Gå til innhold

Hva tjener man som kokk i nordsjøen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo folkens. Har prøvd å google en del om det, men finner ikke svar noen steder.

Hva er den gjennomsnittligelønnen som kokk i nordsjøen? er det over 500 000..vil liksom være sikker. :filer:

Velger man resturant og matfag på vidergående i to år også to år i sånn lære og får fagbrev??

Når man får fagbrev, kan man søke jobb da? Og ta sånn dyre sikkerhetskurs før eller etter man får jobb. Viss man tar de før, får man garantert jobb da?- hvor lang tid tar det å fullføre sikkerhetskurs?

Kunne jeg ha begynt som 19 åring eller når jeg var ferdig med vidergående?

Viss noen vet litt om det hadde det vert kjempesnilt om du skrev veldig oversiktlig og sånne ting som jeg trenger å vite. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være en skikkelig gledesdreper, så kan jeg si så mye som at for i det hele tatt å bli vurdert til jobb som kokk i ute i Nordsjøen så må du ha fagbrev som kokk (2 år på vgs + 2 år i lære), noen års relevant arbeidserfaring og vanvittig gode attester.

I tillegg så bør du ha sikkerhetskurs før du i det hele tatt begynner å søke på jobber, og som kokk holder det ikke med kun grunnleggende sikkerhetskurs. Du må ha spesialisering innen noe annet, som f.eks brannvern eller førstehjelp.

Jobb som kokk ute i Nordsjøen som 19-åring kan du nok bare glemme. De fleste som jobber der ute er de som er ferdige med restaurantbransjen. De er som oftest fra 25 år og oppover.

Lønna er derimot god, og du tjener vesentlig mer enn 500.000 i året.

Og nei, du er er ikke garantert jobb etter sikkerhetskurs. Grunnleggende sikkerhetskurs koster fra 15.000 og oppover, avhengig av hvor i landet du tar det. I tillegg kommer de andre kursene du må belage deg på å ta.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vesentlig mer enn 500 000 er det nok ikke. Jeg har heller ikke sett mange kokker på 25 mens jeg har vært ute.. De fleste har 15-20 år på land bak seg før de er heldige nok til å bli vurdert til å få jobb.

Men, hvis du kjenner noen som kan hjelpe deg, kan det være mulig å få jobb litt tidligere i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil begynne i nordsjøen, ta heller nødvendige kurs, og søk jobb som boredekksarbeider. MYE lettere å få jobb, og veldig lik lønn. Men tror det er en fordel å ha fagbrev innen ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vesentlig mer enn 500 000 er det nok ikke. Jeg har heller ikke sett mange kokker på 25 mens jeg har vært ute.. De fleste har 15-20 år på land bak seg før de er heldige nok til å bli vurdert til å få jobb.

Men, hvis du kjenner noen som kan hjelpe deg, kan det være mulig å få jobb litt tidligere i livet.

En forpleiningsassistent ansatt i Statoil tjener 750.000 i året. Kokker tjener vanligvis mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forpleiningsassistent ansatt i Statoil tjener 750.000 i året. Kokker tjener vanligvis mer.

Det er før skatt, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil begynne i nordsjøen, ta heller nødvendige kurs, og søk jobb som boredekksarbeider. MYE lettere å få jobb, og veldig lik lønn. Men tror det er en fordel å ha fagbrev innen ett eller annet.

Følge de jeg tok sikkerhetskurs sammen med som hadde planer om å bli boredekksarbeidere, kunne man visst bare glemme den jobben uten et fagbrev innen mekanikk, elektronikk eller automatikk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er før skatt, ikke sant?

All lønn oppgis brutto. Hva man tjener netto er ett fett, ettersom skattetrekk er veldig indivudielt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forpleiningsassistent ansatt i Statoil tjener 750.000 i året. Kokker tjener vanligvis mer.

Men..De fleste kokkene blir ikke direkte ansatt av operatør-selskapene. Jeg er enig med deg i at mange tjener så mye, men de er i det øvre sjiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følge de jeg tok sikkerhetskurs sammen med som hadde planer om å bli boredekksarbeidere, kunne man visst bare glemme den jobben uten et fagbrev innen mekanikk, elektronikk eller automatikk i tillegg.

Min samboer (han er bare 26) begynte å jobbe der da han var 23, og hadde nettopp tatt tømrerfagbrev. Spurte ham nå om det var vanskelig å få jobb der, men han sier bare at han "var så dyktig", og at det er vanskelig å få jobb der nå, for de fleste er, ifølge ham "talentløs" :fnise: (tror han mener det er late folk på utkikk etter lette penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statoil har syke lønninger i forhold til alle andre selskaper som opererer offshore, noe som er en av grunnene til at det omtrent ikke ansettes offshorefolk direkte av Statoil lenger, men de bruker f.eks. forpleiningsselskaper, operatørselskaper etc. Da vil lønna være omtrent som på land, men man har naturligvis alle tilleggene for UB, risiko etc. ISS har vel forpleiningen på en del plattformer (hadde ihvertfall det for et par år siden).

Å få en fot innenfor er vanskelig med mindre man er ingeniørutdannet eller har bekjente som kan anbefale en inn. Ellers er det som Smalltalk sier ift. kurs, tilleggskrav etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det amerikanske oljeselskapet jeg arbeider i bruker vi et cateringseselskap, Sodexo, til alt innenforbi kjøkkenet på riggene. Personellet er ca 30 - 40 år, og jeg tror ikke de tjener så mye mer enn 500 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det i hvertfall ei som begynte rett etter fagbrev, men det er på båt, og rotasjon der er jo noe ganske annet enn på platform. Hun jobber 4 på, 4 av. Hvor mye de tjener aner jeg ikke.. Anbefaler et liv på sjøen da, og hvis du er flink til å lage god mat vil du bli satt utrolig stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok meg den friheten å sjekke plattform-kokken jeg kjenner på skattelistene, og han hadde en lønn på omlag 1,1 mill i 2009.

Den har gått jevnt opp fra 800.000 i 2006, så om han tar på seg noe når han er hjemme, eller om lønna bare har gått såpass mye opp, er vanskelig å si.

Når det er sagt, kjenner jeg mange som har vært i yrker der plattformarbeid er mulig. De har alle trodd det skulle være enkelt å få jobb der ute, men har måttet bite i det sure eplet og jobbe i industrien på land i stedet. Så, det er nok strenge krav som stilles til de som skal på Nordsjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...