LilleLola Skrevet 5. februar 2012 #1 Skrevet 5. februar 2012 Nå fikk jeg skikkelig lyst til å lage meg litt semulegrynsgrøt til kveldsmat, men oppdaget at posen vi hadde var fra regal. Jeg har prøvt å lage grøten etter oppskriften som står på posen deres før, men synes den smaker så rart da i forhold til hvis jeg bruker oppskriften som står på esken fra mølleren. Noen som har en eske med semulegryn fra mølleren, og kan skrive ned den oppskriften for meg, eller har en annen oppskrift på semulegrynsgrøt?
Hoppetaujenta Skrevet 5. februar 2012 #2 Skrevet 5. februar 2012 MØLLERENS SEMULEGRØT: 1 liter melk 1,2 dl semulegryn 2ss smør/margarin 1,5 ss sukker 1/2 ts salt 1. Smelt halvdelen av smøret i en tykkbunnet gryte. Ha i melken og kok den opp. 2. Visp grynene i og la grøten småkoke i ca 10 min. Rør ofte i grøten så den ikke svir seg. 3. Ha i salt, sukker og resten av smøret. 4. Serveres med sukker og kanel, syltetøy eller bærkompott. Jeg har laget den og den blir god.
LilleLola Skrevet 5. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. februar 2012 takk! :D ja, det er den jeg pleier å bruke, synes den blir kjempegod mmmm, nå skal det kokes grøt
Hoppetaujenta Skrevet 5. februar 2012 #4 Skrevet 5. februar 2012 Vi kommer innom når den er ferdig. Lag STOR gryte!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #5 Skrevet 25. januar 2016 Den 5.2.2012 at 20.48, Hoppetaujenta skrev: MØLLERENS SEMULEGRØT: 1 liter melk 1,2 dl semulegryn 2ss smør/margarin 1,5 ss sukker 1/2 ts salt 1. Smelt halvdelen av smøret i en tykkbunnet gryte. Ha i melken og kok den opp. 2. Visp grynene i og la grøten småkoke i ca 10 min. Rør ofte i grøten så den ikke svir seg. 3. Ha i salt, sukker og resten av smøret. 4. Serveres med sukker og kanel, syltetøy eller bærkompott. Jeg har laget den og den blir god. Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd nå, men jeg har et spørsmål om denne oppskriften. Jeg bor alene nemlig, og lurer på om noen tør å anslå ca. hvor mange porsjoner denne oppskriften utgjør? Jeg kan ikke se for meg at jeg skal trenge å koke grøt på en liter med melk bare til meg selv, haha. Anonymkode: 712de...c9c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #6 Skrevet 25. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd nå, men jeg har et spørsmål om denne oppskriften. Jeg bor alene nemlig, og lurer på om noen tør å anslå ca. hvor mange porsjoner denne oppskriften utgjør? Jeg kan ikke se for meg at jeg skal trenge å koke grøt på en liter med melk bare til meg selv, haha. Anonymkode: 712de...c9c Del alt i oppskriften påm to, såm har du en stor og god porsjon eller to små. Anonymkode: 87309...034
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #7 Skrevet 25. januar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd nå, men jeg har et spørsmål om denne oppskriften. Jeg bor alene nemlig, og lurer på om noen tør å anslå ca. hvor mange porsjoner denne oppskriften utgjør? Jeg kan ikke se for meg at jeg skal trenge å koke grøt på en liter med melk bare til meg selv, haha. Anonymkode: 712de...c9c Jeg lager med 30 g semulagryn 1,5 dl melk 1 dl vann MEN... har da aldri smeltet noe i gryta på forhånd. Ta væsken kjelen og ta gryna opp i. Rør ofte. Jeg får ei full skål av dette. Du får teste ut hvor tjukk du liker den og justere væskemengden deretter Anonymkode: 39de8...3af
Gjest Ennasus Skrevet 25. januar 2016 #8 Skrevet 25. januar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd nå, men jeg har et spørsmål om denne oppskriften. Jeg bor alene nemlig, og lurer på om noen tør å anslå ca. hvor mange porsjoner denne oppskriften utgjør? Jeg kan ikke se for meg at jeg skal trenge å koke grøt på en liter med melk bare til meg selv, haha. Anonymkode: 712de...c9c Jeg bruker 30g gryn, 1 dl melk og 2,5 dl vann, lit salt og søtning. Dette blir en liten porsjon, ikke noe jeg ville kalt middag.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2016 #9 Skrevet 25. januar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lager med 30 g semulagryn 1,5 dl melk 1 dl vann MEN... har da aldri smeltet noe i gryta på forhånd. Ta væsken kjelen og ta gryna opp i. Rør ofte. Jeg får ei full skål av dette. Du får teste ut hvor tjukk du liker den og justere væskemengden deretter Anonymkode: 39de8...3af 6 minutter siden, Ennasus skrev: Jeg bruker 30g gryn, 1 dl melk og 2,5 dl vann, lit salt og søtning. Dette blir en liten porsjon, ikke noe jeg ville kalt middag. Takk for forslagene, skal teste dem ut! Semulegrynsgrøt er mer kveldsmat enn middag hos meg uansett, så det høres passende ut Anonymkode: 712de...c9c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2016 #11 Skrevet 26. januar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet jeg drar opp en veldig gammel tråd nå, men jeg har et spørsmål om denne oppskriften. Jeg bor alene nemlig, og lurer på om noen tør å anslå ca. hvor mange porsjoner denne oppskriften utgjør? Jeg kan ikke se for meg at jeg skal trenge å koke grøt på en liter med melk bare til meg selv, haha. Anonymkode: 712de...c9c Om du halverer oppskriften får du to greie skåler med grøt. Hver gang jeg selv har forsøkt å lage grøt eller Møllerens oppskrift, blir grøten alt for tykk. Tar alltid mindre semulegryn enn det de anbefaler... Er bare å prøve - blir den for tykk bare hiver du i mer melk. Anonymkode: b1f49...8fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå