AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hei Lager du Pavlova mange dager før forresten? JEg lurer på hvordan kremen skal lages. Jeg bruker en pakke ferdig vaniljekrem og pisket krem....men vaniljesausen klumper seg lett,og hvis jeg rører godt blir dette altfor flytende.....vil gjerne ha tips. Er det godt bare med krem? Eller går det an å først ha på vaniljekrem,så kremen oppå? Blir veldig glad for svar.
skrue Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Til f.eks. Verdens beste (kvæfjordkake) blander jeg romkrem (samme konsistens som vaniljekrem) og vanlig pisket krem. Ganske ofte varmer jeg opp bittelitt fløte og løser opp noen gelatinplater i det. Dette blandes så i kremen. Man må passe på at kremen ikke er for kald når dette gjøres og at man rører fort for at gelatinløsningen ikke skal stivne momentant. Da blir det klumper.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar:-) Er det i romkremen eller i kremfløten du har i den oppløste gelatinen? ELler etter kremene er blandet? JEg må ha det inn med teskje....hihi. Kanskje det enkleste kan være å ha kremene oppå hver for seg? Har du prøvd det?
Klematis Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg lager pavlova med eggekrem i bunn og vanlig krem på toppen og ikke vaniljekrem. Eggekremen har fin og fast konsistens, aldri noe problem med renning. Og smaker mye bedre enn vaniljekrem Oppskrift eggekrem: 4 eggeplommer 1 dl kremfløte 100 g sukker 1 ts vaniljesukker 100 g smør Kok opp alt utenom smøret til en tykk grøt (ca 5 min). Trekk gryta av plata og rør inn smøret. Bruker du margarin, ville jeg hatt i en klype salt for å sette litt spiss på smaken. Ofte tar jeg på eggekremen dagen før og pynter med vanlig krem og bær samme dag. Vanlig krem siger litt, og er best fersket mulig synes jeg. Og så liker jeg at marengsen blir bittelitt seig av å stå natten over med eggekrem på. Vil du ha marengsen supersprø, bør du vente med begge kremene til samme dag.
~umulia~ Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg bare pisker kremen og så har jeg i piano vaniljekrem (ikke vaniljesaus). Blir så bra atte. Jeg lager ofte bunnen noen dager i forveien, men har på krem og bær rett den skal serveres (etter at gjesten har kommet). Det er viktig å lagre bunnen tørt, hvis ikke blir den ekkel og klissete. ikke ha den i kjøleskapet for da blir den ofte ødelagt av kondens.
skrue Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar:-) Er det i romkremen eller i kremfløten du har i den oppløste gelatinen? ELler etter kremene er blandet? JEg må ha det inn med teskje....hihi. Kanskje det enkleste kan være å ha kremene oppå hver for seg? Har du prøvd det? Blander pisket krem og romkrem. Varmer så opp litt (så lite som mulig og så lite varme som mulig) fløte og løser opp platene i denne. Platene må ligge i kaldt vann først det slik at de blir myke. Gelatinløsningen røres deretter inn så fort som mulig i kremblandingen som så settes i kjøleskap noen timer slik at alt får sette seg.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 TS her:-) Tusen takk for gode tips. Hvor mange gelatinplater? Eggekremen høres også god ut...ligner den på kremen til suksessterte? Den får jeg aldri til....føler det blir "eggesmak" av den....vet ikke hva jeg gjør feil. Legger dere bunnen i en kakeboks da? Bruker dere sjokolade i den?
meca Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Jeg kjøper en sånn pose med pulver til kakefyll med vaniljesmak. En av blandingsforholdene som står på posen, innebærer at du blander inn pisket krem, og da blir den fluffy og fin - perfekt til pavlova.
Moscato Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Mamma pleier ikke å blande vaniljekremen og den vanlige kremen sammen, så vidt jeg husker. Hun legger først et lag vaniljekrem på bunnen, og så den vanlige kremen oppå. Synes det også fungerer kjempefint
skrue Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 TS her:-) Tusen takk for gode tips. Hvor mange gelatinplater? Avhengig av føre, vær og kremmengde vil jeg si. Ett par plater kanskje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå