begynt å trene og jeg opplever det ikke sånn.

Ble jo sliten fort,men om jeg kjente at det ble for tungt så skrudde jeg ned litt sånn at jeg greide å fullføre.

Første gangen så var det flere ganger jeg måtte sette meg ned når de andre stod,men jeg prøvde å stå så mye som mulig.

Ville nok prøvd å ta det litt roligere og selv om treneren maser om at man må legge på ekstra så regulerer du jo selv hvor mye du vil legge på.

Når det er sagt så blir det lettere etter kort tid og jeg hadde også veldig vondt i rumpeområdet etter første gangen :fnise: Var nesten sånn at jeg ikke klarte å sitte for det gjorde så utrolig vondt,men neste gang jeg var på spinning så merket jeg ingenting til dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min aller første time var nøyaktig slik du beskriver det, 2 dager etterpå reiste eg på nytt og da var det annerledes. No 3 mnd etterpå so går det unna som en leik, kan trene spinning opptil 3-4 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru ned belastningen og kjøp deg en sykkelbukse etter en "sykkelsetepute"

Man blir forresten litt herdet etterhvert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kommet meg hjem fra første spinningtime, med laveste intensitet. Jeg kjente det etter å ha tråkka i 3min, at syra var på vei. Hadde ikke sjans til å gjennomføre alt, fordi låra mine tok nesten livet av meg. Er ikke støl, men det kjennes ut som at jeg har åpne sår rundt glufsa på grunn av det vonde setet :fnise:

Er ikke spesielt ivrig etter å ta enda en time, men hvilke erfaringer hadde dere etter første time? Forsvinner syra jo oftere jeg sykler?

Jeg f.eks kjente at allerede etter den første låten var ferdig å spille (ca 3 minutter?) så var jeg helt sykt andpusten og støl i hele kroppen. Jeg tror jeg klarte å yte 30% ut resten av timen.

Dårlig form/kondis, anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket treningsgrunnlag man har opprinnelig er også viktig her. Hvor god form har du generelt ?? Kan du f.eks løpe i et strekk i 30 min. ??

Dette med belastning på sykkelen er også viktig. Nå i begynnelsen er det fornuftig med lav belastning slik at du kommer gjennom økta.

I alle kondisjonsidretter er det viktig med mengdetrening. Jo mer du trener spinning jo bedre skal du kunne oppleve det. Lungekapasiteten kan da utøkes og du vil tåle gradvis høyere belastning.

Utstyr til spinning er, som de andre sier her : fornuftig med sykkelbukse, og gjerne sykkelsko dersom du har det. Spinning er en fin måte å få gradvis noe bedre kondisjon, så jeg anbefaler deg å bare stå på videre. I begynnelsen kan du sikkert merke det i muskulaturen, men det er nok fordi den ikke er vant med den type belastning. Hør gjerne også med instruktøren om hva som kan være fornuftig for deg. De skal kunne bistå med hjelp der, sånn at du får godt utbytte og en god opplevelse av treningen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke vant til å sitte på et sykkelsete, så er det klart at man får vondt. Det blir bedre etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet meg hjem fra første spinningtime, med laveste intensitet. Jeg kjente det etter å ha tråkka i 3min, at syra var på vei. Hadde ikke sjans til å gjennomføre alt, fordi låra mine tok nesten livet av meg. Er ikke støl, men det kjennes ut som at jeg har åpne sår rundt glufsa på grunn av det vonde setet :fnise:

Er ikke spesielt ivrig etter å ta enda en time, men hvilke erfaringer hadde dere etter første time? Forsvinner syra jo oftere jeg sykler?

Unnskyld meg, men hva i alle dager er glufsa :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nenya82

Unnskyld meg, men hva i alle dager er glufsa :-)))

Musa,høna,vagina eller hva man kaller det vi damer har det nede :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skjønner :fnise:

Til ts. Det med sykling blir du vant til. Jeg ble også veldig sår i begynnelsen, men det går seg til etterhvert. Snart kan du sykle så lenge (nesten)du vil uten å bli sår i det heletatt.

Endret av OPIgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Takk for tips og råd :)

Instruktøren var flink til å forklare, men jeg tok sikkert på litt for mye motstand, ja.

Er i tvil om jeg skal fortsette med en gang, eller vente til jeg har løpt på meg litt bedre kondis. Jeg vil jo ikke gå midt i timen fordi jeg er døden nær, eller stoppe opp mens de andre STÅR og sykler (PAIN!). Jeg er ganske ung og "burde" være i god form, men femtiåringene tar meg lett på utholdenhet altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for tips og råd :)

Instruktøren var flink til å forklare, men jeg tok sikkert på litt for mye motstand, ja.

Er i tvil om jeg skal fortsette med en gang, eller vente til jeg har løpt på meg litt bedre kondis. Jeg vil jo ikke gå midt i timen fordi jeg er døden nær, eller stoppe opp mens de andre STÅR og sykler (PAIN!). Jeg er ganske ung og "burde" være i god form, men femtiåringene tar meg lett på utholdenhet altså ;)

Man trenger ikke være i god form bare fordi man er ung. Det er en utbredt myte. Jeg synes du burde ha den motstanden som passer deg og så øke etterhvert som kondisen blir bedre. Det er ikke noe poeng i å trene så hardt at man føler man holder på å dø. Da mister man fort motivasjonen og man gruer seg til neste trening i stedet for å glede seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, etter første time lovte jeg dyrt og hellig at ALDRI om jeg noen sinne skulle opp på et sykkelsete igjen. Lot meg dog overtale til å ta en ny time, var nøye med justering av sykkelen og å ikke ha for hard belastning. Nå spinner jeg minst en gang i uken og blir skikkelig lei meg om jeg går glipp av det! Gi det noen sjanser til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen. Jeg tenkte å gi det en sjanse likevel, og angrer ikke! Gleder meg allerede til neste gang :) Det var motstanden som var problemet første gang fant jeg ut, og instruktøren denne gangen var mye bedre. Holdt også igjen litt, for å ikke gå på samme smellen denne gang :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS igjen. Jeg tenkte å gi det en sjanse likevel, og angrer ikke! Gleder meg allerede til neste gang :) Det var motstanden som var problemet første gang fant jeg ut, og instruktøren denne gangen var mye bedre. Holdt også igjen litt, for å ikke gå på samme smellen denne gang :laugh:

Det høres bra ut, lykke til med treninga videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Var på min første spinningtime for et par uker siden. 30 minutter på Sats. Jeg er vant til å jogge + trene litt styrke, men økten tok livet av meg. Det var kjempeslitsomt! Rakk ikke komme igang med oppvarmingen før vi begynte selve tråkkingen fordi jeg var ukjent med hvordan sykkelen fungerte, og brukte tiden på det, så det var ikke mange minuttene før kroppen min var ganske kjørt. Men etterhvert økte jeg motstanden under den stående tråkkingen og senket (tok nærmest pause) da vi satt. Var på spinning uken etter, og da gikk det litt lettere. Men rumpa fikk jeg ikke vondt i, kanskje fordi jeg er ganske lett i kroppen.. Når det gjelder at det er tungt skyldes det nok at man bruker musklene på en uvant måte om man ikke sykler noe særlig. Forsøk et par ganger til, vedder på at det blir bedre! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...