Gå til innhold

Hvordan uttaler du fuck?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan uttaler du fuck?

Og forresten, må bare spørre, hva mener du om det engelske ordet fuck brukt når man prater eller skriver norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Når jeg snakker norsk: føkk

når jeg snakker engelsk: fawk (tror jeg? er ikke så god på sånn fonotikkgreier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

I den grad jeg bruker dette ordet, uttaler jeg det på samme måte som for eksempel but, nut.

Jeg synes ikke noe om sammenblanding av engelsk og norsk, samme hva det gjelder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På norsk sier jeg mer "fåkk" enn "føkk". Kan godt si "Fåkk deg", og når jeg snakker engelsk sier jeg vel heller noe som høres ut som "Føkk you". Men syns ikke det er en veldig typisk norsk uttale egentlig, flere av mine engelske venner sier også noe som ligner på en ø-lyd, avhengig av dialekten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan uttaler du fuck?

Og forresten, må bare spørre, hva mener du om det engelske ordet fuck brukt når man prater eller skriver norsk?

Jeg uttaler det på den riktige måten. Det er jo et Engelsk ord. Men noen ganger syns jeg det er litt morsomt å si "fukk" bare på tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler det på den riktige måten. Det er jo et Engelsk ord. Men noen ganger syns jeg det er litt morsomt å si "fukk" bare på tull.

Og hva er den riktige måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vitner om stor diltetrang, mangel på uttrykksevne og fantasi å måtte ty til engelske uttrykk til enhver tid, -og spesielt i de tilfeller der norsk uttale ikke passer til uttrykket som brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

/fʌk/ :)

Synes det er helt greit å bruke, en naturlig konsekvens av at verden blir "mindre" og mer åpen er jo at språk flyter over i hverandre. Sånn er det bare. Engelskmenn har jo også fått mange ord fra oss gjennom tidene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, og det er? Kan du skrive hvordan du uttaler det liksom?

Hvorfor skal jeg skrive det? Har du ikke hørt en amerikaner eller engelskmann si det ordet før? Jeg syns det er litt vanskelig å skrive med bokstaver hvordan jeg uttaler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg skrive det? Har du ikke hørt en amerikaner eller engelskmann si det ordet før? Jeg syns det er litt vanskelig å skrive med bokstaver hvordan jeg uttaler det.

Jo, men jeg sliter med å skjønne forskjellen på fuck og føkk :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg sliter med å skjønne forskjellen på fuck og føkk :s

Mange engelskmenn (kommer jo selvfølgelig an på dialekta da) har en mer tilnærma a-lyd. Ikke en like "ren" a-lyd som vi gjerne har på norsk, men prøv å si "fakk" så hører du at det ikke høres helt gæli ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...