Gå til innhold

Bøtelagt i Italia


Nieida

Anbefalte innlegg

Vi var på ferie i Pisa i august og hadde leiebil. Så plutselig i oktober blir vi trukket for 4 gebyrer a 31 euro via visakortet. Leiebilfirmaet skriver etter forespørsel fra oss at dette dreier seg om trafikkbøter. Så idag kommer det 4 rekommanderte sendinger fra det lokale politiet i Pisa, vi har ikke hentet de ut foreløpig. Har andre vært borti dette? Vi har sikkert blitt bøtelagt for at vi kjørte feil, el, uten selv å være klar over det. Jeg vet at vi er pliktig til å sette oss inn i veitrafikkloven, osv. Spørsmålet er om noen har vært borti liknende og om man bør betale, og hva som skjer dersom vi ikke betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært i lignende situasjon, ble tatt i farts kontroll på vei til Milano, fikk det jeg tror var et forelegg, den betalte vi aldri og vi fikk også rekomandert brev fra politiet, men hentet det ikke. Dette er ca et år siden nå.

Vi hadde ikke leiebil men vår egen.

Jeg går ut ifra at det koster for mye å kreve inn disse pengene, at de gidder å drive det inn kveld etter kveld . Derfor kommer jeg til å glemme denne boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes det er ganske dårlig gjort av folk å droppe å betale bøter når de vet de gjorde noe galt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært forsiktig med slikt, iom. at det er mer og mer informasjonsdeling mellom EU-land (og Norge er i praksis med i EU).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes det er ganske dårlig gjort av folk å droppe å betale bøter når de vet de gjorde noe galt.

Det var en artikkel i sommer om hvor mange millioner utenlandske turister skyldte Norge i bøter. Ser ingen grunn til at vi skal være de eneste som betaler, hvis ikke det er et ordentlig europeisk system for innkreving. Tror det var veldig mange tyskere og øst-europeere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ikke å betale (hvilket er for dumt) ville jeg ikke besøkt Italia igjen. Får de tak i deg blir du rævkjørt. Systemet er fremdeles korrupt, og med litt uflaks kan det hende du vil angre bittert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Mange italienske gamlebyer har forbud mot innkjøring i sentrum dersom man ikke har spesiell tillatelse, og de har automatiske kameraer som knipser deg hvis du kjører inn i sonen. Det er godt merket, men det står seff på italiensk.

Eksempel på skilt: http://www.slowtrav.com/photos/showphoto.php?photo=2565&title=traffic-camerassign&cat=654

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det innkjøring forbudt-skiltet og klokkeslett burde man jo forstå, da...

Men uansett: jeg ville betalt. Du har gjort en feil og bør gjøre opp for deg. Så enkelt.

Til argumentet over om at norske bøter ikke blir betalt av andre rettferdiggjør ikke å gjøre det samme. Hva slags tankegang er det? Barnehagestil - HAN BEGYNTE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...